برخی بدون کارایی از صنعت خودروسازی حقوق بالا می‌گیرند

حقوق بالا در صنعت خودرو
حقوق بالا در صنعت خودرو

بیت‌ا… عبداللهی، نماینده اهر و هریس در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «متأسفانه چند سالی است که شرایط ناخوشایندی را در صنعت و بازار خودرو شاهد هستیم و دود این اتفاق‌ها به طور خاص به چشم مردم رفته است. واقعاً اگر اراده دولت و خودروسازان باشد، با همین پیچیدگی‌ها موجود می‌توان اوضاع را در راستای رضایت مردم تغییر داد.»

آریزو 8 آریزو 8

وی افزود: «به عنوان اولین و البته مهم‌ترین کار در این شرایط، باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود. سال‌هاست افرادی زیادی حرف از باز کردن درها برای واردات خودرو را مطرح می‌کنند و مجلس هم در این رابطه قانون تصویب کرده، اما فعلاً در خروجی کار، اتفاق خاصی نیافتاده است.»

عبداللهی تصریح کرد: «صنعت خودرو در کشور راه انداخته شده است که پیشرفت کنیم نه پسرفت. وقتی واردات خودرو انجام شود، خودروسازان به دنبال خلاقیت و نوآوری می‌روند و کار باکیفیت و مقرون به صرفه‌تر به مردم تحویل می‌دهند. خودروسازان ما باید خود را مرتب با تکنولوژی روز دنیا تطبیق دهند. اگر این رویه دنبال شد، هم صنعت روزهای بهتری را سپری می‌کند و هم رضایت حداکثری در این خصوص در جامعه رقم می‌خورد که در حال حاضر جای خالی آن به جد احساس می‌شود.»

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: «عدم‌واردات خودرو به کشور، خودروسازان داخلی را برای بهبود کیفیت، بی‌انگیزه کرده است و زمانی که آن‌ها فراخوان برای ثبت‌نام می‌دهند، جمعیتی چندبرابر عرضه خودرو، روی به نام‌نویسی می‌آورند که واقعاً جای تأمل و تأسف دارد؛ یعنی مردم از سر اجبار باید چنین کاری کنند.»

وی یادآور شد: «موضوع عجیب‌تر این است که خودروسازان داخلی با این شرایطی که برای‌شان مهیا کردند، حرف از ضرر دادن می‌زنند؛ این حرف‌ها درست و شفاف نیست. از طرفی، هزینه خودروسازان داخلی بسیار بالاست. به نظرم برخی در این صنعت بدون کارایی، حقوق بالا می‌گیرند و همین حقوق‌ها، هزینه تمام‌شده خودرو را بالا برده است.»

عبداللهی گفت: «اکنون اگر خودروسازان ضرر می‌کنند، چرا حق بهره‌وری می‌گیرند؟ یا صنعتی که ضرر می‌کند، نباید مدیرعامل آن در جایگاه ریاست به فعالیت ادامه دهد.»

نماینده اهر و هریس افزود: «غیر از این‌که باید واردات خودرو صورت بگیرد، باید روند خصوصی‌سازی در صنعت خودروسازی سرعت بگیرد. معنی ندارد خودروسازان داخلی، حیاط خلوت دولت‌ها شوند. ما در کشور آدم فهیم و کاردان در صنعت خودرو کم نداریم. وقت آن رسیده است که این افراد را بیش از پیش وارد گود کنیم. نباید چوب عدم‌مدیریت را بخوریم آن هم در شرایطی که نارضایتی اجتماعی در این حوزه شدت گرفته است. واقعاً عیب است که پس از گذشت چهار دهه، داریم چنین خودروهای بی‌کیفیتی را تحویل مردم می‌دهیم.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «افرادی با رابطه و بدون ضابطه وارد صنعت خودروسازی کشور شدند و از شرایط موجود نهایت سوءاستفاده را می‌کنند. ادامه این روند، واقعاً برای کشور هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ اجتماعی، مضر است و امید است در دولت چهاردهم برای رفع آن، فکری شود.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.