انتقال تکنولوژی خودروهای برقی به ایران؛ مبهم تر از همیشه

انتقال تکنولوژی خودروهای برقی
انتقال تکنولوژی خودروهای برقی

با توجه به توافق ۲۵ ساله، گسترش همکاری خودروسازان ایرانی با چین و همچنین تأکید بر تولید خودروهای پاک سرعت انتقال دانش فنی به کشور سرعت بیش‌تری پیدا کند، با دستور جدید دولت چین انتقال تکنولوژی خودروهای برقی به ایران مبهم تر از همیشه شده است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دامنه نفوذ خودروسازان چینی بعد از تحریم به شکل سرسام آوری افزایش یافته است. در حال حاضر برخلاف یک دهه گذشته خودروهای غیر چینی در بازار استثنا به شمار می رود. حتا بسیاری از شرکت ها برای جلب و جذب نظر مشتریان بر همین واژه غیر چینی بودن تأکید می کنند. با این وجود قرار بود پیرو توافق ۲۵ ساله ایران و چین، صنعت خودروسازی شاهد انتقال تکنولوژی باشد.

«همکاری بین شرکت‌های خودروساز ایران و چین به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث از طریق ایجاد چرخه‌های تولید»، «مشارکت شرکت‌های خودرویی چینی با دو خودروساز بزرگ ایرانی از قبیل اشتراک‌گذاری دانش فنی در زمینه ایجاد پلت‌فرم‌های مشترک و…» و همچنین «طراحی شهرک صنعتی خودرو و صنایع مرتبط، با تمرکز بر استفاده از فناوری انرژی تجدیدپذیر»، سه محور اصلی همکاری آتی خودرویی ایران و چین به‌شمار می‌روند.

اما براساس شواهد تاکنون هیچ کدام از این محورها اجرایی نشده است. با این حال به نظر می رسید که با توجه به پیشتازی این کشور در زمینه تولید خودروهای پاک به خصوص برقی، انتقال دانش فنی این نوع خودروها نیز با سرعت بیش‌تری به کشور صورت بگیرد. در این میان به نظر می رسد پیرو دستور جدید دولت این کشور، فعلاً نباید به موضوع امید چندانی داشت.

بنا بر گزاره های منتشرشده، دولت چین طی دستور قاطعانه به خودروسازان خود خواستار عدم انتقال دانش فناوری های پیشرفته به خودروهای برقی به کشورهای دیگر شده است. براساس این دستور، دولت چین از تولیدکنندگان خودرو خواسته تا فناوری مذکور را در کشور خود حفظ کنند.

طی درخواست دولت چین از خودروسازان کشورش، حتا اگر تولید خودرو خارج از کشور چین انجام شود نباید انتقال فناوری جهت داخلی سازی به کشور مقصد صورت گیرد. دولت این کشور به گسترش تولید خارج از چین جهت پیشیگری از تعرفه صادارت وضع شده غربی ها تمایل دارد.

وزارت بازرگانی چین به شرکت های خودروسازی توصیه کرده است که سعی کنند از روش «سی کی دی» برای صادرات خودرو استفاده کنند؛ به بیانی بهتر، قطعات خودرو باید در چین تولید و فقط در خارج از این کشور مونتاژ نهایی انجام شود. دولت این کشور در توصیه اخیر خود به خودروسازان خواستار عدم سرمایه گذاری در صنعت خودرو «هند» شده است.

این استراتژی برای محافظت از تخصص صنعت خودروهای برقی چین است، پکن با سیاست صادرات به شیوه «سی کی دی» به دنبال تشویق خودروسازان خود جهت مونتاژ در کشورهای خارجی است. براساس این سیاست باید قطعات اصلی خودرو پیش از مونتاژ نهایی در بازارهای جهانی در چین باید تولید شود.

دستور دولت چین و درخواست از خودروسازان به ویژه شرکت های چری و بی وای دی زمانی رسانه ای شد که این تولیدکنندگان در کشورهای مانند اسپانیا، تایلند و مجارستان به دلیل تقاضا جهانی برای خودروهای اقتصادی، اقدام به سرمایه گذاری و تولید کردند.

این دستور همچنین می تواند، برنامه جدید بی وای دی برای تولید خودورهای برقی در پاکستان را نیز تحت تأثیر قرار بدهد، اما نکته قابل توجه این است که به احتمال بسیار زیاد، این دستور انتقال دانش فنی و تکنولوژی تولید خودروهای برقی به ایران را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد.

البته بدون این دستور نیز چینی ها تمایل چندانی به این کار ندارند. خودروسازان ایرانی سمبه پرزور برای وادار کردن آن ها ندارند. بنابراین ماحصل قرار ۲۵ ساله و همچنین افزایش عمق و دامنه همکاری خودرویی دو کشور همچنان سه-هیچ به نفع چینی هاست.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.