فورد برانکو ۲۰۲۱ پس از ۲۴ سال رونمایی شد! + اطلاعات فنی کامل

فورد برانکو 2021

«فورد برانکو»، به عنوان یکی از مورد انتظارترین خودروهای سال ۲۰۲۰، سرانجام رونمایی شد.

مدیران 777 مدیران 777

در ماه های گذشته انبوهی از شایعه ها و عکس های جاسوسی از نسل جدید فورد برانکو منتشر شد. خودرویی که پس از ۲۴ سال غیبت، اکنون در کمال شکوه و عظمت بازگشته است. در این مقاله به بررسی کامل نسخه های فورد برانکو، شامل چهاردر و دودر می پردازیم. به همراه این دو مدل، برانکوی اسپرت نیز رونمایی شده است که در مطلبی دیگر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

فورد برانکو ۲۰۲۱

فورد برانکو 2021

آخرین بار، در سال ۱۹۹۶ بود که نسخه جدیدی از فورد برانکو به بازار عرضه شد. سپس، تولید این خودرو متوقف شد تا برانکوی دوست داشتنی و پرسابقه، پس از پنج نسل از بازار جهانی فاصله بگیرد. نسل پنجم این خودرو، که بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ تولید شد، یک شاسی بلند غول پیکر دودر بود، اما مدل جدید برانکو، برخلاف نسل پیشین، با مدل ها و ابعاد مختلف رونمایی شده است.

فورد برانکو 2021

طراحی و چهره نسل ششم برانکو با الهام از مدل مشهور و افسانه ای ۱۹۶۶ (نسل اول از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ تولید شد) انجام شده است. بدین ترتیب، ویژگی های خاص نسل اول برانکو در مدل جدید نیز دیده می شود. این ویژگی ها به همراه جدیدترین فناوری کمپانی، تلفیق جذابی میان سنت و مدرنیته را پدید آورده است. در مراسم معارفه برانکو ۲۰۲۱، «فورد» از این خودرو به عنوان محصولی که از سختی وانت F-150 و روح اسپرت «ماستنگ» بهره می برد یاد کرده است.

فورد برانکو 2021

فورد برانکو تنها با دو پیشرانه، یک جعبه دنده دستی و یک جعبه دنده اتوماتیک، و بسته آفرودی Sasquatch برای تمامی تریم ها عرضه می شود. در این بسته، از لاستیک های ۳۵ اینچی و رینگ های ۱۷ اینچی beadlock، سیستم تعلیق آفرودی و دیفرانسیل های عقب و جلوی قفل دار استفاده شده است. فورد برانکو از نظر فناوری نیز پیشرفت چشمگیری داشته و در کابین خود یک نمایشگر ۱۲ اینچی لمسی را برای جدیدترین سیستم سرگرمی خود با نام Sync 4 درنظر گرفته است.

فورد برانکو 2021

در این سیستم ویژگی های اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت استاندارد به همراه اپلیکیشن های متعدد موجود هستند. در سیستم مسیریابی نیز از قابلیت جدیدی به نام trail tracking یا ردیابی حرکت در مسیر استفاده شده تا مالکان برانکو بتوانند میزان پیشرفت خود در طی مسیر را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این ویژگی بیش تر شبیه به یک شبکه اجتماعی برای آفرودرهاست. فورد برانکو از سیستم های کمک راننده و ایمنی فراوانی بهره می برد که در مسیرهای مختلف به راننده کمک خواهد کرد. رینگ و لاستیک های مخصوص آفرود، قفل کن دیفرانسیل، جعبه دنده کمکی low-range، میل موج گیرهای جداشونده و جعبه ابزار مخصوص، از جمله ویژگی های خاص برانکو جدید به شمار می روند.

فورد برانکو 2021

فناوری جدیدی با نام تریل کنترل، که پیش از این در فورد F-150 استفاده شده بود، نیز در برانکو به کار رفته است. در این فناوری، که کروزکنترل پیشرفته مخصوص آفرود به شمار می رود، حرکت بر روی سنگ ها و مسیرهای لغزنده راحت تر می شود. در این فناوری از توزیع گشتاور میان چرخ ها نیز استفاده شده تا فرمان پذیری با سهولت انجام شود.

فورد برانکو 2021

دوربین دید ۳۶۰ درجه نیز موانع پیشِ روی خودرو را در تمامی جهات مشخص می کند. اگر بخواهیم فورد برانکو را در یک کلمه توصیف کنیم، باید لفظ کارایی را برای آن درنظر بگیریم. مدل های چهاردر و دودر برانکو هنگام معرفی با بیش از ۲۰۰ لوازم جانبی مختلف قابل سفارش هستند. بدنه و کابین خودرو نیز به نحوی طراحی شده تا تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیاز راننده برای یک سفر ایمن و بی دردسر فراهم شود.

اکنون پس از معرفی کلی فورد برانکوی جدید به بررسی مشخصات دقیق هر بخش می پردازیم.

بدنه

فورد برانکو 2021

طراحی بدنه فورد برانکو در مدل های دودر و چهاردر به نسل اول این خودرو، که در سال ۱۹۶۶ رونمایی شد، شباهت دارد. الهام از طراحی سنتی با وجود خطوط کشیده و ظاهر جعبه ای شکل بدنه، چهره ای جذاب به برانکوی ۲۰۲۱ بخشیده است. در قسمت های مختلف بدنه قطعات تزیینی زیادی دیده نمی شود و خودرو در عین سادگی طراحی شده است. یکی از نکات جذاب بدنه فورد برانکو ۲۰۲۱ قابلیت برداشتن سقف و درهاست.

فورد برانکو 2021

درهای خودرو به صورت Frameless طراحی شده اند و از قفل های مخفی بهره می برند تا فرآیند بازکردن آن ها از بدنه راحت تر شود. کاپوت خودرو، با الهام از مدل کلاسیک ۱۹۶۶، با دو برآمدگی در گوشه ها طراحی شده تا نشانه ای دقیق در موقعیت لحظه ای خودرو برای راننده وجود داشته باشد. فورد برای آینه های کناری نیز راهکار جدیدی درنظر گرفته و آن ها را به بدنه متصل کرده است.

فورد برانکو 2021

بدین ترتیب، برخلاف خودروهای «جیپ»، که آینه روی درها قرار دارد و با برداشتن درها دید راننده به آینه نیز از بین می رود، این مشکل در فورد برانکو حل شده است. مدل دودر شاسی بلند جدید فورد در حالت استاندارد با سقف هاردتاپ عرضه می شود. در این مدل از ساختار سه بخشی برای سقف استفاده شده که دو بخش آن قابل جداسازی است (تکه عقب به صورت ثابت باقی می ماند، همانند جیپ رانگلر). مدل چهاردر به صورت استاندارد با سقف سافت تاپ عرضه می شود، اما امکان سفارش سقف فلزی با ۴ قسمت جداشونده نیز وجود دارد.

 به گفته شرکت فورد، هر فرد می تواند به راحتی با آزاد کردن قفل سقف از کابین، یک قسمت از آن را حمل کند. تمامی قسمت های سقف به صورت عمودی در صندوق خودرو جای می گیرند. از جمله آپشن های جذاب ظاهری، که امکان سفارش آن ها وجود دارد، می توان به درهای مختلف، سپر ماژولار آهنی با وینچ، روف رک، جلوپنجره های مختلف ، لایت بار LED و دور گلگیرهای متنوع اشاره کرد. در نهایت، فورد برای برانکو ۲۰۲۱ رنگ های متنوع و جدید را درنظر گرفته که شامل فهرست زیر می شود:

Antimatter Blue
Area 51
Cactus Gray
Carbonized Gray
Cyber Orange
Iconic Silver
Oxford White
Race Red
Rapid Red
Shadow Black
Velocity Blue

سقف خودرو در حالت استاندارد با رنگ تیره عرضه می شود، اما انتخاب های سقف هاردتاپ سفید و همرنگ با بدنه نیز موجود است.

کابین

در کابین برانکو، همانند سایر بخش های خودرو، طراحی ساده و در عین حال مدرنی را شاهد هستیم. فرمان سه شاخه با دکمه های فراوان، دسته دنده مخصوص با پوشش چرمی و نمایشگر بزرگ ۱۲ اینچی سیستم سرگرمی از جمله ویژگی های منحصر به فرد کابین به شمار می روند.

فورد برانکو 2021

به منظور قرارگیری موبایل، GPS و سایر تجهیزات الکترونیکی، پایه های مخصوصی به صورت استاندارد در نظر گرفته شده است. یک منبع قدرت ۱۲ ولتی نیز به منظور شارژ تجهیزات موجود است. برای راننده و سرنشین دو دستگیره در کنار کنسول وسط و انتهای داشبورد درنظر گرفته شده است.

فورد برانکو 2021

این دستگیره ها در صورت عدم تمایل، به راحتی قابل جداسازی هستند. در قسمت های مختلف کابین از پیچ های نقره ای رنگ کوچکی استفاده شده که نام برانکو روی آن ها درج شده است. افزون بر جزییات و طراحی زیبا، کابین فورد برانکو ۲۰۲۱ با قابلیتی خارق العاده طراحی شده است.

فورد برانکو 2021

پوشش چرم صندلی ها از مقاوم ترین جنس انتخاب شده و در کف خودرو به منظور خالی کردن آب در شرایط خاص، دو پیچ تخلیه تعبیه شده است. کابین خودرو به طور کلی به صورت ضدآب طراحی شده و قسمت های مختلفی همچون دکمه ها، کف و روکش ها ضدآب هستند.

ویژگی های فنی

پیشرانه استاندارد در نظر گرفته شده برای فورد برانکو جدید از نوع ۲٫۳ لیتری ۴ سیلندر توربو اکو بوست است. این پیشرانه ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه با جعبه دنده ۷ سرعته دستی منحصر به فرد ساخت Getrag با دنده crawler هماهنگ شده است.

فورد برانکو 2021

جعبه دنده ۱۰ سرعته خودکار نیز به صورت آپشنال قابل سفارش است. برای خریدارانی که قدرت بیش تری طلب کنند، انتخاب پیشرانه ۲٫۷ لیتری ۶ سیلندر اکوبوست با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور موجود است. این پیشرانه تنها با جعبه دنده ۱۰ سرعته خودکار قابل سفارش خواهد بود. فورد برای برانکوی جدید دو سیستم انتقال قدرت ۴WD را درنظر گرفته است. در سیستم استاندارد، از جعبه انتقال قدرت (Transfer Case) با حالت Low Range و ضریب ۲٫۷۲:۱ استفاده شده است.

فورد برانکو 2021

این سیستم از ویژگی های ۲H، ۴H و ۴L بهره می برد. در سیستم انتقال قدرت آپشنال، ترنسفر کیس الکترومکانیکی با ضریب ۳٫۰۶:۱ به کار رفته است. به گفته شرکت فورد، برانکو جدید از ظرفیت کشندگی ۳۵۰۰ پوند (۱۴۰۰ کیلوگرم) بهره مند است. ظرفیت Payload برای مدل دودر به ۴۸۰ کیلوگرم و برای مدل چهاردر به ۵۴۸ کیلوگرم می رسد. سقف خودرو نیز قابلیت تحمل وزنی بین ۴۵ تا ۱۸۰ کیلوگرم را داراست.

فورد برانکو 2021

هر دو مدل دودر و چهاردر فورد برانکو با شاسی body-on-frame ساخته شده اند. این شاسی از مقاوم ترین جنس فولاد ساخته شده و بیش ترین میزان بازی سیستم تعلیق را داراست. بدین ترتیب، فورد برانکو از جیپ رانگلر ۱۷ درصد میزان بازی تعلیق بیش تری دارد. در قسمت جلو از شاسی جداگانه با دیفرانسیل Dana AdvanTEK استفاده شده، در حالی که، در قسمت عقب از شاسی سالید با دیفرانسیل  Dana 44 AdvanTEK و سیستم تعلیق ۵ Link با کویل اورهای مخصوص استفاده شده است.

 در هر دو اکسل امکان سفارش دیفرانسیل قفل دار الکترونیکی Performa-TRAK وجود دارد. در بحث آپشن های سیستم تعلیق، کمک های مخصوص long-travel بیل اشتاین و میل تعادل هیدرولیکی نیمه فعال جداشونده نیز قابل سفارش هستند. با بهره گیری از لاستیک های ۳۵ اینچی آفرودی، که برای اولین بار توسط شرکت فورد ارائه می شوند، فاصله از سطح زمین برای خودرو به ۲۹۴ میلی متر می رسد. اطلاعات و جزییات فنی مختلف سیستم تعلیق را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

برانکو چهاردربرانکو دودر 
۸.۳ / ۱۱.۵ (اینچ)۸٫۴ / ۱۱٫۶ (اینچ)فاصله از سطح زمین (استاندارد/ با لاستیک های ۳۵ اینچی)
۳۵٫۵ / ۴۳٫۲ (درجه)۳۵٫۵ / ۴۳٫۲ (درجه)زاویه فرود (استاندارد/  با لاستیک های ۳۵ اینچی)
۲۹٫۷ / ۳۷ (درجه)۲۹٫۸ / ۳۷٫۲ (درجه)زاویه صعود ( استاندارد/ با لاستیک های ۳۵ اینچی)
۲۰ / ۲۶٫۳ (درجه)۲۱٫۱ / ۲۹ (درجه)زاویه Breakover (استاندارد/  با لاستیک های ۳۵ اینچی)
۹٫۵ / ۱۰٫۳ (اینچ)۹٫۵ / ۱۰٫۳ (اینچ)میزان بازی سیستم تعلیق پایه ای (جلو/ عقب)
۹٫۵ / ۱۰٫۳ (اینچ)۹٫۵ / ۱۰٫۳ (اینچ)میزان بازی سیستم تعلیق Badlands (جلو / عقب)
۳۳٫۵ (اینچ)۳۳٫۵ (اینچ)میزان شناوری در آب

در بحث مصرف سوخت تاکنون اطلاعات دقیقی منتشر نشده است. نزدیک ترین محصول به برانکو در این مورد، فورد رنجر با پیشرانه ۲٫۳ لیتری اکوبوست و جعبه دنده ۱۰ سرعته خودکار است که ۱۴ لیتر در شهر و ۱۲ لیتر در بزرگراه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می کند.

قیمت و تاریخ عرضه

فورد برانکو با مدل های دودر و چهاردر از پاییز سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می شود. با این حال، پیش فروش این خودرو با پرداخت تنها ۱۰۰ دلار هم اکنون آغاز شده است. برانکو جدید، به غیر از تریم First Edition، در شش تریم با بسته Sasquatch عرضه می شود. در این بسته ویژگی هایی همچون لاستیک ۳۵ اینچی، رینگ ۱۷ اینچی beadlock، سیستم ۴WD به روزرسانی شده، دیفرانسیل عقب و جلوی قفل دار، و سیستم پایداری قدرتی آفرودی به همراه کمک فنرهای بیل اشتاین در هر چهار چرخ وجود دارد. افزون بر این، فورد سه بسته آپشنال High، Mid و  Lux را نیز برای برانکو درنظر گرفته است که جزییات آن را می توانید در عکس های زیر مشاهده نمایید.

با وجود این که فورد در دیگر محصولات خود برای کاهش هزینه، آپشن ها را به حداقل رسانده، اما در برانکو، همانند F-150 جدید، آپشن های فراوانی موجود است. تریم Big Bend با لوازم و تجهیزات آفرودی و راحتی بیش تر عرضه می شود. لاستیک های ۳۲ اینچی استاندارد، رینگ های ۱۷ اینچی و سیستم کوپایلوت ۳۶۰ درجه فورد از جمله تجهیزات استاندارد این تریم هستند. فرمان و دسته دنده چرمی، جلوپنجره خاکستری کربنی و شیشه های مات شده نیز از جمله ویژگی های ظاهری این تریم به شمار می روند.

فورد برانکو 2021

از تریم Black Diamond لذت رانندگی آفرودی کاملاً نمایان می شود. در این خودرو از تجهیزاتی همچون سپر استیل مقاوم و ضربه گیر زیر سپر، قفل کن عقب به همراه پوشش چرم مقاوم و پوشش مخصوص کف استفاده شده است. تریم Outer Banks بر مبنای تریم بیگ بند و با تجهیزات لوکس بیش تر تولید می شود. در این تریم شاهد خصوصیاتی همچون رینگ های تیره های‌گلاس، چراغ های LED و نمایشگر ۱۲ اینچی بزرگ در حالت استاندارد هستیم (نمایشگر ۸ اینچی استاندارد در سایر مدل ها).

فورد برانکو 2021

پوشش چرمی و گرم کن صندلی نیز از تجهیزات استاندارد هستند. تریم بعدی Wildtrak نام دارد، که فورد از آن به عنوان بیابان گرد یاد کرده است. این تریم با پیشرانه ۲٫۷ لیتری ۶ سیلندر و جعبه دنده ۱۰ سرعته خودکار عرضه می شود و در حالت استاندارد از بسته Mid بهره می برد. بالاترین تریم برانکو، Badlands نام دارد که رقیب مستقیم جیپ رانگلر Rubicon محسوب می شود.

فورد برانکو 2021

این تریم از تمامی تجهیزات لازم و ضروری آفرود از جمله دیفرانسیل قفل دار بهره می برد و با سه بسته مید، های و لاکس قابل سفارش است. در نهایت، تریم فرست ادیشن با تیراژی محدود عرضه می شود. ظرفیت فروش این تریم تنها سه ساعت پس از معرفی برانکو به اتمام رسید. قیمت فورد برانکو ۲۰۲۱ از ۲۸٫۵۰۰ دلار آغاز و مبلغ ۱٫۴۵۰ دلار نیز به عنوان هزینه آماده سازی و تحویل به آن اضافه می شود. قیمت های درنظر گرفته شده برای تریم های مختلف مدل دودر برانکو:

تریم بیس: ۲۸٫۵۰۰ دلار
تریم بیگ بند: ۳۳٫۳۸۵ دلار
تریم بلک دایمند: ۳۶٫۰۵۰ دلار
تریم Outer Banks: 38.995 دلار
تریم وایلدترک: ۴۲٫۰۹۵ دلار
تریم بدلندز: ۴۸٫۸۷۵ دلار
تریم فرست ادیشن: ۵۹٫۳۰۵ دلار

اولین نمونه های فورد برانکو ۲۰۲۱ از پاییز سال ۲۰۲۱ به مشتریان تحویل داده می شود. همراه با نسخه های دودر و چهاردر، فورد برانکو اسپرت نیز رونمایی شده است که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منابع: Carscoops / Motor1

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.