خودروی اقتصادی کوییک سایپا؛ سفیر صادرات خودروسازان

کوییک
کوییک

اقتصاد جهان هنوز از اثرات اقتصادی کرونا و تورم رنج می برد؛ این مسئله باعث شده است قیمت تمام شده خودرو، به خصوص محصولات اقتصادی، با افزایش مواجه و از دسترس بسیاری از افراد خارج افزایش شوند. در این میان، به نظر می رسد کوییک، خودروی اقتصادی سایپا، می تواند نقش سفیر صادرات خودروسازان ایران را ایفا کند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر، گسترده شدن ویروس کرونا، بسیاری از مناسبت های اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار داد. یکی از این مسائل، افزایش تقاضا برای محصولات مانند تبلت، تلفن همراه و لپ تاپ بود. تقاضایی که به نوبه خود بر صنایع دیگر از جمله خودروسازی تأثیر مستقیم و بالایی گذاشت و سازوکار تولید را نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر با اختلال همراه کرد. در واقع، به دلیل استفاده از چیپ ست های مشابه و همچنین محدودیت در تولید، از یک سو، تولید با اختلال همراه شد و از سوی دیگر، گرانی این نوع قطعات در کنار افزایش تقاضای بالا، قیمت آن ها را بالا برد. در همین حال، تورم جهانی ناشی از کرونا باعث شده است که هزینه تولید افزایش پیدا کند، به همین علت، قیمت تمام شده تولید خودرو نیز بالا رفته است. خودروهای اقتصادی نیز بخشی از این تولیدات هستند. بسیاری از افراد و اقشار کم درآمد به دلیل بالا رفتن قیمت ها توان خرید این نوع خودروها را از دست داده و یا زمان بیش تری برای مدیریت مالی و تهیه آن نیاز دارند. در این شرایط به نظر می رسد در صورت پوشش تقاضای داخلی و عدم تأثیرگذاری بر بازار،کوییک می تواند نقش مؤثری در ایجاد بازارهای ثابت صادراتی ایفا کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در واقع، گذشته از مشخصات فنی قابل قبول و پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه اروپا، این خودرو قابلیت های دیگری دارد که می تواند باعث افزایش ضریب نفوذ در بخش خودروهای اقتصادی سایر کشورها شود. البته شاید در حال حاضر، تحریم ها و عدم ارتباط عادی و مستقیم با دنیا بتواند این مسیر را طولانی تر کند. با این حال، کوییک سایپا مزیت هایی دارد که می تواند جای خود را در این بازارها باز کند. در همین زمینه به تازگی، اولین محموله از این خودرو به ونزوئلا صادر شد. شاید در وهله اول به نظر برسد بازار و اقتصاد این کشور نمی تواند چندان برای صنعت خودروسازی کشور جذابیت ایجاد کند، اما نکته جالب این است که وزیر حمل و نقل ونزوئلا  با ابراز خوشنودی از همکاری مشترک طبق توافقات ایجادشده بین دو کشور می گوید: «در راستای نگاه همکاری دو کشور در کمیسیون اقتصادی مشترک در مرحله اول صادرات خودروهای باکیفیت و قیمت مناسب سایپا در حال انجام است.»

رامون بلاسکز می افزاید: «در نظرسنجی انجام شده در نمایشگاه، درخواست بالایی از سوی شهروندان ونزوئلایی برای خرید محصولات ایرانی ایجاد و ۸۰ هزار درخواست خرید ثبت شد که امید می رود روند ارسال خودروهای ایرانی به سرعت انجام شود.»

این آمار نشان می دهد این خودرو توانسته است در این کشور با تقاضای زیادی همراه شود، اما آن چه در این شرایط، بیش از صادرات می تواند اهمیت داشته باشد، برندسازی و ادامه مسیر است. در واقع، این خودرو، که هم کیفیت و هم قیمت مناسبی دارد، می تواند از مسیر ونزوئلا راه ورود به کشورهای همسایه و منطقه را پیدا کند، چراکه غیر از مشخصات فنی، مزیت های دیگری نیز دارد که شاید در وهله اول به چشم نیاید، اما می تواند در صورت برنامه ریزی دقیق و اصولی، باعث گشایش بازارهای جدید پیشِ روی خودروسازان ایرانی دیگر نیز شود. این امر مستلزم این است که از یک سو، به این کشور به عنوان اولین و آخرین مبدأ صادراتی نگاه نشود و از سوی دیگر، به نحوی در این کشور رفتار کرد که بتواند سایر کشورها و بازارهای هدف احتمالی را وسوسه کند،چراکه در شرایط امروز، این خودرو غیر از قیمت و کیفیت مناسب برخی المان های ساده جذابیت را دارد، از جمله نام و اندازه این خودرو.

به بیان ساده، نام این خودرو به نحوی است که در تمام زبان ها قابلیت تلفظ و ادای آن وجود دارد، یعنی جزء اسم های آسان و با سیلاب های کوتاه قرار دارد. حجم و اندازه این خودرو نیز به نحوی است که در شهرهای شلوغ به راحتی می تواند جای مناسب برای پارک پیدا کرده و یا حتی حجم کم تری از پارکینگ خانه ها را اشغال کند. در واقع، با استفاده از این نوع مزیت ها و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب می توان امیدوار بود که کوییک بتوانند بازارهای صادراتی جدید برای سایپا و سایر خودروسازان ایجاد کند. البته باید در نظر داشت که مردم ونزئلا نیز مانند ایران اگر شرایط تهیه بسیاری از خودروهای به روز و برند دنیا را ندارند، اما با آن ها آشنا هستند. بنابراین باید مراقب بود که از این فرصت به نحو احسن بهره برداری و از ونزئلا به عنوان هاب منطقه ای استفاده شود.

۳.۵ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.