افزایش میزان رضایت از سایپا با حضور تیم جدید مدیریتی

افزایش میزان رضایت از سایپا
افزایش میزان رضایت از سایپا

سال ۱۴۰۱ در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که در روزهای مشابه سال قبل، کیفیت خودروهای داخل باعث شکل گیری اعتراضات زیادی شده بود، اما نارنجی پوشان جاده مخصوص با تغییر تیم مدیریتی در حال حاضر کار را به جایی رسانده اند که هم اکنون شکایت از محصولات این گروه به حداقل ترین حالت ممکن رسیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تیم مدیریت سایپا در حالی سکان هدایت نارنجی پوشان جاده مخصوص را در اختیار گرفتند که حادثه محور رامهرمز- بهبهان باعث شکل گیری موجی سنگین علیه محصولات داخلی از باب کیفیت شده بود. این اعتراضات به حدی گسترده شده بود که مقامات ارشد کشور نیز به خیل آنان پیوسته بودند و کیفیت محصولات داخل به هیچ وجه قابل پذیرش نبود.

این مسئله باعث شد تیم مدیریتی جدید پس از حضور در این شرکت  تمرکز اصلی خود را معطوف افزایش سطح کیفی تولیدات کند. در اولین مرحله، آن ها به شناسایی مشکلات و گلوگاه های تولید پرداختند. نتیجه این اقدام تمرکز بر افزایش کیفیت با همکاری قطعه سازان بر روی قطعات، به‌روز کردن خطوط تولید و افزایش کیفی فرآیند تولید محصول بوده است. سایپا برای این که بتواند در سطحی وسیع ترو با سرعت بیش تر و هدفمندتر به افزایش کیفیت بپردازد، اقدام به تعریف پروژه های متعدد در این زمینه کرده است. تعریف و انجام ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تأمین، ۳ پروژه در حوزه های زیرساخت،  ۲۹ پروژه قطعات و مجموعه ها و فرآیند خودروساز  ۵ پروژه نیز در همین زمینه صورت گرفته است.

در همین حال، سایپا برای افزایش نظارت بر فرایندهای کیفی تغیرات عمده و مهمی را در حوزه نیروی انسانی کیفیت خود به وجود آورد. اصلاح نیروی انسانی حوزه کیفیت به منظور افزایش بهره وری کیفی محصولات و استفاده از افراد خبره تر در راس مدیریت حوزه کیفی از دیگر اقدامات این خودروساز در راستای افزایش کیفیت محصولات خود بوده است.

در همین حال، سایپا به منظور جلب رضایت حداکثری مشتریان و افزایش سطح ارائه خدمات پس از فروش ۵ پروژه نیز در این زمینه تعریف و اجرا کرده است. حاصل این پروژه ها بهبود ۵۹ درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در دو ماه یا سه هزار کیلومتر بوده است، به نحوی که، در این زمان نسبت به مدت مشابه کاهش ۱۴ درصدی تعداد شکایات مشتریان ثبت شده است.

ضمن این که، سایپا پس از شناسایی گلوگاه ها و مشکلات تولید، به رغم قرار داشتن در شرایط تحریمی و ماندگار بودن اثرات آن و همچنین نیاز به تأمین نقدینگی، توقف تولید برخی محصولات قدیمی و پرفروش را در دستور کار قرار داد و به آن عمل کرد. در واقع، سایپا بدون برنامه ریزی های قبلی و با تکیه بر توان تیم مدیریتی و محصولات جدید به منظور افزایش کیفیت، خودروهای قدیمی تیبا، تیبا۲ و ساینا را از سبد محصولات خود خارج کرد و پتانسیل و زیرساخت های آن محصولات را معطوف به محصولات جدید کرد.

در کنار این اقدامات، یکی از اصلی ترین برنامه های سایپا به صفر رساندن خودروهای ناقص مانده در پارکینگ بود. در واقع، آن ها محصولاتی بودند که به صورت نیمه کامل تولید شده بودند، با این حال، این شرکت به کنترل کیفی های پیشین آن ها اکتفا نکرد و PDI مجدد خودروهای‌ ناقص را از پارکینگ آغاز کرد. به بیان ساده، سایپا پیش از آغاز فرایند تکمیل خودروهای ناقص دوباره به بررسی کیفی آن ها پرداخت تا اگر با مشکلاتن فنی همراه شده باشند در خط تولید برطرف شوند تا خودرویی کامل و با سطح کیفی بالا به دست مصرف کننده ها برسد.

در همین حال، این شرکت بدون تعصب و سوءاستفاده از شرایط بازار برای بهبود سطح کیفی و کاهش نگرانی مشتریان اقدامات دوباره ای روی محصولات جدید خود از جمله شاهین انجام داد. در واقع، انجام پروژه های متعدد روی خودرو شاهین (کاهش صدای داخل کابین، اصلاح مشکل بالابر شیشه ها، اصلاح درهاو …)، صرفاً در راستای افزایش مشتریان صورت گرفت. نتیجه این کار اما در کنار بالا رفتن سطح اطمینان مشتریان، باعث افزایش رضایت و رشد سایپا در تمامی حوزه های کیفیت، فروش و خدمات پس از فروش بوده است. ضمن این که باید در نظر داشت بهبود رتبه شبکه نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش این شرکت که در راستای افزایش رضایت مشتریان انجام شده است، از دیگر نتایج پروژه های کیفی به شمار می آیند.

به بیان ساده، می توان گفت نارنجی پوشان جاده مخصوص به درکی بالا از نیاز مشتریان رسیده اند. در همین حال، آن ها با توجه به در پیش بودن واردات خودرو، با افزایش توان فنی و کیفی خود را آماده رقابت کرده اند. به نحوی که، بارها و بارها از آمادگی خود برای رقابت خبر داده اند. این مهم و اعتماد به نفس غیر از پرداختن به مسائل کیفی و شناسایی مشکلات و توانمندی ها حاصل نمی شد، اما این مسیری بود که سایپا برای بهتر و بهتر شدن انتخاب کرد و نتیجه این که هم اکنون این شرکت توانسته است خود را برای عبور از مسیرهای پر پیچ و خم آماده کند.

۳.۴ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.