تست و بررسی اکسید VX در چین؛ لوکس ترین کراس اوور اکسید در ایران

اکسید VX
اکسید VX

اکسید VX را باید لوکس ترین کراس اوور اکسید دانست که به زودی قوی ترین نسخه آن تحت برند اکستریم به بازار داخلی ایران عرضه خواهد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

برند اکسید زیرشاخه لوکس چری است که به زودی توسط مدیران خودرو و البته تحت برند اکستریم، وارد بازار ایران خواهد شد. مدیران خودرویی ها برنامه دارند تا در گام نخست سه مدل LX ،TXL و VX را به بازار ایران بیاورند. در این محتوا به سراغ اکسید VX آمده ایم و در ادامه تست و بررسی آن را در کنار هم خواهیم خواند.

اکسید؛ لوکس به سبک چین

اکسید را می‌بایست زیرمجموعه لوکس برند چری دانست که در سال های اخیر به صورت تخصصی به توسعه کراس اوورها و شاسی بلندهای لوکس با زیرساخت چری پرداخته است. شایان ذکر است که اکسید در سال های گذشته با هدف گذاری درست و تمرکز بر کار خود به خوبی توانسته سطح محصولاتش را نسبت به تمامی خودروهای چری و سایر زیرشاخه هایش متمایز جلوه دهد.

اکسید VX

اکسید VX
اکسید VX

در نمای ظاهری اکستریم VX شاهد یک طرح منسجم و شکیل هستیم که از هر گونه شلوغ کاری در آن پرهیز شده است. در نمای جلوی خودرو یک جلوپنجره ساده و بزرگ را با خطوط افقی کروم‌کاری شده شاهد هستیم که چراغ های کشیده و خشمگین خودرو از دو طرف به آن متصل شده اند. دو ورودی هوای عمودی در دو طرف سپر و یک ورودی هوای بزرگ به همراه دیفیوزر در مرکز سپر خودرو تکمیل کننده نمای جلوی خودرو هستند. گفتنی است که در برخی نسخه های این خودرو که برای سال ۲۰۲۳ در بازار چین عرضه شده، از جلوپنجره و برخی قطعات دکوراتیو متفاوت بهره گرفته شده است. به طور مثال، جلوپنجره خودرو در نسخه فیس لیفت، دارای خطوط عمودی شده و قالب مشکی و همچنین مسی رنگ به خود گرفته است، که اگرچه از جنبه لوکس گرایی آن کاسته شده، اما حالت تهاجمی تری را به خودرو داده است.

پروفیل های کناری خودرو و به خصوص فرم پنجره های کناری تا حدود زیادی ما را به یاد ب ام و X7 می ‌اندازند، اما نمی‌توان گفت چری در نمای کناری دست به کپی کاری زده است. رینگ های بزرگ و پُرکار خودرو به همراه کروم‌کاری های لبه پنجره ها و پایین درها حس لوکس بودن را به خوبی به بیننده القا می کند.

کابین و امکانات اکسید VX

کابین اکسید VX
کابین اکسید VX

در نسخه جدید اکسید VX، طراحان کمپانی اکسید سنگ تمام گذاشته اند و به‌تمامی از سری EQ مرسدس، به‌خصوص مدل EQS، الگوبرداری کرده اند. این کپی برداری به خصوص در بخش هایپر اسکرین داشبورد، که از جلوی راننده شروع و تا جلوی سرنشین کناری امتداد می یابد (متشکل از ۳ مانیتور)، به وضوح خود را نشان می دهد. فرمان دوشاخه نیز از دیگر ویژگی های نسخه فیس لیفت است. البته باید گفت با وجود کپی کاری، نسخه فیس لیفت در بخش کابین نسبت به نسخه قبلی بسیار بسیار جذاب تر و مدرن تر است. نکته ای که در این خودرو کمی آزاردهنده به نظر می رسد، دور بودن نمایشگر مرکزی نسبت به راننده است، به نحوی که، برای لمس آن باید قدری از صندلی جدا و به سمت جلو متمایل شد.

محصولات اکسید در بین تمامی محصولات چری معمولاً از کامل ترین فهرست امکانات ایمنی و رفاهی بهره می گیرند. بنابراین می توان انتظار داشت VX نیز به امکاناتی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین‌ ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی‌ سیم (وایرلس)، تنظیم برقی صندلی‌ های عقب، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق‌ پذیر، رانندگی نیمه‌ خودران، رادار خطی و رادار نقطه کور، نوربالای خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلو خوان، تنظیم حالت رانندگی، صندلی های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تریم چرم داخلی و… مجهز خواهد بود.

مشخصات فنی اکسید VX در ایران

اکسید VX همانند چری تیگو ۸ پرومکس و تیگو ۹ از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌گیرد. حداکثر گشتاور تولیدی پیشرانه نیز از دور موتور ۱۷۵۰ قابل استفاده است. نیروی تولیدی پیشرانه در این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته AT به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و این یعنی با یک شاسی بلند دو دیفرانسیل چینی طرف هستیم. البته لازم به ذکر است که پیشرانه مذکور در تیگو ۸ پرومکس، ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و برای نصب روی تیگو ۹ و اکسید VX قدری ارتقا یافته است.

اکسید VX چه مشخصاتی دارد؟

اکستریم VX همانند چری تیگو ۸ پرومکس و تیگو ۹ از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با ۲۶۱ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌گیرد. حداکثر گشتاور تولیدی پیشرانه نیز از دور موتور ۱۷۵۰ قابل استفاده است. نیروی تولیدی پیشرانه در این خودرو از طریق یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و این یعنی با یک شاسی بلند دو دیفرانسیل چینی طرف هستیم.

اکسید VX چه امکاناتی دارد؟

محصولات اکسید در بین تمامی محصولات چری معمولاً از کامل ترین فهرست امکانات ایمنی و رفاهی بهره می گیرند. بنابراین می توان انتظار داشت VX نیز به امکاناتی همچون ورود و استارت بدون کلید، دوربین‌ ۳۶۰ درجه، سقف پانورامیک، سیستم فرمان صوتی، شارژر بی‌ سیم (وایرلس)، تنظیم برقی صندلی‌ های عقب، تهویه دوکاناله اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری، کروز کنترل تطبیق‌ پذیر، رانندگی نیمه‌ خودران، رادار خطی و رادار نقطه کور، نوربالای خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم اتوهلد و ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سربالایی، رادار تابلو خوان، تنظیم حالت رانندگی، صندلی های برقی جلو، آینه الکتروکرومیک، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، تریم چرم داخلی و… مجهز خواهد بود.

اکسید VX چه قیمتی دارد؟

قیمت اکسید VX در بازار روسیه در نسخه پایه معادل ۴۳ هزار دلار و در نسخه فول چیزی در حدود ۴۹ هزار دلار است اما حدود قیمت جهانی آن ۳۰ تا ۳۶ هزار دلار بسته به سطح تجهیزات و نوع انتقال قدرت و… اعلام شده است. به نظر می رسد در صورت عرضه VX در ایران، این خودرو را می بایست لوکس ترین کراس اوور سه‌ردیف مونتاژی در ایران به حساب آورد.

۴.۲ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.