اسکوتر برقی موتوکامپکتو هوندا با قابلیت تا شدن

اسکوتر برقی موتوکامپکتو هوندا

موتوکامپکتو از کمپانی هوندا یک اسکوتر برقی قابل تاشدن است که به منظور تکمیل خودروهای برقی پرولوگ، آکورا ZDX و مجموعه فعلی خودروهای احتراق داخلی این برند ساخته شده است. این اسکوتر برقی تاشو با هدف عبور از ترافیک و مکان های پرجمعیت در کلان شهرها طراحی شده و به گونه ای طراحی شده است، تا به راحتی در کوچک ترین فضاها قرار بگیرد و مشکلی برای نگهداری از آن وجود نداشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
اسکوتر برقی موتوکامپکتو هوندا

بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳، هوندا موتوکامپو یا «موتورسیکلت صندوق عقب» را به عنوان یک آپشن از سوی کارخانه عرضه کرد که در صندوق عقب خودروهای هاچ‌بک خود جای می گرفت و در مواقع ضروری که ترافیک بود و مالکان عجله داشتند، می توانستند از آن برای جابه‌جایی استفاده کنند. این اسکوتر تاشدنی دارای موتور دوزمانه با ظرفیت ۴۹ سی سی و قدرت ۲.۵ اسب بخار بود و سایز و حجم آن به اندازه ای بود که به عنوان کوچک ترین اسکوتر موتوری از سوی هوندا شناخته می شود. همچنین این مدل تا حدودی به دلیل طراحی جالب و کمیاب بودن موتوکامپو در بازارهای خارج از کشور ژاپن، در طول این سال ها به عنوان یک مدل محبوب در بین قشر خاصی از مشتریان شناخته شده است و با این پیشینه و تجربه هوندا در این زمینه، این برند ژاپنی تصمیم گرفته است اسکوتر برقی موتوکامپکتو را جانشین مدل موتوکامپو کند.

چرخ جلوی موتوکامپکتو توسط یک موتور برقی کوچک با توان ۴۹۰ وات، قدرت خود را برای حرکت تأمین می کند، که انرژی را از یک باتری با ظرفیت ۶.۸ آمپر-ساعت به گشتاوری حدود ۱۲ نیوتن متر تبدیل می‌کند. سرعت حداکثر این اسکوتر برقی حدود ۲۵ کیلومتر بر ساعت است و با یک بار شارژ می تواند مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر را پیمایش کند. اسکوتر برقی هوندا دارای دو حالت رانندگی است: حالت ۱ نیاز به تغییر وضعیت دسته گاز دارد تا سرعت بگیرد، در حالی که، حالت ۲ با استفاده از سیستم الکترونیکی موتور به آن سرعت مورد نظر را فرمان می دهید و به صورت اتوماتیک اسکوتر به شتاب مورد نظر خواهد رسید.

هوندا موتوکامپکتو قابل وصل شدن به پریز خانگی استاندارد ۱۱۰ ولتی است که از طریق آداپتور AC ارائه‌شده از سوی کمپانی می تواند در حدود ۳.۵ ساعت به طور کامل شارژ شود. همچنین، علاوه بر دسته گاز و دسته ترمز، در طراحی این اسکوتر برقی هوندا، یک صفحه نمایش LCD نیز قرار دارد که وضعیت باتری، سرعت و اطلاعات حالت رانندگی را نشان می‌دهد. این اسکوتر برقی همچنین دارای یک چراغ جلو، یک چراغ ترمز عقب و یک بوق است.

حداکثر سرعت ۲۵ کیلومتر بر ساعت، شاید اندک یا غیرقابل استفاده به صورت طولانی مدت باشد، اما باتوجه به این که این اسکوتر برقی فقط با هدف عبور از مسیرهای پرترافیک طراحی شده است و هیچ یک از امکانات ایمنی را رعایت نکرده، یک سرعت قابل قبول و کارآمد است. همچنین اسکوتر برقی هوندا موتوکامپکتو با توجه به طراحی کوچک خود، فاقد سیستم تعلیق است، بنابراین رانندگی با آن بر روی سطوح ناهموار لرزش و ضربه دارد. توان ترمزگذاری در این اسکوتر برقی توسط یک ترمز در چرخ عقب تأمین می‌شود که به نسبت سرعت نسبتاً کم موتوکامپکتو، قدرت کافی را دارد.

علاوه بر سرگرم‌کننده بودن سواری، سرعت و کم حجم بودن هوندا موتوکامپکتو، فرآیند تاشدن این اسکوتر برقی بسیار جذاب و کارآمد است. این فرآیند چهار یا پنج مرحله‌ای به طرز شگفت‌انگیزی بسیار سریع است، پس از آن که ترتیب عملیات را بدانید، شما با یک بسته به اندازه یک کیف کوچک (۲۱.۱x۲۹.۲x۳.۷ اینچ) که دارای دستگیره حمل هم است، به راحتی می توانید آن را جابه‌جا کنید. با وزن حدود ۱۸ کیلوگرم، اسکوتر برقی موتوکامپکتو از نسخه اولیه خود یعنی موتوکامپو، که وزنی حدود ۴۵ کیلوگرم داشت، به شکل ویژه ای سبک تر است.

یکی از ایرادات این اسکوتر برقی که برند هوندا همچنان در این نسل هم نتوانسته است آن را برطرف کند، عدم وجود فضای مناسب برای قرار دادن وسایل اضافی سرنشینان است. تاشدن موتوکامپکتو باعث ایجاد یک باکس به اندازه‌ جعبه نان در جلوی صندلی خودرو می‌شود، اما با توجه به این سبک طراحی این اسکوتر برقی هیچ جایی برای حمل وسایل اضافی ندارد. همچنین طبق اعلام کمپانی هوندا حداکثر باری که این اسکوتر برقی می تواند حمل کند، وزنی در حدود ۱۱۵ کیلوگرم است.

اسکوتر برقی هوندا با نام موتوکامپکتو به زودی در نمایندگی های هوندا در سراسر جهان قابل خریداری است و قیمتی که برای این اسوکتر برقی کوچک در نظر گرفته شده است، قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار است.

۵ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.