ب ام و i4،خودرویی از جنس آینده

ب ام و i4

کمپانی «ب ام و» از کانسپت خودرویی تمام الکتریکی با نام “i4” رونمایی کرد. این خودرو نزدیک ترین نمونه به خودرویی است که ب ام و قصد دارد در سال ۲۰۲۱ عرضه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در نگاه اول به i4 آن چه بیش تر از دیگر اجزا خودنمایی می کند جلوپنجره بزرگی است که حالا تبدیل به امضای طراحی ب ام و شده است. اما وقتی با خودرویی تمام الکتریکی سر و کار داریم و عملاً نیازی به ورود هوا به داخل نیست، وجود این جلوپنجره بزرگ به چه دلیل است؟ مهندسان ب ام و در این باره توضیح می دهند که این جلوپنجره تنها برای زیبایی و تبعیت از سبک طراحی های جدید برند ساخته نشده، بلکه درون این جلوپنجره تعداد زیادی از سنسورهای این خودرو جاگذاری شده اند. به دلیل قرارگیری این سنسورها در جلوپنجره خودرو، که به نوعی آسیب پذیرترین قسمت خودرو هم محسوب می شود، شاید یک تصادف ساده هزینه زیادی روی دست مالک آن بگذارد و این موضوع ضعفی در طراحی این کانسپت حساب شود.

مدیران 777 مدیران 777
ب ام و i4

طراحی بیرونی کانسپت i4 بی نقص به نظر می رسد و آن طور که پیداست نسخه تولیدی همین طراحی را خواهد داشت. البته احتمالاً تغییراتی در خطوط آبی رنگ لحاظ می شود. درون خودرو هم با خودرویی فرامدرن سر و کار داریم، البته انتظار می رود از طراحی مینیمال داخلی در نسخه تولیدی کاسته شود. این نکته مشخص است که طراحی داخلی این محصول، مثل محصولات جدید ب ام و، براساس تمرکز بر راننده انجام شده است. صفحه نمایش خمیده و کشیده شده از مرکز تا جلو آمپر آمده است. درست مثل کانسپت معروف iNext، مدل i4 هم نشان می دهد دید ب ام و نسبت به خودروهای آینده در مورد طراحی داخلی تغییری نکرده است.

ب ام و i4

سه حالت رانندگی Core، اسپرت و اقتصادی در صفحه نمایش بزرگ جلو قابل تنظیم است. در حالت Core تنظیمات عمومی خودرو مثل مسیریابی قابل تنظیم است. در حالت اسپرت تنظیمات مربوط به سرعت و عملکرد خودرو قابل تنظیم است و در حالت اقتصادی تنظیمات مربوط به انرژی و میزان شارژ خودرو در دسترس قرار می گیرد.

ب ام و i4

ب ام و i4 از یک موتور بزرگ الکتریکی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار و با توان ۸۰ کیلووات ساعت بهره می برد و با قدرت این موتور ب ام و i4 تنها در ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و میزان طی مسافت با این خودرو براساس استانداردهای مختلف از ۴۳۴ تا ۶۰۰ کیلومتر است. اکنون باید منتظر ماند و دید که نسخه تولیدی تا چه میزان به این کانسپت شباهت خواهد داشت.

ب ام و i4

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.