کیا سراتو یا سراتو سایپا؟ مساله این است!

کیا سراتو یا سراتو سایپا؟

کیا موتورز کمپانی خودروسازی مشهور کره‌ای محسوب می‌شود که در سال ۱۹۴۴ میلادی در این کشور تأسیس شده است. ۴۵ درصد سهام کیاموتورز متعلق به شرکت هیوندای است و در واقع می‌توان کیاموتورز را زیرمجموعه هیوندای دانست. این ۲ شرکت ۲ غول خودروسازی کره و آسیا محسوب می‌شوند. محصولات کیا موتورز در تمام دنیا فروش نسبتا خوبی دارند و در کشور ما هم از جمله برندهای موفق و پرفروش به حساب می‌آیند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نسل دوم این خودرو به نام فورته در امریکا هم فروش بسیار خوبی را تجربه کرد و بعد از آن کیا موتورز نسخه کوپه سراتو را با نام کیاکوپ تولید کرد. اما این مدل خیلی زود توقف تولید خورد و فقط در بازار اروپا حضور پیدا کرد. سراتو، یکی از پرفروش‌ترین محصولات کیا موتورز در کشور ما حضوری پررنگ داشته است. بعد از موفقیت این خودرو شرکت سایپا خط مونتاژ این ماشین را در کاشان راه‌اندازی کرد و سراتو را با ۲ پیشرانه ۱٫۶ لیتری و ۲ لیتری به سبد محصولات مونتاژی خودش اضافه کرد.

مدیران 777 مدیران 777

تولید سایپا یا تولید کیا، کدام بهتر است؟

سراتو در بازار ایران خوب می‌فروشد. این فروش خوب، هم شامل حال نمونه کره‌ای است و هم ایرانی. اما بی‌اعتمادی به محصولات ایرانی باعث شده که خریدار به هنگام خرید سراتو بیشتر چشمش به دنبال نمونه کره‌ای باشد. اما آیا واقعا بین این ۲ تفاوتی هم وجود دارد؟

مردم ما سایپا را با پراید می‌شناسند و پراید با وجود فروش خوبش، خودروی با کیفیت و خوشنامی نیست. به همین دلیل اسم سایپا در پشت هر خودرویی که قرار بگیرد، کمی باعث تردید خریدار می‌شود. اما واقعیت این است که سایپا هرچقدر در تولید پراید و محصولات مشابه آن ناموفق و بی کیفیت ظاهر شده، در عوض در بخش مونتاژ خودروهای مختلف می‌تواند نمره قابل قبولی بگیرد. علاوه بر سراتو، سیتروئن c3 و برلیانس هم از جمله مونتاژهای موفق شرکت سایپا بوده‌اند. سراتو سایپا از نظر ظاهری تفاوت خاصی با سراتو کیا ندارد، اما خریداران حساس و کسانی که نگاه ریزبینانه دارند، متوجه تفاوت‌های این ۲ مدل می‌شوند. حذف خروجی اگزوز در نمونه مونتاژی از اسپرت بودن ظاهر این خودرو کم کرده است. چراغ ترمزهای عقب هم در نمونه مونتاژی، زیبایی کیا سراتو را ندارد. تفاوت اصلی در کیفیت متریال به کار رفته در داخل کابین و نحوه مونتاژ قطعات است که کیا سراتو را متفاوت کرده است. متأسفانه سایپا شاید در به کار بردن آپشن‌های مختلف دست‌ودل بازی کرده باشد، اما در استفاده از متریال مرغوب حقیقتا کم کاری کرده است. سایپا بعضی امکانات موجود در کیا سراتو را هم حذف کرده که یکی از مهمترین آنها حذف ۸ کیسه هوا است که امنیت سرنشینان خودرو را تأمین می‌کند. گویا مسئولان سایپا اساسا به حفظ امنیت سرنشینان خودروهای خودشان هیچ اعتقادی ندارند!

سراتوی سایپا گرمکن و آینه فتوکرومیک هم ندارد و جالب است که جای دکمه‌ای که برای جمع کردن آینه‌ها در کیا سراتو تعبیه شده، در سراتوی سایپا خالی مانده است! اما سراتو سایپا یک مانیتور ۸ اینچی دارد که در کیا سراتو وجود ندارد. کیفیت کار این مانیتور هم خوب است و از جمله نکات مثبت سراتو سایپا محسوب می‌شود. سراتو سایپا و کیا از نظر ظرفیت موتور و قدرت آن تفاوت چندانی ندارند، اما سیستم کنترل پایداری و ترمز دیسکی عقب از سراتوی سایپا حذف شده است! در مجموع به سراتوی سایپا شاید نتوان نمره خیلی بالایی داد، اما می‌توان آن را گزینه مناسبی برای خانواده‌ها در نظر گرفت؛ اما در مقام مقایسه، کیا سراتو برنده این رقابت است.

چرا کیا سراتو بازار خوبی دارد؟

سراتو ظاهری قدیمی دارد. در همان زمان خودش هم طراحی ساده و یکنواخت این خودرو نتوانست توجه طیف سخت پسند خودرو و ماشین بازها را به خود جلب کند. اما عموم مردم از آن استقبال کردند. بعد از ورود خودروهای چینی که با آپشن‌های رنگارنگ و طراحی‌های متفاوتشان بازار خودرو را شلوغ و متنوع کردند، باز هم فروش سراتو تغییری نکرد. دلیل اصلی شاید علاقه و اعتماد مردم به محصولات کیا و به طور کلی محصولات کره‌ای و ژاپنی و بی‌اعتمادی آنها به هر نوع محصول چینی باشد. اما هر چه که هست، رونق بازار خرید سراتو در divar و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد که هنوز کیا سراتو یکی از انتخاب‌های مردم ما از میان خودروهای رنگارنگ و پرآپشن این روزهاست.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.