بایک BJ80، بنز G کلاس چینی + ویدیو معرفی و مشخصات فنی

بایک bj80
بایک bj80

بایک BJ80 یکی از محصولات برند بزرگ چینی بایک بوده که شباهت غیرقابل انکاری به مرسدس بنز G کلاس دارد. این خودرو در اتو اکسپو تهران سال ۱۴۰۲ یکی از محصولات دیار خودرو بوده و باید دید چه زمانی پایش به جاده های کشور باز خواهد شد.

آریزو 8 آریزو 8

بایک یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین خودروسازان چینی است که فعالیت خود را از سال ۱۹۵۸ آغاز کرده است. این کمپانی بزرگ چینی در تمام کلاس ها و سگمنت های خودرویی چند محصول داشته و تولیداتش علاوه بر چین در بیشتر کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای جنوبی عرضه می شود. این شرکت زیرمجموعه های زیادی از جمله فوتون را در اختیار داشته و به واسطه همکاری با شرکت مرسدس بنز آلمان و هیوندای کره جنوبی توانسته است به شهرت بالایی دست پیدا کند. 

در ایران شرکت دیار خودرو شریک تجاری بایک بوده و محصولات مختلفی از جمله بایک X25 و بایک سابرینا و سنوا را در ایران معرفی و عرضه کرد تا اینکه به سد تحریم ها خورد. سابرینا یک خودروی هاچ بک بوده که بواسطه شباهتش با محصولات بنز و همچنین کیفیت قابل قبولش با استقبال خوبی مواجه شد اما مشکلاتی در عرضه آن بوجود آمد که مانع ادامه روند موفقیت آمیزش شد. اما حالا پس از چند سال دوباره دیار خودرو با بایک همکاری خود را از سر گرفته و‌ در جدیدترین حضور عمومی خود محصولاتی مانند بایک BJ80 را به نمایش گذاشته است. 

ویدیو معرفی بایک BJ80

طراحی ظاهری

بایک BJ80 همانطور که پیشتر اشاره کردیم شباهت بسیار زیادی به مرسدس بنز G کلاس داشته و اگر برخی جزئیات آن را نادیده بگیریم قطع به یقین آن را با شاسی بلند محبوب آلمانی اشتباه خواهیم گرفت. در نمای جلوی این خودرو اولین موردی که به چشم می خورد جلوپنجره مستطیلی بزرگ و کشیده آن بوده و با خطوط کرومی مربعی شکل تزئین شده که از جمله المان های طراحی بایک محسوب می شوند. این سبک طراحی در این خودرو سبب شده تا علاوه بر بنز این خودرو را با یک جیپ آمریکایی هم اشتباه بگیریم. 

چراغ های اصلی در دو طرف جلو پنجره به صورت دایره‌ای شکل به همراه چراغ های کوچک و راهنما طراحی شده است. بر روی سپر نیز تنها چراغ های مه شکن تعبیه شده است. به سبب طراحی جعبه‌ای شکل و مکعبی خودرو، شیشه جلو ظاهری کاملا تخت داشته و از نظر آیرودینامیکی اصلا خودروی جذابی نیست. 

در نمای کناری کاملا ظاهر مکعبی و تند و تیز خودرو مشخص بوده و اولین موردی که به چشم می خورد لولا های نمایان درب هاست که کاملا مشابه بنز G کلاس است. همچنین گلگیرها نیز کاملا بیرون زده از بدنه طراحی شده و کاملا حس عضلانی بودن را به بیننده القا می کنند. تایر و رینگ ها نیز بسیار بزرگ بوده و‌ نوید یک خودروی آفرودی را می دهند. 

در نمای عقب این جی کلاس چینی نیز طراحی در ساده ترین حالت ممکن صورت گرفته که در آن چراغ های اصلی به صورت مستطیلی شکل عمودی با گرافیکی بسیار ساده طراحی شده اند. به سبک بسیاری از خودروهای آفرودی تایر زاپاس به همراه یک قاب همرنگ با بدنه به پشت درب صندوق منتقل شده و سبب شده تا دید عقب از داخل کمی محدود شود. بر روی سپر عقب نیز تنها چراغ مه شکن به همراه چراغ های دنده عقب قرار گرفته و خبری از جز خاصی نیست. 

کابین BJ80

بایک bj80
بایک bj80

با ورود به کابین بایک BJ80 با یک طراحی ساده و کلاسیک روبرو می شویم که البته باید این مورد را بیان کرد که این نسخه‌ای که دیار خودرو به نمایش گذاشته از سال های قبل است. اولین نکته‌ای که در این کابین وجود دارد فضای بسیار بزرگ و جادار آن بوده که یک نکته مثبت محسوب می شود. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک صفحه نمایش لمسی بزرگ برای سیستم مالتی مدیای خودرو بوده و پس از آن هم دریچه های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. 

انتهای داشبورد نیز برخی کلید های کنترلی به همراه پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع BJ80 که باز هم شبیه به محصولات آن سال های مرسدس است. در کنسول میانی نیز خبری از لیور دنده برقی نبوده و یک لیور دنده مکانیکی بزرگ قرار گرفته است. مقابل راننده هم یک فرمان ساده به همراه غربیلک چهار شاخه بزرگ که مولای فانکشن نیز بوده یا در اصل کلیدهای کنترلی بخش های مختلف را دارد قرار گرفته و پشت آن هم یک کلاستر تمام آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری تعبیه شده تا اطلاعات مختلفی را نمایش دهد. 

متریال به کار رفته در کابین و داشبورد بایک BJ80 کیفیت مطلوبی داشته و اصلا نمی توان آن را یک خودروی اقتصادی دانست. همچنین در خودروی مذکور نیز در بخش های مختلفی از داشبورد از قطعات دکوراتیو طرح چوب استفاده شده تا حس لوکس بودن بیشتری را به سرنشینان القا کند. همچنین همانطور که پیشتر اشاره کردیم فضای داخلی کابین بسیار بزرگ و جادار بوده و در آن اصلا به مشکل بر نخواهید خورد. 

مشخصات فنی بایک BJ80

بایک bj80
بایک bj80

بایک BJ80 در بخش مشخصات فنی با دو مدل مختلف تولید می شود. نسخه ضعیف تر که قطعا همین نسخه نیز در صورت قطعی شدن حضورش در ایران اجازه ورود را خواهد داشت به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نسخه به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مجهز شده که توان را به صورت پیشفرض به چرخ های عقب ارسال می کند. 

شتاب رسمی این خودروی آفرودی حدود ۱۱.۵ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می باشد. همچنین حجم باک بایک BJ80 ۸۰ لیتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نزدیک به ۱۱ لیتر می باشد. ضمنا پیشرانه این خودرو استاندارد آلایندگی یورو ۵ را هم دریافت کرده است. 

امکانات ایمنی و رفاهی Baic BJ80

بایک bj80
بایک bj80

بایک BJ80 در بخش امکانات نیز خودروی دست پری بوده و به مواردی همچون چراغ روز LED، سیستم روشنایی اتوماتیک (سنسور نور)، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و جاذب ضربه، رکاب بغل برای سرنشینان جلو، سانروف برقی، سیستم مکان یاب (GPS)، باز شدن اتوماتیک قفل درب‌ها هنگام تصادف، آینه‌ های جانبی تاشوی برقی دارای گرم‌کن، دارای حافظه و چراغ، چراغ‌ های‌ جلو زنون، نمایشگر دمای محیط بیرون، صندلی‌ ها و فرمان چرمی، صندلی راننده با ۳ حافظه، تنظیم صندلی با آینه‌ها، گرم‌کن صندلی‌ های جلو، سیستم ارتباط تلفن همراه، USB، MP5، Radio، Bluetooth، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم‌ های ترمز ABS+EBD+HBA+ESP+TC، سیستم ایستایی خودرو در سر بالایی (HHC)، ترمز اتوماتیک در سراشیبی (HDC)، نشانگر فشار باد‌ لاستیک‌ها (TPMS)، سنسور پارک جلو و دنده‌عقب، دوربین دنده‌عقب، کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو، کمربند ایمنی پیش‌کشنده راننده و سرنشین جلو و استارت دکمه‌‌ای تجهیز شده است.  

گالری تصاویر

سوالات متداول

بایک BJ80 چه مشخصات فنی دارد؟

BJ80 به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

امکانات بایک BJ80 چیست؟

بایک BJ80 در بخش امکانات نیز خودروی دست پری بوده و به مواردی همچون چراغ روز LED، سیستم روشنایی اتوماتیک (سنسور نور)، سیستم تهویه اتوماتیک، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و جاذب ضربه، رکاب بغل برای سرنشینان جلو، سانروف برقی، سیستم مکان یاب (GPS)، باز شدن اتوماتیک قفل درب‌ها هنگام تصادف، آینه‌ های جانبی تاشوی برقی دارای گرم‌کن و … تجهیز شده است.  

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.