معرفی نسل های مختلف یاماها X-max 250

نسل های یاماها X-max
نسل های یاماها X-max

اسکوتر یاماها X-Max 250 یکی از اسکوترهای جذاب تولیدشده توسط کمپانی ژاپنی یاماها (Yamaha) است و در ایران توسط شرکت نیرو موتور به بازار عرضه می‌شود. در ادامه مقاله قصد بررسی نسل های مختلف یاماها X-max را داریم.

مدیران 777 مدیران 777

یاماها X-Max 250 یکی از اسکوترهای برتر و محبوب تولیدشده توسط برند یاماهاست. این مدل اسکوتر از سال ۲۰۰۴ معرفی شد و در طول این سال ها در نسل های مختلف و به‌روزرسانی های گوناگون در بازارهای جهانی عرضه شده است. اما لازم به ذکر است که استایل و فرم کلی طراحی این اسکوتر نسبتاً گران قیمت از یاماها، از ابتدا تا امروز به طور کامل تغییر نکرده است، همچنین این مدل از کمپانی یاماها یکی از پرفروش ترین اسکوترها در قاره اروپاست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

یاماها XMAX 250 سال ۲۰۰۴-۲۰۱۳

یاماها XMAX 250 یک اسکوتر با وزن متوسط نسبت به رقبا در نسل اول خود بود. XMAX نسل اول با هدف سواری در جاده های بین شهری و مسافرت های کوتاه مدت طراحی و به بازارهای جهانی عرضه شد. یاماها ایکس مکس ۲۵۰R نسل اول، از یک پیشرانه تک سیلندر و چهار زمانه بهره می برد، که حجم موتور آن ۲۵۰ سی‌سی بود. قدرت این اسکوتر برابر با ۲۱ اسب بخار و گشتاور ۲۲ نیوتن متر بود. در قسمت شاسی، این اسکوتر از چارچوب فولادی سبک ساخته شده بود و دارای سیستم تعلیق تلسکوپی در بخش جلو و سیستم تعلیق (Swingarm) در بخش عقب بود. همچنین ظرفیت مخزن سوخت این اسکوتر محبوب ۵/۱۲ لیتر بوده است.

یاماها XMAX 250 سال ۲۰۱۴-۲۰۱۷

یاماها در سال ۲۰۱۴ با توجه به بازار فروش خوب X-MAX 250 تصمیم گرفت این مدل را با بدنه‌ای تیزتر، باریک تر و پویاتر بازطراحی کند و دوباره به بازارهای جهانی عرضه کند، در این نسل جنبه عملکرد این اسکوتر بیش تر به سمت اسپرت بودن حرکت کرد. چراغ های عقب مانند جلو به LED تبدیل شدند و طراحی زیبا و خشن داشتند.

X-MAX 250 نسل دوم از یک موتورتک سیلندر، آب خنک، چهار زمانه و SOHC قدرت خود را تأمین می کرد و دارای حجم ۲۴۹ سی‌سی بود. قدرت این اسکوتر ۲۷ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور آن ۲۰ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه بود. همچنین سیستم سوخت این اسکوتر از نوع انژکتور بود. در بخش گیربکس، این اسکوتر دارای گیربکس اتوماتیک CVT و کلاچ تر بوده است. وزن یاماها XMAX 250 نسل دوم حدود ۱۷۸ کیلوگرم بود، همچنین ظرفیت سوخت این اسکوتر ۱۳.۲ لیتر بوده است.

یاماها XMAX 250 سال ۲۰۱۸-۲۰۲۲

اسکوتر یاماها XMAX سال ۲۰۱۸ با یک زبان طراحی جدید در فرم کلی بدنه و چراغ های جدید در نمای جلو و عقب به بازارهای جهانی عرضه شد. موتور این اسکوتر از نوع تک سیلندر چهار زمانه و SOHC چهار سوپاپ است و با سیستم خنک‌کننده آب عمل می‌کند.

پیشرانه این مدل از XMAX 250 قادر است قدرت ۲۲.۵ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴.۳ نیوتن‌متر تولید کند. این میزان خروجی کافی است تا به سرعت نهایی ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت برسد. یکی از نکات جالب در رانندگی این مدل XMAX 250، حضور گیربکس CVT تمام اتوماتیک تسمه‌ای است که اوج لذت رانندگی را فراهم می‌کند. وزن کلی این سری از XMAX حدود ۱۷۵ کیلوگرم است و با توجه به نوع مصرف، استفاده از یک باک ۱۳ لیتری برای آن منطقی است. ساختار تعلیق جلو از نوع چنگال تلسکوپی و ساختار تعلیق عقب از نوع شوک دوقلو قابل تنظیم در این مدل یاماها XMAX 250 استفاده شده است. علاوه بر این، مصرف سوخت آن تنها ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

یاماها XMAX 250 سال ۲۰۲۳

تغییرات دیگر در مدل ۲۰۲۳ شامل بهبود ظاهری می‌شود. برای مثال، چراغ‌های جلو از نوع LED به شکل X طراحی شده‌اند و هنگام ترمزگیری، چراغ‌های عقب الگوی X را نمایش می‌دهند. همچنین، فضای خالی در بالای قسمت جلو با یک چراغ راهنما پر شده است. مشتریان می‌توانند بین دو رنگ آبی Icon و نقره‌ای Max برای سفارش خود انتخاب کنند. اما تغییر بسیار مهم در یاماها XMax 250 مدل ۲۰۲۳، نصب یک نمایشگر ۴.۲ اینچی TFT-LCD است که قبلاً در مدل Tech Max 560 نیز مشاهده شده است. این نمایشگر با اپلیکیشن یاماها Y-Connect و همچنین مسیریاب گارمین StreetCross سازگار است.

یاماها XMax 250 مدل ۲۰۲۳ از نظر فنی تغییرات کمی داشته است و به همان موتور تک سیلندر آب خنک با حجم ۲۴۹.۸ سی‌سی، قدرت ۲۲.۳ اسب‌بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴.۳ نیوتن‌متر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه برخوردار است. سیستم ترمز با استفاده از دیسک‌های هیدرولیکی در جلو و سیستم ABS دو کاناله در عقب عمل می‌کند. وزن کلی یاماها XMax 250 مدل ۲۰۲۳ حدود ۱۸۱ کیلوگرم و دارای یک محفظه سوخت با ظرفیت ۱۳ لیتر است، ارتفاع صندلی نیز از سطح زمین حدوداً ۷۹۵ میلی متر است.

۳.۸ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.