اولین خودروهای تولیدشده توسط برندهای مختلف جهان

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

برای آشنایی با اولین خودروهای تولیدشده توسط برندهای مختلف و بزرگ خودروسازی مانند مرسدس بنز، ب ام و، فورد، فولکس‌واگن، کیا،  نیسان و تویوتا، با ما همراه باشید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

از تولید اولین خودروی جهان و آغاز صنعت خودروسازی، بیش از ۱۰۰ سال می‌گذرد. در این دوره زمانی، صنعت خودروسازی رویدادهایی بی‌اندازه‌ مهم را تجربه کرده است، مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم و بحران‌های مالی و رسوایی‌هایی که برخی افراد و شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

در سال ۲۰۲۴، خودروسازان بزرگ به دنبال پیشرفت فناوری خودروهای خودران و برقی هستند و کشورهای درحال توسعه نیز به عنوان میزبان محصولات برندهای دیگر در این صنعت شناخته می‌شوند. علاقه‌مندان به دنیای خودرو با انواع برندهای معروف این صنعت در کشورهای مختلف آشنا هستند، اما در این مقاله قصد داریم اولین مدل های تولیدی برخی از معروف ترین برندهای خودروسازی جهان را به شما معرفی کنیم.

مرسدس بنز (پتنت موتورواگن محصول سال ۱۸۸۶)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

همه چیز از سال ۱۸۸۶ آغاز شد و کارل بنز اولین خودرو خود را در سال ۱۸۸۵ تولید کرد، اما در سال ۱۸۸۶ این خودرو رونمایی و ثبت رسمی شد. البته نام مرسدس بنز به عنوان یک شرکت خودروساز، در سال ۱۹۰۱ به وجود آمد. اولین خودروی مرسدس بنز سه چرخ با موتوری با حجم ۹۵۴ سی‌سی و قدرت ۰.۷۵ اسب بخار بود. در سال ۱۸۹۳، بنز اولین خودروی چهار چرخ به نام ویکتوریا (Viktoria) را طراحی کرد. ویکتوریا از موتوری با حجم ۱۷۴۵ سی‌سی و قدرت ۳ اسب بخار استفاده می‌کرد.

پژو (اولین خودرو محصول سال ۱۸۹۱)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

برند پژو در سال ۱۸۴۲ تأسیس شد و در طول ۴۰ سال بعد، قبل از تولید دوچرخه، به عنوان سازنده انواع آسیاب‌های کوچک نمک و فلفل شناخته می‌شد. این برند فرانسوی در سال ۱۸۹۱، اولین خودروی خود را با ۴ چرخ، موتوری دو سیلندر Vشکل، انتقال قدرت زنجیری و محور عقب موتور تولید کرد. در سال اول عرضه، تنها ۵ دستگاه از این مدل تولید شدند؛ اما تیراژ آن در سال ۱۸۹۲ به ۲۹ دستگاه افزایش یافت. در سال ۱۹۰۰، شرکت پژو هر سال ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کرد.

فورد (چهارچرخه‌ محصول سال ۱۸۹۶)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

هنری فورد در سال ۱۸۹۶ اولین خودرو آزمایشی خود را که با نام Quadricycle شناخته می‌شود، طراحی کرد. پس از تولید این نمونه آزمایشی، در سال ۱۸۹۹ شرکت خودروسازی دیترویت (Detroit Automobile Company) تأسیس شد و در سال ۱۹۰۱ به شرکت هنری فورد (Henry Ford Company) تغییر نام یافت. یک سال پس از تغییر نام، هنری فورد قرارداد خود را با سهام‌داران لغو کرد و شرکت خودروسازی فورد (Ford Motor Company) را تشکیل داد. اولین محصول این شرکت مدل A بود که در سال ۱۹۰۳ با تعداد ۷۶۰ دستگاه تولید شد. مدل A از موتور دو سیلندر مسطح با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی و جعبه دنده دو سرعته استفاده می‌کرد.

رنو (تایپ A محصول سال ۱۸۹۸ )

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

پس از تولید مدل آزمایشی تایپ A، در سال ۱۸۹۹ برادران لوئیس و مارسل و فرناند رنو شرکت سوسیته رنو فره (Société Renault Frères) را تأسیس کردند. اولین خودروی تولید شده توسط رنو، که به عنوان ۱CV شناخته می‌شود، سرعت حدود ۳۲ کیلومتر بر ساعت را داشت و هر سال بهبودهایی در آن انجام می‌شد. آخرین نمونه‌های مدل ۱CV که در سال ۱۹۰۳ تولید شدند، قدرتی حدود ۵ اسب بخار داشتند، در حالی که مدل ۱۸۹۹ تنها یک اسب بخار قدرت داشت.

فیات (۴HP محصول سال ۱۸۹۹)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

شرکت خودروساز ایتالیایی فیات (Fabbrica Italiana di Automobili Torino) در سال ۱۸۹۹ با تولید اولین خودرو خود تأسیس شد و یک سال بعد، کارخانه خود را با ۳۶ کارمند و کارگر مجدداً بازگشایی کرد. ۴HP اولین خودروی تولیدشده توسط فیات بود که در طول یک سال، ۲۴ دستگاه از آن تولید شد. این مدل کلاسیک ابتدا با موتور دو سیلندر مسطح با حجم ۶۷۹ سی‌سی وارد بازار شد و در نمونه‌های بعدی، حجم موتور به ۸۳۷ سی‌سی افزایش یافت.

ب ام و (Dixi 3/15 محصول سال ۱۹۲۷)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

خودروساز معروف باواریا (Bavaria) در سال ۱۹۱۶ با تولید موتورهای هواپیما فعالیت رسمی خود را با نام BMW (با نام کامل Bayerische Motoren Werke) آغاز کرد. همچنین در سال ۱۹۲۳، اولین موتورسیکلت و در سال ۱۹۲۷، اولین خودروی تاریخ ب ام و تولید شد. مدل Dixi 3/15 در واقع نسخه اصلاح شده آستین ۷ بریتانیا بود که با تغییرات کوچک در آلمان تحت نام تجاری BMW عرضه شد. عمده‌ترین تغییر آن شامل جابه‌جایی موقعیت فرمان و صندلی راننده از سمت راست به سمت چپ کابین خودرو بود.

تویوتا (AA محصول سال ۱۹۳۶)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

اولین خودرو در تاریخ تویوتا با نام مدل AA تولید شد. این خودرو در سال ۱۹۳۶ با تعداد ۱۴۰۴ دستگاه تولید شد و دارای یک موتور ۶ سیلندر با حجم ۳.۴ لیتر بود. مدل AA در واقع نسخه کروک AB نیز طراحی شده بود و اولین خودروی کاملاً داخلی ژاپن بود که توجه دولت این کشور را جلب کرد. در حال حاضر، تویوتا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان است.

نیسان (تایپ ۱۰ محصول سال ۱۹۳۱)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

شرکت خودروسازی کایشینشا (Kaishinsha Motorcar Works) در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد. در سال ۱۹۲۵، این شرکت تغییر نام داد و به خودروسازی DAT تبدیل شد و سپس در سال ۱۹۳۴، به نیسان (Nissan) تغییر نام داد. بسیاری از محصولات این برند ژاپنی تا سال ۱۹۸۶ و پیش از جهانی شدن برند نیسان، با نام داتسون (Datsun) عرضه می‌شدند. از سال ۱۹۱۴، محصولات نیسان به صورت تولید محدود عرضه می‌شدند، اما اولین داتسون در سال ۱۹۳۱ معرفی شد. مدل تایپ ۱۰ در واقع نسخه تغییریافته آستین ۷ بود که در ابتدا با موتور ۴ سیلندر ۴۹۵ سی‌سی و سپس با حجم ۷۴۷ سی‌سی عرضه شد.

رولزرویس (اولین خودرو محصول سال ۱۹۰۴)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

در سال ۱۹۰۴ هنری رویس قبل از آشنایی با چارلز رولز، اولین خودروی خود را تولید کرد. چارلز رولز اشراف‌زاده‌ای ثروتمند بود که پس از مشاهده توانایی‌های رویس، به او پیشنهاد خرید داد. در واقع، رولز پیشنهاد کرد که تمام محصولات تولیدی را تا زمانی که نام او همراه با رویس وجود داشته باشد خریداری کند. بدین ترتیب، اولین خودرو با نام رولزرویس و مجهز به موتور ۲ سیلندری و حجم ۱۸۰۹ سی‌سی در سال ۱۹۰۴ تولید شد. پیشرفت رولزرویس به قدری سریع بود که در سال ۱۹۰۶، اولین خودرو خود را با موتور ۸ سیلندر تولید کرد. در سال ۱۹۹۸، ب ام و (BMW) سهام برند رولزرویس را خریداری کرد. سرمایه‌گذاری برند آلمانی در این برند بریتانیایی باعث شد که نام رولزرویس همواره یادآور برندی با خودروهای باکیفیت، لوکس و گران‌قیمت در دنیا باشد.

آئودی (تایپ A محصول سال ۱۹۱۰)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

بنیان‌گذار برند آئودی ابتدا با شرکت Horch در سال ۱۹۰۴ وارد صنعت خودروسازی شد. آگوست هاف پس از مشاجره با اعضای هیئت‌مدیره، Horch را ترک کرد تا شرکتی جدید تأسیس کند. او در سال ۱۹۱۰، آئودی را با مدل A بنیان نهاد. مدل A آئودی، که ۱۴۰ دستگاه از آن تولید شد، به پیشرانه ۴ سیلندر ۲۶۱۲ سی‌سی مجهز بود. دومین خودروی آئودی مدل B بود که در سال ۱۹۱۱ عرضه شد. امروز برند آئودی در اختیار گروه فولکس‌واگن، یکی از غول‌های صنعت خودروسازی آلمان است.

داج (اولین خودرو محصول سال ۱۹۱۴)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

جان و هورس داج در سال ۱۹۰۱ کارگاه تولید قطعات دوچرخه را راه‌اندازی کردند و سپس در سال ۱۹۰۳ به تولید قطعات خودرو پرداختند. موفقیت چشم‌گیر هنری فورد باعث شد که برادران داج هدف‌های بزرگ‌تری را برگزینند و در سال ۱۹۱۴ خودروی خود را تولید کنند. اولین خودروی این برند، تورر با ظرفیت پنج‌نفره، مجهز به موتور ۴ سیلندر با حجم ۳۴۸۰ سی‌سی و قدرت ۳۵ اسب بخار و جعبه‌دنده ۳ سرعته بود. در سال ۱۹۱۶، داج با تولید ۷۰,۰۰۰ دستگاه خودرو، به عنوان چهارمین شرکت خودروسازی پرفروش در آمریکا شناخته می‌شد. در سال ۱۹۲۸، داج به کرایسلر فروخته شد و اکنون به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه فیات‌کرایسلر فعالیت می‌کند.

ولوو (OV4 محصول سال ۱۹۲۷)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

پس از شکل‌گیری برند ولوو با تلاش‌های اسار گابریلسون و گوستاو لارشون، اولین محصول این شرکت سوئدی در سال ۱۹۲۷ تولید شد. OV4 کروک تورر بود که از پیشرانه ۴ سیلندر ۱۹۴۰ سی‌سی با سرعت ۲۸۰۰ دور در دقیقه و قدرت ۲۸ اسب‌بخار استفاده می‌کرد. ولوو یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از تجهیزات ایمنی به‌عنوان ویژگی برتر خودروها استفاده می‌کرد. این رویکرد باعث شد ولوو در زمینه ایمنی خودرو چند نوآوری مانند کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای (سال ۱۹۵۹) را ثبت کند. پس از جدایی بخش تولید کامیون و اتوبوس از شرکت ولوو در سال ۱۹۹۹، این برند در اختیار فورد قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰، ولوو توسط شرکت چینی جیلی خریداری شد. هم‌اکنون، ولوو با سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی و تولید مدل‌های مختلفی از جمله سدان، کراس‌اوور، شاسی بلند و استیشن، در شرایط خوبی قرار دارد.

فولکس واگن (تایپ یک)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

اولین محصول سازمان کرف دوش فرویده هیتلر (KdF) در سال ۱۹۳۶ تولید شد، اما اولین خودروی تولید انبوه تا سال ۱۹۴۵ معرفی نشد. پس از این که نیروهای ارتش بریتانیا کارخانه فولکس‌واگن در ولفسبورگ را تصرف کردند، طرح به غنیمت‌گیری خودروی تایپ ۱ (بیتل) برای خودروسازان انگلیس ارائه شد، اما دولت بریتانیا معتقد بود که تایپ ۱ موفقیتی نخواهد داشت. بنابراین، تایپ ۱ (بیتل) در خانه نگه داشته شد تا با تولید بیش از ۲۱,۰۰۰,۰۰۰ دستگاه تا سال ۲۰۰۳، به عنوان موفق‌ترین خودروی تاریخ شناخته شود.

فراری (Tipo 125 محصول سال ۱۹۴۷)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

پس از اتمام همکاری انزو فراری با آلفارومئو، به او تا ۷ سال ممنوعیت تولید خودرو با نام فراری تحمیل شد. اولین خودروهایی که توسط انزو فراری تولید شدند، با نام Auto Avio در سال ۱۹۴۰ معرفی شدند، اما پس از تولید فقط دو دستگاه، تمرکز کارخانه به تولید ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای جنگ جهانی تغییر کرد. اولین خودروی فراری در تاریخ، مدل تیپو ۱۲۵ نام داشت. این خودرو در سال ۱۹۴۷ با موتوری ۱۲ سیلندر Vشکل، با ظرفیت ۱۴۹۸ سی‌سی و قدرت ۱۱۸ اسب‌بخار تولید شد. در سال ۱۹۴۸، فراری با مدل سوپرشارژ، در اولین مسابقه گرن‌پری شرکت کرد.

کیا (Brisa محصول سال ۱۹۷۴)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

وقتی به موفقیت‌های برند کیا نگاه می‌کنیم، درک تاریخچه کمی که این شرکت کره‌ای دارد نسبت به سایر خودروسازان مشکل است. شرکت کیا در سال ۱۹۴۴ تأسیس شد و در سال ۱۹۵۷، تولید موتورسیکلت‌های هوندا را آغاز کرد و در سال ۱۹۶۲، کامیون‌های مزدا را تولید می‌کرد. پس از کسب تجربه‌هایی در زمینه مونتاژ، اولین خودروی کیا که در واقع محصولی از مزدا بود، با نام بریسا و با یک موتور یک لیتری تولید شد.

هیوندای (Pony محصول سال ۱۹۷۵)

اولین خودروهای تولیدشده
اولین خودروهای تولیدشده

هیوندای یکی دیگر از خودروسازان کره‌جنوبی است که در سال ۱۹۴۷ به صورت یک شرکت ساخت و ساز تأسیس شد. بیست سال بعد، هیوندای شروع به تولید کامیون‌های لایسنس فورد کرد. با استخدام یک مهندس سابق شرکت Leyland انگلستان، هیوندای اولین خودروی خود را با نام پونی معرفی کرد. پونی سدانی با محور عقب بود و دارای طراحی مشابه هاچ‌بک طراحی شده توسط جورجتو جوجارو بود، که از قطعات و پیشرانه‌هایی از میتسوبیشی استفاده می‌کرد. اولین محصول هیوندای، یک خودروی ساده و با قیمت مناسب بود که دقیقاً تقاضای بازار را برآورده می‌کرد.

۴.۲ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.