بی وای دی F3 جدید به بازار جهانی معرفی شد + تصاویر

بی وای دی چین F3
به تازگی کمپانی «بی وای دی» نمونه بنزینی سدان «چین» (Qin) را به بازار چین معرفی کرده و قرار است تا به زودی این خودروی اقتصادی به بازار عرضه شود. سیاست های جدید این خودروساز چینی به شکلی تعریف شده که دیگر نام گذاری ترکیبی حروف و عدد از بین رفته و امروز چین بنزینی به عنوان بی وای دی F3 جدید شناخته می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بی وای دی چین بنزینی که همان نمونه جدید F3 است، از نظر پلتفرم و سازه کاملا برابر با F3های گذشته بوده و کمپانی سازنده همچنان از اصول تویوتا کرولا چند نسل پیش در این خودروی اقتصادی استفاده می کند. با نگاهی به درب ها، شیشه ها، فاصله محور و سقف کاملا مشخص است که چین بنزینی در اصل نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته بی وای دی F3 است. تغییراتی که طراحان بی وای دی برای نمونه جدید F3 در نظر گرفته اند، به تغییر الگوی ظاهری جلو و عقب در بخش بیرونی خلاصه شده و دگرگونی محسوسی در شکل درب ها و گلگیرها دیده نمی شود.
الگوی جدید بی وای دی که سبک چهره اژدها نام دارد، در چین بنزینی و برقی دیده می شود و برای همین نمونه جدید بی وای دی F3 هم در بخش جلویی مشابه به سانگ، تانگ، سانگ مکس و چین پرو ظاهر شده است. ولی با گذر از ظاهر بیرونی، شاهد آن هستیم که کمپانی سازنده به طور کامل کابین و تریم داخلی بی وای دی چین را نسبت به F3 متحول کرده و همین اتفاق باعث شده تا سطح امکانات این سدان اقتصادی چینی نسبت به قبل ارتقا پیدا کند. صندلی های جدید، کنسول و داشبورد بازطراحی شده و اضافه شدن برخی جزئیات تا حدی توانسته تا سادگی و سازه قدیمی F3 را از بین ببرد.
در حال حاضر قرار است تا بی وای دی چین بنزینی یا همان F3 جدید با همان پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی عرضه شود. این پیشرانه ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر تولید می کند و استاندارد آلایندگی یورو ۶ برای آن قابل سفارش گذاری است. به گفته مهندسان بی وای دی، این پیشرانه نسبت به گذشته تغییر خاصی نداشته و تنها در بحث بهینه سازی و ارتقا استاندارد آلایندگی آن اقداماتی صورت گرفته است.
بی وای دی چین F3
بی وای دی F3 جدید فعلا با همین پیشرانه به بازار چین عرضه خواهد شد و از چند ماه دیگر، فروش آن در سایر بازارهای هدف این خودروساز آغاز می شود. مشتریان می توانند F3 جدید یا همان بی وای دی چین بنزینی را در نمونه های دنده دستی و اتوماتیک سفارش گذاری نمایند. جعبه دنده دستی این خودرو همچنان مانند نمونه قبلی است و از سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته در آن استفاده شده است. اما در نمونه اتوماتیک به جای حضور جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خشک، جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی ۶ سرعته در چین بنزینی دیده می شود. پیش از معرفی بی وای دی چین بنزینی، بسیاری از کارشناسان و رسانه های چینی اعتقاد داشتند که کمپانی سازنده این بار به جای جعبه دنده DCT از جعبه دنده AT شش سرعته استفاده خواهد کرد. اما در نهایت شاهد هستیم که کمپانی بی وای دی ساختار کاملا اقتصادی را برای این سدان بنزینی در نظر گرفته و از جعبه دنده پیوسته CVT در آن استفاده نموده است.
بی وای دی چین F3
نسخه های دنده ای و اتوماتیک بی وای دی چین بنزینی در بحث طراحی کابین و امکانات قابل سفارش با هم متفاوت هستند. عمده تفاوت نمونه دنده ای و اتوماتیک این خودرو استفاده از کنسول میانی متفاوت در آن ها است و نمایشگر لمسی بی وای دی F3 جدید دنده ای غیر قابل چرخش بوده و به صورت ثابت نصب شده است.
در نمونه دنده ای بی وای دی چین بنزینی (F3 جدید) می توان شاهد ویژگی های زیر بود:
پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با فناوری VVL
توان ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر
جعبه دنده ۵ سرعته دستی
دیفرانسیل جلو
فرمان هیدرولیک
رینگ های آلومینیومی
ترمز ABS-EBD و BA
چراغ های جلو با فناوری LED
چراغ روشنایی روز
سنسور نور
سنسور پارک عقب
دوربین عقب و زیر آینه شاگرد
نمایشگر لمسی ثابت
سیستم تهویه الکتریکی دستی
استارت دکمه ای
تنظیم ارتفاع چراغ
سانروف
تریم داخلی چرم
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
سنسور فشار و دمای لاستیک
خروجی شارژ تلفن همراه
کنسول میانی عقب
آینه های تاشو برقی


در نمونه اتوماتیک بی وای دی چین بنزینی (F3 جدید) می توان شاهد ویژگی های زیر بود:

پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با فناوری VVL
توان ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر
جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۶ سرعته مصنوعی
حالت اسپرت
دیفرانسیل جلو
فرمان هیدرولیک
رینگ های آلومینیومی
ترمز ABS-EBD و BA
سیستم کنترل پایداری و هرزگردی
چراغ های جلو با فناوری LED
چراغ روشنایی روز
سنسور نور
سنسور پارک عقب
دوربین عقب و زیر آینه شاگرد
نمایشگر لمسی چرخان (افقی و عمودی)
سیستم تهویه الکتریکی دستی
استارت دکمه ای
ترمز پارک برقی
اتوهلد
کنترل شروع حرکت در سربالایی
تنظیم ارتفاع چراغ
سانروف
تریم داخلی چرم
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
کروز کنترل
سنسور فشار و دمای لاستیک
خروجی شارژ تلفن همراه
کنسول میانی عقب
آینه های تاشو برقی


قیمت بی وای دی چین بنزینی:

هنوز کمپانی بی وای دی قیمت رسمی را برای نمونه جدید F3 با نام چین بنزینی اعلام نکرده است. اما با توجه به بهای نمونه الکتریکی چین (Qin EV)، به احتمال زیاد نسخه بنزینی در بازه ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار عرضه خواهد شد.


حضور بی وای دی F3 در ایران:

بی وای دی F3 در سال ۲۰۱۶ با فیس لیفتی همراه شد و توانست تا نسبت به گذشته ظاهری جذابتر را داشته باشد. در همان دوران هم که فعالیت خط تولید بی وای دی در ایران با مشارکت شرکت کارمانیا آغاز شده بود، این سدان اقتصادی چین به نمایشگاه خودروی تهران ۱۳۹۵ آمد و معرفی شد. در نهایت پس از معرفی نمونه دنده ای و اتوماتیک بی وای دی F3، شرکت کارمانیا در گام نخست پیش فروش نمونه دنده ای این محصول را در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۳۹۶ آغاز کرد و قرار بود تا F3 دنده ای با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان به دست مشتریان برسد. در نهایت از اواخر سال ۹۶ تولید بی وای دی F3 دنده ای در خط تولید کارمانیا آغاز شد و بعد از چند ماه تاخیر، مشتریان این سدان چینی تازه وارد در اوایل سال ۹۷ خودروهای خود را تحویل گرفتند. با اینکه قرار بود تا نمونه اتوماتیک F3 به خط تولید کارمانیا بیاید و تولید نسخه دنده ای با توان بیشتر ادامه داشته باشد، شاهد بودیم که به خاطر آغاز تحریم های آمریکا ادامه فعالیت بی وای دی با طرف ایرانی با چالش هایی همراه شد. شرکت کارمانیا در پاییز ۱۳۹۷ دوباره پیش فروش بی وای دی F3 دنده ای را در قالب طرح های مشارکت در تولید انجام داد و قرار بود تا در مهر ۹۸ این خودروها به دست مشتریان برسد. اما هنوز خبری از تکمیل وجه و تحویل این خودروها به مشتریان نیست.
بر اساس آمار تولید وزارت صنعت، امروز کمتر از ۵۰۰ دستگاه بی وای دی F3 دنده ای در جاده های کشور تردد دارند و همچنین نسخه های کارکرده آن با قیمتی کمتر از ۱۳۰ میلیون تومان در بازار موجود هستند. حضور بی وای دی F3 دنده ای در خط تولید کارمانیا نوید این مسئله را داده بود که بالاخره یک سدان اقتصادی از بخش خصوصی به رقابت رقبای حاضر در خودروسازان دولتی می آید. زیرا قرار بود تا در گام نخست F3 با قیمتی کمتر از ۵۰ میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد و با داشتن امکاناتی نظیر سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، دوربین عقب و زیر آینه، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی اندروید، کامپیوتر سفر، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز و… در کنار خودروهایی چون دنا پلاس، رنو تندر ۹۰ پلاس دنده ای، برلیانس H330 دنده ای و… قرار بگیرد.
اما افزایش قیمت این خودرو در ابتدای سال ۹۷ و تعیین قیمت رسمی فراتر از ۶۵ میلیون تومان برای بی وای دی F3 دنده ای، تحقق این اتفاق را از بین برد و در نهایت آغاز تحریم ها مانع از ارتقای حضور این سدان اقتصادی چینی در ایران شد.


شما مخاطبان اسب بخار می توانید برای آشنایی بیشتر با این خودرو، ویدیوی تست و بررسی بی وای دی F3 را با کلیک بر روی لینک تماشا نمایید.


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.