رکورد گران قیمت ترین موستانگ جهان توسط شلبی GT500 سوپر اسنِیک شکسته شد!

رکورد گران قیمت ترین موستانگ جهان توسط شلبی GT500 سوپر اسنِیک شکسته شد!
کتاب تاریخچه فورد موستانگ اکنون باید به روز رسانی شود زیرا این بار تنها نمونه از موستانگ شلبی GT500 سوپر اسنِیک ( Super Snake ) در جهان، لقب پادشاه تمام موستانگ های گران قیمت تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. این خودروی معروف که از چندین هفته پیش زیر ذره بین بود، اکنون در حراجی Mecum با قیمت خارق العاده ۲٫۲ میلیون دلار به فروش رسید. تنها نمونه از شلبی GT500 سوپر اسنِیک در جهان، تاریخچه جالبی دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

رکورد گران قیمت ترین موستانگ جهان توسط شلبی GT500 سوپر اسنِیک شکسته شد!
در سال ۱۹۶۷ “کارول شلبی” از سوی کمپانی لاستیک سازی گودیر مأمور تبلیغ تایرهای جدید این کمپانی، به وسیله یکی از خودروهای اش شد. در آن زمان بهترین گزینه روی میز کارول شلبی موستانگ GT500 بود. از سویی دیگر “دان مک کین” رییس بخش فروش شلبی فکر ساخت یک سوپر ماشین جدید را در سر می پروراند. او عقیده داشت شلبی باید خودرویی جدید با موتور مسابقه ای ۷ لیتری (۴۲۷ کیوبیک اینچی) بسازد. نقشه این بود که ابتدا یک نمونه به عنوان پیش نمایش ساخته شود و سپس ۵۰ نمونه دیگر روی خط تولید قرار بگیرند. سپس “فِرِد گودل” سر مهندس وقت کمپانی شلبی مأمور تأمین موتوری بر پایه موتور قدرتمند فورد جی تی ۴۰ شد.

رکورد گران قیمت ترین موستانگ جهان توسط شلبی GT500 سوپر اسنِیک شکسته شد!
در نتیجه موتوری قدرتمند به همراه جعبه دنده و محوری منحصر به فرد برای این خودرو در نظر گرفته شد. گودل از موتور استفاده شده در این خودرو به عنوان مادر تمامی موتورهای قدرتمند ۴۲۷ یاد کرد. این موتور با دارا بودن سر سیلندرهای آلومینیومی، پمپ آب سبک وزن، میل لنگ فورج و شاتون های معروف به “لمان” نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. در مراسم معرفی تایرهای جدید گودیر، شلبی GT500 سوپر اسنیک موفق به ثبت رکورد سرعت ۲۷۲ کیلومتر بر ساعت شد. سپس گودل خودرو را تست کرد و در مسافت ۵۰۰ مایلی رکورد میانگین سرعت ۲۲۷ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد. لاستیک های تاندربولت گودیر هم مقاومت بالایی از خود نشان دادند اما بدون شک ستاره تست، سوپر اسنیک افسانه ای بود.

رکورد گران قیمت ترین موستانگ جهان توسط شلبی GT500 سوپر اسنِیک شکسته شد!
سپس این خودرو به یک نمایندگی در کالیفرنیا فرستاده شد تا ۵۰ نمونه دیگر هم از آن ساخته شود. اما بنا بر ماهیت این خودرو، مراحل ساخت آن برای کمپانی “فورد” بسیار گران تمام می شد. به هر ترتیب ایده ساخت ۵۰ نمونه دیگر از این خودرو کنسل شد. سپس سوپر اسنیک سفید رنگ به شهر دالاس فرستاده شد و جعبه دنده ای مخصوص مسابقه های درگ روی آن نصب شد. چندی بعد خودرو به شخصی به نام “بابی پیرس” فروخته شد و ۲۵ سال بعدی از عمر خود را نزد وی سپری کرد. پس از چند دست چرخیدن، شلبی GT500 سوپر اسنیک افسانه ای تحت مالکیت فردی به صورت جزیی بازسازی شد و حتا لاستیک های فابریک تاندربولت گودیر هم زیر آن قرار گرفت.


سپس خودرو به “جان ویکی” فروخته شد و تحت شرایط مطلوبی نگه داری شد. در مرحله آخر این شلبی نایاب در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۹ در حراجی Mecum به قیمت ۲٫۲ میلیون دلار فروخته شد تا لقب با ارزش ترین موستانگ جهان را به نام خود سند بزند. کمپانی “شلبی امریکن” چند ماه پیش اعلام کرده بود قصد دارد ۱۰ دستگاه سوپر اسنیک جدید بسازد. این خودروها در ادامه شماره این سوپر اسنیک اصلی ساخته خواهند شد.
ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.