بنز W124 کوپه ؛ کپل جذاب آلمانی + ویدیو معرفی

بنز کپل کوپه W124
بنز کپل کوپه W124

اتاق W124 مرسدس بنز یکی از جذاب ترین و حیرات آورترین طراحی های زمان خود را داشته و انقلابی در زمینه خودروسازی دنیا به وجود آورده است. در ادامه به سراغ معرفی و بررسی نسخه کوپه بنز کپل خواهیم رفت.

آریزو 8 آریزو 8

مرسدس بنز یکی از بزرگ ترین و پیشروترین شرکت های خودروساز دنیا بوده و هم اکنون نیز جزو بهترین های جهان محسوب می شود. محصولات اقتصادی، میان رده و پرچم دار این برند آلمانی در سرتاسر جهان مورد توجه مردم قرار می گیرد و به همین دلیل می توان گفت که در همه کشورهای دنیا افراد زیادی عاشق بنز هستند.

در ایران اما شرایط به وجود آمده موجب شده تا جوان ها و علاقه مندان به برند بنز نتوانند حتا نسخه های کلاسیک و قدیمی این خودروساز مطرح را خریداری کنند تا مردم ما با حسرت داشتن خودروهای بنز به زندگی خود ادامه دهند.

ویدیو معرفی مرسدس بنز W124CE

W124

اتاق W124 جزو افسانه ای ترین طراحی های دنیا در زمینه خودروسازی به شمار می رود که موجب شده تا انقلابی بزرگ در بحث طراحی خودرو به وجود بیاید. رهبر این انقلاب برنو ساکو (Bruno Sacco) است که پس از تولید و عرضه W124 به شهرتی جهانی رسید و همه را حیرت زده کرد.

خوشبختانه در زمان تولید W124، واردات تیپ های مختلف این خودرو به ایران انجام شد و بلافاصله افراد زیادی به این محصول علاقه مند شدند و نسبت به خرید آن اقدام کردند. W124 در ایران با توجه به طراحی ظاهری پهن تر و کشیده تر در مقایسه با دیگر اتاق های بنز، به کپل معروف شد این لقب هم اکنون نیز برای تیپ های مختلفش بکاربرده می شود.

بنز کپل کوپه W124
بنز کپل کوپه W124

دبلیو ۱۲۴ کوپه اما نسبت به نسخه ۴ درب جذابیت بسیار بیشتری دارد و به نوعی یک خودروی خاص در دنیا محسوب می شود. در ایران نیز تعداد کمی از نسخه کوپه موجود است که همین قضیه موجب شده تا با قیمت هایی فضایی خرید و فروش شوند. کلاس کوپه W124 از سال ۱۹۸۵ در دنیا تولید شده و مدل خودرویی که در ویدیو مورد بررسی قرار گرفته ۱۹۸۸ است.

نام گذاری نسخه کوپه به این صورت است که در ابتدا یک عدد ۳ رقمی که مشخص کننده حجم موتور خودرو است قرار می گیرد و سپس دو حروف C و E به ترتیب درج می شوند که C معرف کوپه بودن و E نیز بیانگر انژکتور بودن پیشرانه خودرو است.

سال ها بعد اما پس از تعیین کلاس خودرویی توسط مرسدس بنز، حروف تعیین کننده کلاس خودرو در ابتدا درج می شدند و سپس یک عدد ۳ رقمی قرار می گرفت که اعلام کننده حجم موتور خودرو بود. به عنوان مثال E280 یعنی بنز مورد نظر در کلاس E و حجم موتور آن نیز ۲۸۰۰ سی سی است.

مشخصات فنی بنز کپل کوپه

بنز کپل کوپه W124
بنز کپل کوپه W124

بنز W124CE با پیشرانه های متفاوتی در بازارهای مختلف وجود دارد و نسخه ای که در ویدیو معرفی حاضر است به موتور ۲۳۰۰ سی سی ۴ سیلندر انژکتور با نام M102 مجهز شده. این پیشرانه در زمان خود به نسبت پرقدرت بوده و می توانسته ۱۳۰ اسب بخار توان و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های عقب تحویل دهد.

نکته مهم گیربکس بنز کپل کوپه این است که در دهه ۹۰ میلادی دو حالت اکو و اسپرت برای عملکردش تعریف شده بود تا پاسخگوی نیازهای راننده در شرایط مختلف باشد.

بنز کپل کوپه W124

از دیگر ویژگی های فنی پیشرانه M102 می توان به منیفولد ورودی طولانی آن اشاره کرد که در دورهای بالاتر هوا را با فشار بیشتری به درون موتور می فرستد و در نتیجه توان و گشتاور بالایی از موتور دریافت می شود.

۱۰ آپشن حیرت آور بنز کپل کوپه

بنز کپل کوپه W124
بنز کپل کوپه W124

این روزها تقریباً تمام آپشن ها و امکانات بکاررفته در خودروها به صورت برقی و الکترونیکی عمل می کنند اما بنز در سال ۱۹۸۵ تصمیم گرفت تا تقریباً تمامی آپشن های W124 کوپه را با وکیوم موتور، فعال و غیرفعال کند. همین موضوع موجب شده تا در زیر کاپوت و همچنین در کابین این خودرو از لوله ها و شلنگ های زیادی برای ایجاد خلاء استفاده شود.

در ادامه ۱۰ آپشن مهم بنز کپل کوپه آمده است که برخی از آن ها به صورت برقی و برخی دیگر با وکیوم موتور کار می کنند.

۱- تنظیم ارتفاع چراغ های جلو یکی از آپشن های این خودرو است که برای عملکرد آن نیاز است تا موتور روشن شود و فشار وکیوم تغییر در ارتفاع چراغ را رقم بزند.

۲- یکی دیگر از جالب ترین امکانات این خودرو در نظر گرفتن یک تیغه برف پاک کن برای شیشه جلو است. مکانیزم عملکردی آن نیز به این صورت است که تیغه علاوه بر حرکت دورانی حدول محور موتور، در راستای شعاعی شیشه نیز حرکت رفت و برگشتی انجام می دهد تا درصد پاک شدن شیشه به حداکثر مقدار خود برسد. طی عملکرد این مکانیزم حدود ۸۵ درصد شیشه جلوی خودرو تحت پوشش برف پاک کن قرار می گیرد.

بنز کپل کوپه W124

به دلیل عملکرد با تاخیر این مدل برف پاک کن ها در دورهای بالا و هنگام بارش های شدید، تصمیم گرفته شد تا از دو تیغه استفاده شود تا دیگر شاهد یک تیغه برف پاک کن برای شیشه جلو خودروهای بنز نباشیم.

۳- باز و بسته شدن درب های خودرو سه سوییچ را فعال و غیرفعال می کند که یکی از آن ها مربوط به چراغ سقف، دیگری جهت آزاد کردن صندلی راننده و سومی نیز برای عملکرد مکانیزم کمربند ایمنی است تا در صورت بسته شدن درب خودرو، کمربند ایمنی برای دسترسی راحت تر راننده و سرنشین جلوتر بیاید.

۴- در نظر گرفتن چراغ پارک در آن زمان برای W124، یکی از دلایل قرار گرفتن مرسدس بنز در گروه پیشروترین خودروسازان دنیا بود.

۵- در کلاستر نسخه ای که مورد بررسی قرار گرفته علامتی در نظر گرفته شد که در صورت سوختن یکی از چراغ های خودرو روشن می شود و این موضوع را به راننده اعلام می کند.

بنز کپل کوپه W124

۶- دما سنج هوای بیرون در جلوپنجره بنز کپل کوپه تعبیه شده و دما نیز در کلاستر خودرو نمایش داده می شود.

۷- مصرف سوخت لحظه ای جزو اطلاعاتی است که توسط کامپیوتر سفری خودروهای روز دنیا اعلام می شود. اما مرسدس بنز در سال ۱۹۸۵ موفق شد تا این آپشن را به برخی از محصولات خود نظیر بنز کپل اضافه کند.

۸- از دیگر آپشن های این خودرو که با وکیوم کار می کند جمع شدن پشت سری های ردیف عقب است. راننده با فشردن دکمه مربوط به این آپشن می تواند پشت سری های ردیف عقب را جمع کند و دید وسیع تری داشته باشد.

۹- شاید عجیب به نظر برسد اما نسخه کوپه W124 مجهز به تهویه دو کاناله بود تا راننده و شاگرد بتوانند دماهای متفاوتی را برای خود تنظیم کنند.

۱۰- سانروف سه حالته فلزی نیز جزو آپشن هایی است که در آن زمان کمتر خودرویی مجهز به آن بود.

گالری تصاویر بنز W124 کوپه

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.