معرفی موتورسیکلت هیولا داج تاماهاوک با موتور10 سیلندر

موتورسیکلت داج تاماهاوک
موتورسیکلت داج تاماهاوک

موتورسیکلت داج تاماهاوک (Dodge Tomahawk V10 Superbike) یکی از قوی‌ترین و سریع‌ترین موتورسیکلت‌های جهان است که در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت خودروسازی آمریکایی داج (Dodge) به نمایش گذاشته شد. هدف اصلی داج در ساخت این موتورسیکلت، نمایش قابلیت‌ها و توانایی‌های فنی این شرکت در مقابل رقبای خود بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

عرضه این موتورسیکلت در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در شهر دیترویت آمریکا، باعث ایجاد جنجال و هیاهوی زیادی شد؛ در ابتدا، تصمیم گرفته شد ۳۰۰ دستگاه از این موتورسیکلت تولید شود، اما در نهایت، تنها ۱۰ دستگاه به صورت دست‌ساز ساخته شد. همه این موتورسیکلت‌ها با قیمت ۵۵۰ هزار دلار به فروش رسیدند و در کلکسیون‌های شخصی قرار گرفتند.

موتورسیکلت داج تاماهاوک
موتورسیکلت داج تاماهاوک

با نگاهی دقیق به داج تاماهاوک متوجه می‌شویم این وسیله ترکیبی از موتورسیکلت دو چرخ و پیشرانه اتومبیل مسابقه‌ای است. این موتورسیکلت دارای چهار چرخ است و هر یک از چرخ‌ها دارای سیستم تعلیق مجزاست.

داج تاماهاوک یک موتورسیکلت مفهومی غیرقابل استفاده در خیابان بود که خط مرز بین خودرو و موتورسیکلت را مبهم کرد. فقط ۱۰ دستگاه طی چهار سال پس از معرفی آن توسط داج در نمایشگاه خودروی بین‌المللی آمریکای شمالی در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. این موتورسیکلت هیولا دارای یک موتور ۸.۳ لیتری با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار بود و وزن آن ۶۸۰ کیلوگرم بود. همچنین این موتورسیکلت دارای دنده عقب است، چراکه حرکت دادن این غول سنگین با کمک پاها، حتا برای قهرمانان وزنه‌برداری نیز مقدور نیست.

موتورسیکلت داج تاماهاوک
موتورسیکلت داج تاماهاوک

علاوه بر این، پیشرانه ۱۰ سیلندر با ظرفیت بزرگ و چهار چرخ نزدیک به هم در تاماهاوک توجه بیش تری از سوی رسانه‌ها به خود جلب کرد. حتا برخی از آن ها از این موتورسیکلت به عنوان یک خودرو یاد کردند. همچنین پیشرانه V10 SRT10 از خودروی وایپر داج به این موتورسیکلت منتقل شده بود. علی‌رغم این که این موتورسیکلت قابلیت رانندگی در خیابان را نداشت و هیچ آزمون جاده‌ای از آن منتشر نشده بود، بسیاری از فعالان این حوزه به کمپانی انتقاد کردند که هدف از تولید چنین محصولی چه بوده است؟ چیزی که در مورد این غول دنیای موتورسیکلت همیشه مبهم ماند حداکثر سرعتی بود که به آن می توانست دست پیدا کند، اما در طول این سال ها بسیاری از برندهای دیگر سعی کرده اند تا نمونه کپی آن را بسازند.

موتورسیکلت داج تاماهاوک
موتورسیکلت داج تاماهاوک

اگر چه تعداد لاستیک‌های داج تاماهاوک با یک خودرو برابر است، اما بدنه‌ای که از آلومینیوم ساخته شده است، شباهت بیش تری به یک موتورسیکلت دارد. ده دستگاه به صورت رسمی از تاماهاوک با هزینه کم‌تر از ۲۰۰,۰۰۰ دلار تولید شدند که برای تولید آن داج با برخی از برندهای معتبر همکاری داشت.

داج تاماهاوک هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید، تنها ۱۰ دستگاه به صورت رسمی توسط داج از این موتورسیکلت تولید شد. اگرچه داج دیگر سمت تولید چنین محصولاتی نرفت، اما برند نیمن مارکوس ۹ نسخه کپی یا تقلیدی از نمونه اصلی را به قیمت ۵۵۵,۰۰۰ دلار به فروش رساند. البته، همانند نمونه‌های رسمی تولیدشده توسط داج، هیچ یک از نمونه‌های تقلیدی همچنان قابلیت رانندگی در خیابان را نداشتند.

موتورسیکلت داج تاماهاوک
موتورسیکلت داج تاماهاوک

در ساختار و بدنه موتورسیکلت داج تاماهاوک، علاوه بر فولاد، از موادی مانند آلومینیوم، تیتانیوم، کربن و منیزیم نیز استفاده شده است. یک نکته جالب در طراحی این موتورسیکلت وجود دارد و آن این است که علی‌رغم ابعاد بزرگ و وزن سنگین آن، تعادل و ثبات بسیار بالایی دارد.

علت اصلی شکست در فروش موفق و ادامه تولید موتورسیکلت داج تاماهاوک، قدرت افسارگسیخته و بیش از حد آن و همچنین داشتن گیربکس دو سرعته آن بوده است. برخی از کارشناسان در این زمینه، موتورسیکلت داج تاماهاوک را مناسب برای دیوانگان تلقی کرده‌اند.

موتورسیکلت داج تاماهاوک
موتورسیکلت داج تاماهاوک

این موتورسیکلت وحشتناک دارای سرعتی معادل ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت است و این امر آن را در رده پرسرعت‌ترین موتورسیکلت‌های موجود در جهان که از خط تولید کارخانه خارج شده‌اند قرار می‌دهد. طبق ادعاهای مسئولان شرکت Dodge-Chrysler، حداکثر سرعت تئوری این موتورسیکلت ۶۷۵ کیلومتر بر ساعت است، اما تاکنون هیچ کس موفق به دست یابی به چنین سرعت و شتابی نبوده است، زیرا بستر جاده ای آن که بشود یک موتورسیکلت چنین سرعتی را لمس کند، وجود ندارد. با وجود این مشخصات بالا، موتورسیکلت داج تاماهاوک دارای مخزن سوختی با ظرفیت ۱۲.۷ لیتر است و با آن تنها می‌توان مسافت ۵۰ کیلومتر را طی کرد.

مشخصات فنی Dodge Tomahawk V10 Superbike

پیشرانه (انجین)۱۰ سیلندر جناقی OHV، حجم ۸۳۰۰ سی سی، آب خنک، چهارزمانه، ۲۰ سوپاپ (هر سیلندر دو سوپاپ)
توان۵۰۰ اسب بخار(۵۶۰۰ دور در دقیقه)
گشتاور۷۱۲ نیوتن متر (۴۲۰۰ دور در دقیقه)
سیستم سوخت رسانیانژکتوری
گیربکس۲ سرعته، انتقال نیرو با ۲ زنجیر
سرعت۴۸۲.۸ تا ۶۷۵ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد۲.۵ ثانیه
شاسیشاسی یکپارچه
ترمز جلودو دیسکی با قطر ۵۰۸ میلی متر ۱۶ پیستونه
ترمز عقبتک دیسکی با قطر ۵۰۸ میلی متر ۸ پیستونه
گنجایش باک سوخت۱۲.۳ لیتر
ارتفاع زین تا زمین۷۳۷ میلی متر
فاصله بین محور دو چرخ۱۹۳۰ میلی متر
طول/ عرض/ ارتفاع۲۵۹۱/۷۰۴/۹۳۷ میلی متر
وزن تر۶۸۰ کیلوگرم
قیمت در زمان فروش۵۵۰ هزار دلار
۴.۱ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.