تست و بررسی پورشه پانامرا ۴S مدل ۲۰۱۳

پورشه پانامرا 4S

داشتن خودرویی سدان اما اسپرت ممکن است رؤیای هر فرد علاقه‌مند به دنیای جذاب خودروها باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پایگاه خبری اسب بخار، اما تحقق این رؤیا تنها به دست برخی از برندها ممکن خواهد بود، زیرا دارا بودن روحیات اسپرت برای یک سدان نیازمند دانش فنی و مهندسی پیچیده‌ای است که هر خودروسازی قادر به انجام آن نخواهد بود. خودروسازان آلمانی را می‌توان سرآمد این بخش دانست که از دیرباز تاکنون توانسته‌اند این رؤیا را به حقیقت تبدیل کنند.

پورشه پانامرا 4S

از این رو برخی از برندهای آلمانی، نظیر مرسدس بنز و ب‌ام‌و، رقابتی بسیار نزدیک را در این بخش تجربه می‌کنند. خودروسازی «پورشه» نیز برای از دست ندادن سهم این بخش از بازار نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ اقدام به معرفی سدانی چهاردر با ویژگی‌های یک سوپراسپرت کرد. به همین منظور «پورشه پانامرا» را می‌توان یک سنت‌شکن در تاریخ این کمپانی برشمرد که توانست معادلات بازار خودروهای لوکس را در بازار جهانی برهم بریزد. در ایران نیز این خودرو طی سال‌های گذشته که واردات خودرو بدون محدودیت و ممنوعیت انجام می‌شد، توسط شرکت «معین موتور» توانست به بازار عرضه شود. از آن‌جایی که در آن زمان بازار خودروهای وارداتی با رونق همراه بود، مصرف‌کنندگان ایرانی نیز به‌دلیل داشتن قدرت خرید بالا نسبت به شرایط کنونی، از این محصول تازه متولدشده استقبال خوبی به عمل آوردند. این استقبال تا جایی ادامه داشت که اکنون نیز پانامرا، با برچسب قیمتی بیش از یک میلیارد تومان، به خودرویی محبوب در بازار کارکرده نیز تبدیل شده است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این سدان فست‌بک اسپرت آلمانی می‌پردازیم.

پورشه پانامرا 4S

تاریخچه

کمپانی اسپرت‌ساز پورشه، که با تولید محصولاتی دوست‌داشتنی و جذاب نظیر ۹۱۱ در بازار جهانی شهرت پیدا کرده است، نخستین‌بار در سال ۲۰۰۹ با معرفی پانامرا توجه همگان را به خود جلب کرد. این خودرو، که تلفیقی از یک سدان و کوپه‌ای اسپرت است، به‌دلیل طراحی متفاوتی که داشت در ابتدا مورد نقد بسیاری از کارشناسان قرار گرفت، اما پس از گذشت زمانی کوتاه پانامرا نتوانست، به‌دلیل ویژگی‌های قابل‌توجهی که داشت، به یکی از گزینه‌های پرطرف‌دار در بازار جهانی تبدیل شود. از این‌رو پانامرا به‌عنوان رقیبی سرسخت برای مرسدس بنز CLS قد علم کرد. نکته قابل‌توجه در خصوص این خودرو، عرضه همزمان با بازار جهانی به ایران بود که موجب شد جایگاهی باثبات در میان خودروهای لوکس در بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کند. این موفقیت باعث شد مدیران شرکت معین‌خودرو، در آن زمان، بیشتر نمونه‌های موجود از این خودرو را راهی بازار کشور کنند. به‌عنوان مثال، می‌توان به عرضه نسخه ویژه خاورمیانه اشاره کرد که از نظر فنی تفاوتی با پانامرا ۴S نداشته و تنها در برخی از آپشن‌ها و جزییات ظاهری متفاوت با آن است. از تیپ‌های موجود پانامرا در ایران می‌توان به پانامرا، پانامرا ۴S، پانامرا توربو و GTS اشاره کرد.

پورشه پانامرا 4S

چهره‌ای اصیل و جذاب

همان‌طور که گفته شد پورشه پانامرا به‌دلیل فرم خاص بدنه در همان نگاه نخست توجه را به خود جلب می‌کند. استفاده از خطوط حجیم روی بدنه و همچنین گلگیرهای برآمده و عضلانی در قسمت عقب به‌خوبی نمایانگر ذات اسپرت و روحیه تهاجمی آن است. در نمای جلویی این خودرو چراغ‌های بزرگ، که اصالت طراحی پورشه را به‌خوبی حفظ کرده‌اند، ظاهری آشنا و جذاب را به‌نمایش گذاشته‌اند. از سویی سپر بزرگ و یکپارچه‌ای که برای قسمت جلوی آن در نظر گرفته شده چهره‌ای خشن و اسپرت به آن بخشیده که تأثیر قابل‌توجهی در هرچه اسپرت‌تر نشان دادن آن دارد. نمای کناری پانامرا، به‌دلیل وجود دریچه خروجی هوا روی گلگیر جلو، بسیار اسپرت و خاص به‌نظر می‌رسد. همچنین انحنای شیشه عقب، که با لطافت هرچه تمام به قسمت انتهایی ختم می‌شود، به زیبایی‌ این خودرو افزوده و ظاهر کوپه‌ای آن را حفظ کرده است.

پورشه پانامرا 4S

در نمای عقب پانامرا اصلی‌ترین مشخصه در حفظ زیبایی ظاهری به چراغ‌های LED و اسپویلر نصب‌شده در قسمت زیرین شیشه عقب ختم می‌شود که در عین حفظ اصالت، ظاهری اسپرت و جذاب را ایجاد کرده‌اند. همچنین سپر بزرگ و حجیم، که در قسمت زیرین آن دیفیوزری به‌رنگ مشکی نصب شده است، به‌خوبی توانسته هماهنگی میان اجزای تشکیل‌دهنده این بخش را ایجاد کند. در این نسخه چهار خروجی اگزوز در دو سوی سپر خودنمایی می‌کند که نوید یک پیشرانه قدرتمند با روحیه اسپرت را به بینندگان می‌دهد.

پورشه پانامرا 4S

کابینی مملو از کلیدهای کنترلی

هنگامی‌که وارد کابین پانامرا می‌شوید با حجم عظیمی از دکمه و نشانگر رو‌به‌رو هستید که در همان لحظه نخست علاوه‌بر زیبایی، حس هیجان و کنجکاوی را در شما دوچندان می‌کند. تودوزی چرمی در کنار تریم چوبی به‌کار رفته در داشبورد، کنسول و تودری‌ها روح لوکس بودن را به کابین این سدان مجلل دمیده است. داشبورد حجیم، که با روکشی از جنس چرم مرغوب پوشانده شده است، در دل خود کنسول بزرگی را جای داده که همانند کاکپیت هواپیما مملو از دکمه و نشانگر است. غربیلک فرمان اسپرت سه‌شاخه است، بخشی از آن با چوب و دیگر بخش‌های غیرچوبی آن با چرم مرغوب روکش شده است. روی دو ستون کناری فرمان کلیدهایی مربوط به سیستم صوتی و تلفن قرار دارد که با طراحی ارگونومیک کاربرد لذت‌بخشی را برای راننده مهیا می‌کنند. در پشت غربیلک فرمان نیز صفحه کیلومتر پانامرا با پنج نمایشگر دایره‌ای شکل نصب شده که چهارتای آن‌ها به‌صورت آنالوگ وضعیت لحظه‌ای خودرو را در اختیار راننده قرار می‌دهند و یکی از آن‌ها به‌صورت دیجیتال به ارائه اطلاعات عملکردی خودرو می‌پردازد.

پورشه پانامرا 4S

صندلی‌های جلو با طراحی منحصربه‌فردی که دارند بیشتر شبیه به مبل‌های راحتی گران‌قیمت هستند تا صندلی‌‌های یک خودرو، به‌همین‌خاطر راحتی و آسایش را برای سرنشینان به‌ارمغان می‌آورند. باتوجه به ابعاد کلی بدنه، فضای پای نسبتاً خوبی برای سرنشینان عقب فراهم است. همچنین به‌دلیل امتداد کنسول ابزار تا انتهای کابین، هم برای افزایش سطح رفاهی و هم برای پنهان کردن تونل میل گاردان، تنها دو نفر می‌توانند از قسمت عقبی کابین استفاده کنند که این موضوع در سدان‌های مجلل امری مرسوم به‌شمار می‌رود. کنسول میانی نصب‌شده در قسمت عقب کابین فضایی برای نصب ادوات کنترلی تنظیم صندلی‌ها، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها و دریچه‌های ورودی هوا فراهم کرده است.

پورشه پانامرا 4S

امکانات رفاهی و آپشن‌ها

از امکانات و آپشن‌های موجود در این مدل می‌توان به فرمان دارای قدرت کمکی هیدرولیک، حسگر سرعت، تنظیم برقی ستون فرمان، سیستم یکپارچه تنظیم صندلی‌ها، پشتیبان مهره کمر با تنظیم برقی سفارشی، حسگر باران، حسگر پارک طیفی و دوربین دید عقب، روشنایی خودکار چراغ‌های LED، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم در کاپوت فعال به تصادف عابر پیاده، سیستم کنترل باد تایرها، کروزکنترل فعال و هوشمند، کمک‌فنرهای بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع، باز و بسته شدن باله، پرده عقب، تنظیم صدای خروجی سیستم اگزوز، قابلیت اتصال گوشی همراه از طریق بلوتوث، دیفرانسیل با تقسیم الکترونیکی نیرو، کیسه هوای سرنشینان جلو، کناری و پرده‌ای، ترمزهای  ABS – ASR – MSR – ABD – PSM، تنظیم حالت رانندگی (sport,sportplus)، گرم‌کن شیشه جلو، قفل مرکزی درها، GPS، تلفن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک جداگانه برای سرنشینان جلو و عقب، سیستم گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها،  سیستم Adaptive Headlight، شیشه‌های کناری سرنشینان عقب دارای پرده برقی، صندلی‌های عقب مجهز به گرم‌کن و سردکن، سانروف برقی، صندلی‌های برقی جلو با سیستم حافظه یکپارچه برای آینه و فرمان، ماساژور صندلی‌های جلو، چراغ نقشه‌خوان، آینه‌های ضد نور، شیشه‌شوی چراغ‌های جلو، کمک فنرهای PASM، سیستم انتقال قدرت PDK و… اشاره کرد.

پورشه پانامرا 4S

ویژگی‌های فنی قوای محرکه

اما جذاب‌ترین قسمت در محصولات اسپرت به بخش فنی و قوای محرکه اختصاص دارد که وقتی نام پورشه به میان بیاید ناخودآگاه تصویری از پیشرانه‌ای قدرتمند با توان خروجی بالا در ذهن شکل می‌گیرد. در پانامرا نیز این موضوع به‌خوبی نمایان است، زیرا پورشه پانامرا ۴S دارای یک پیشرانه ۸ سیلندر Vشکل با حجم دقیق ۴۸۰۶ سی‌سی است. قلب تپنده این خودرو قادر به تولید نیرویی معادل ۴۰۰ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاوری معادل ۵۰۲ نیوتن‌متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه است. این نیرو به کمک جعبه‌دنده ۷ دنده PDK به هر دو محور محرک انتقال می‌یابد که از نکات بارز در این رده به‌شمار می‌رود.

پورشه پانامرا 4S

همچنین قدرت بالای موتور این امکان را به پانامرای ۱۸۶۰ کیلوگرمی می‌دهد که در مدت ۴٫۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. علاوه‌‌بر این، حداکثر سرعتی که پانامرا  4Sمی‌تواند به آن دست‌ یابد ۲۸۲ کیلومتر بر ساعت است. نکته قابل‌توجه در این خودرو مصرف سوخت نسبتاً منطقی است که با توجه به پیشرانه حجیم و قدرتمند کمی دور از انتظار است. طبق اعلام کمپانی مصرف سوخت پورشه پانامرا در شهر حدود ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین در خارج از شهر این رقم به ۸٫۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش می‌یابد. بر این اساس سیکل ترکیبی مصرف سوخت این خودرو اشتوتگارتی عدد ۱۱٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد.

پورشه پانامرا 4S

تجربه رانندگی

یکی از قابلیت‌های جذاب در کابین پورشه پانامرا، موقعیت قرارگیری ریموت و کلید استارت است که، طبق سنت دیرینه آلمانی‌ها، در قسمت چپ فرمان روی داشبورد تعبیه شده است. هنگامی‌که پیشرانه ۸ سیلندر پانامرا را استارت می‌زنیم غرشی گوش‌نواز از پیشرانه به‌گوش می‌رسد که نوید یک رانندگی هیجان‌انگیز را به شما می‌دهد. با قرار دادن دنده در حالت درایو و فشردن پدال گاز تا میانه شتاب قابل‌توجهی را احساس خواهید کرد. حال اگر پدال گاز را تا انتها فشار دهید، ناگهان با فرو رفتن در صندلی‌ها، شتابی قابل‌توجه را احساس خواهید کرد که این موضوع برای عاشقان سرعت و خودروهای اسپرت بسیار دلنشین و خوشایند خواهد بود.

پورشه پانامرا 4S

موقعیت قرارگیری صندلی‌ها و پنجره‌های باریک کناری موجب می‌شود در لحظات ابتدایی تصور کنید کابین پانامرا میدان دید کافی را در اختیارتان قرار نمی‌دهد، اما واقعیت این است که پس از گذشت مدت زمانی کوتاه به‌خوبی با فضای کابین اُخت خواهید شد و تسلط مناسبی نسبت به فضای اطراف خواهید داشت. همچنین سیستم‌های کمک راننده در این خودرو می‌توانند در شرایط حساس به کمک‌تان بیایند.

پورشه پانامرا 4S

سیستم تعلیق این خودرو با بهره‌گیری از کمک‌فنرهای بادی، تجربه‌ای لذت‌بخش از راندن را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. باوجود این‌که پانامرا ذاتی اسپرت را درون خود جا داده است، در حالت نرمال، سواری بسیار نرم و بدون تنشی را ارائه می‌کند. اما هنگامی‌که حالت رانندگی را به اسپرت‌پلاس تغییر دهید، علاوه‌‌بر تغییر در سیستم پاشش سوخت و عملکرد جعبه‌دنده، سیستم تعلیق نیز خشک‌تر و سفت‌تر خواهد شد که همه این‌ها منجر به افزایش فرمان‌پذیری و اسپرت‌تر شدن نوع رانندگی می‌شود.

پورشه پانامرا 4S

از سویی سیستم چهار چرخ محرک این خودرو این امکان را به شما می‌دهد تا هنگام تغییر مسیر ناگهانی و همچنین سر پیچ‌ها، پدال گاز را تا جای ممکن فشار دهید. از سوی دیگر، تجهیزات ایمنی در این خودرو به‌همراه سیستم ترمز فوق‌العاده قوی این اطمینان را در شما به‌وجود می‌آورد که با خیالی راحت سواریِ اسپرت را تجربه کنید. در پایان باید گفت پانامرا برخلاف انتظار، خودرویی بسیار وحشی است که می‌تواند در کسری از ثانیه تغییر خصلت دهد و از سدانی مجلل به خودرویی اسپرت تبدیل شود و این یعنی همان مهندسی بی‌نقص آلمانی که در ابتدای متن به آن اشاره شد.

پورشه پانامرا 4S

نتیجه‌گیری پایانی

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پانامرا خودرویی است که می‌تواند در عین اسپرت بودن امکانات رفاهی مجللی را در اختیار سرنشینان و راننده قرار دهد. بر این اساس، اگر قصد داشته باشید خودرویی دومنظوره را خریداری کنید، بی‌شک پانامرا می‌تواند در اولویت فهرست خرید شما قرار بگیرد. البته باید این موضوع را درنظر داشته باشید که با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و همچنین محدودیت‌هایی که از سال‌ها پیش گریبان‌گیر واردکنندگان شده است، از سال ۲۰۱۴ تاکنون دیگر شاهد ورود این خودرو به بازار کشور نبوده‌ایم. درواقع، این بدان معناست که پانامراهای موجود در کشور به اندازه کافی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از سویی با توجه به هزینه نگهداری بالا و همچنین قیمت قابل‌توجه قطعات یدکی این خودرو ممکن است مالکان این خودرو را مجاب به انجام سرویس‌های دوره‌ای منظم نکند. به همین دلیل پیش از خریدِ نمونه‌های کارکرده این خودرو باید از سلامت فنی آن اطمینان حاصل کرد.

پورشه پانامرا 4S

با توجه به این‌که شرکت معین‌خودرو تنها نماینده رسمی پورشه در ایران است، درحال‌حاضر، وظیفه ارائه خدمات و تأمین قطعات محصولات پورشه در ایران را نیز برعهده دارد. اما از آن‌جایی که طی چند سال گذشته فرآیند تأمین قطعات یدکی با مشکلات اساسی همراه بوده ممکن است دارندگان پورشه نیز، در شرایط خاص، با مشکل کمبود قطعات مواجه شوند.

پورشه پانامرا 4S

پایگاه خبری اسب بخار

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.