همه چیز در مورد غذای شرکت‌های هواپیمایی را بدانید!

همه چیز در مورد غذای شرکت‌های هواپیمایی را بدانید!
شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیا با چالشهایی روبرو هستند و مسافران از بسیاری از این چالشها اطلاعی ندارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از مهمترین مواردی که هر ایرلاین با آن روبروست خدمات در طول پرواز است و بخش مهمی از این خدمات را غذای ایرلاین تشکیل میدهد. اگر در مورد غذایی که در هواپیما برای شما سرو می‌شود کنجکاو هستید با مجله‌ی ایرپلین تیکت همراه باشید تا همه چیز در مورد غذای شرکت‌های هواپیمایی را بدانید.

 

وعده‌ی غذایی ایرلاین چیست؟

یک وعده‌ی غذایی ایرلاین (Airline meal) غذایی است که در طول یک پرواز غیر نظامی برای مسافران یک ایرلاین سرو می‌شود. این وعده‌ی غذایی عموماً توسط خدمات کترینگ ایرلاین تهیه و توسط خدمه‌ی پرواز برای مسافران سرو می‌گردد. وعده‌های غذایی در بین ایرلاین‌های مختلف و همینطور کلاس‌های پروازی متفاوت از تفاوت‌های اساسی برخوردار است. تنوع وعده‌های غذایی ایرلاین‌ها می‌تواند یک میان وعده‌ی بسیار ساده به همراه یک نوشیدنی در یک پرواز کلاس اکونومی کوتاه تا یک وعده‌ی غذایی با ۷ نوع مختلف در یک پرواز فرست کلاس طولانی را در بر بگیرد. در عین حال انواع غذاهایی که توسط شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود نیز کشور به کشور تا حد زیادی متفاوت است و معمولاً عناصری از غذای محلی آن منطقه را شامل می‌شود. البته گاهی عناصر دخیل در غذا مربوط به مبدأ و مقصد می‌باشند.

تاریخچه

اولین ایرلاینی که در طول پروازش غذا سرو کرد، حمل و نقل هَندلی پیج (Handley Page Transport)  نام داشت. این ایرلاین در سال ۱۹۱۹ تأسیس شده بود و وعده‌ی غذایی ذکر شده را برای مسیر لندن پاریس و در اکتبر همان سال ارائه داد. مسافران می‌توانستند از بین آیتم‌های ساندویچ و میوه یکی را انتخاب کنند.

آماده سازی

وعده‌های غذایی ایرلاین‌ها می‌بایست بر روی زمین و قبل از بلند شدن هواپیما آماده شوند. یک پروفسور۱ تاریخ در کالج آلبرایت (Albright College) که در مورد تاریخچه‌ی غذای ایرلاین‌ها مطالبی را به صورت کتبی ارائه داده در مورد این مقوله چنین می‌گوید:« ارتفاع زیاد طعم غذا و عملکرد سلول‌های چشایی را تغییر می‌دهد.» بر اساس صحبت‌های وی، در نتیجه‌ی فشار بالا، غذا ممکن است خشک و بی طعم به نظر برسد. آزمایشات نشان داده اند که دریافت شیرینی و شوری در ارتفاع تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. همینطور میزان کم رطوبت در کابین هواپیما باعث خشکی بینی شده و در نتیجه سنسورهای بویایی که در دریافت طعم‌های متفاوت لازم هستند کاهش می‌بایند.

مهم‌ترین موضوع در صنعت کترینگ ایرلاین‌ها سلامتی غذا (حصول اطمینان از سلامتی غذا) است. موردی از مسمویت غذایی در بین مسافران یک ایرلاین می‌تواند عواقب جبران ناپذیری با خود به همراه داشته باشد. به طور مثال در بیستم فوریه‌ی سال ۱۹۹۲، در پرواز ۳۸۶ بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی آرژانتین به نام Aerolineas Argentinas میگوی آلوده به وبا برای مسافران سرو شد. یکی از مسافران میانسال فوت کرد و بقیه‌ی مسافران بیمار شدند. به همین دلیل کترینگ‌ها و ایرلاین‌ها در جهت ایجاد قوانینی که در کترینگ ایرلاین‌ها ضروری است با یکدیگر همکاری نموده اند.

محتوا

همانطور که ذکر شد نوع غذا نسبت به شرکت هواپیمایی، قیمت بلیط هواپیما و کلاس پروازی کاملاً متفاوت است. وعده‌های غذایی ممکن است با یک سینی و یا ظروف چند قسمتی و بدون سینی به همراه دستمال، کارد و چنگال فلزی و لیوان‌های شیشه ای (اکثراً در بیزنس و فرست کلاس) سرو گردند. لازم به ذکر است غذای ایرلاین‌ها غالباً منعکس کننده‌ی فرهنگ کشوری که ایرلاین به آن متعلق است و یا کشوری که مقصد پرواز مورد نظر است می‌باشند (به طور مثال غذای ژاپنی، غذای هندی، غذاهای فرنگی،…).

همه چیز در مورد غذای شرکت‌های هواپیمایی را بدانید!

وعده‌ی غذایی که به عنوان شام در ایرلاین‌ها ارائه می‌گردد غالباً شامل گوشت (عمدتاً گوشت گوسفند، گوساله و مرغ)، ماهی، یا پاستا به همراه یک سالاد یا ظرف سبزیجات، یک نان کوچک، یک دسر و بسته‌های شکر، نمک و فلفل است. کترینگ ایرلاین برای مسافرانی که رژیم غذایی خاصی دارند نیز گزینه‌های جایگزینی فراهم می‌کند. اما لازم است حداقل ۲۴ ساعت قبل از پرواز به ایرلاین اطلاع داده شود، و یا حتی گاهی نیاز است به هنگام خرید بلیط هواپیما این مورد ذکر شود. برخی از مثال‌های رایج در رژیم‌های غذایی به قرار زیر هستند:

رژیم‌های مذهبی، مانند غذاهای حلال.

غذاهای گیاهی، که خود دسته بندی متفاوتی را شامل می‌شوند: سبکی که در آن هیچ گونه پروتئین حیوانی استفاده نمی‌شود (vegan) و سبکی که در آن گوشت حیوانات استفاده نمی‌شود اما شیر و تخم مرغ مجاز است (lacto-ovo).

رژیم‌های مربوط به فرهنگ یک کشور، مانند غذاهای ترکی، فرانسوی، چینی، کره ای، ژاپنی و یا هندی.

وعده‌های غذایی کودکان، گاهی ایرلاین‌ها وعده‌های غذایی که مورد علاقه‌ی کودکان مثل لوبیای پخته و یا مینی همبرگر، باشد نیز سرو می‌کنند.

رژیم‌های پزشکی، شامل غذاهای فاقد / سرشار فیبر، غذاهای با کلسترول یا چربی بسیار کم، غذاهای مناسب دیابت، غذاهای فاقد بادام زمینی، غذاهای بدون لاکتوز، غذاهای کم نمک، کم کالری، کم پروتئین و غذاهای بدون ادویه.

صبحانه

در پروازهایی که در طول صبح انجام می‌شود، معمولاً یک وعده‌ی غذایی گرم سرو می‌شود. در پروازهای طولانی صبحانه شامل پنکیک یا تخم مرغ، سوسیس سرخ شده و گوجه فرنگی گریل شده، کیک مافین یا شیرینی، میوه و غلات است. در پروازهای کوتاه‌تر این وعده‌ی غذایی به صورت یک باکس کوچک‌تر حاوی غلات صبحانه، میوه و کیک مافین یا شیرینی و یا دونات تعریف می‌شود. نوشیدنی که در وعده‌ی صبحانه به مسافران ارائه می‌شود غالباً چای، قهوه و شکلات داغ است.

به طور کلی ایرلاین‌ها با کترینگ‌ها و گاهی سرآشپزهای بین المللی در انتخاب آیتم‌های منوی یک ایرلاین مشورت و هم فکری می‌کنند. همانطور که گفته شد غذاها غالباً بر اساس مسیر و دستورالعمل‌های پخت بر اساس طعم بهینه در ارتفاع ۳۵ هزار پایی انتخاب می‌شوند.

آیا از ظروف سرو غذا مجدداً استفاده می‌گردد؟

بله. باید گفت این کار توسط اغلب ایرلاین‌ها انجام می‌شود. ظروف خواه پلاستیکی خواه سرامیکی، برای پرواز بعدی شسته و بهداشتی می‌شوند. تخمین زده می‌شود که هر هواپیما دارای سه سری از ظروف و تجهیزات است: یک سری در حال استفاده است، یک سری در ماشین‌های ظرفشویی قرار دارد و یک سری نیز آماده‌ی بارگیری می‌باشد. البته همیشه در تمامی هواپیماها تعدادی ظروف نیز وجود دارند که در صورت شکسته و یا گم شدن ظروف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای غذایی که خورده نمی‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

حتی اگر یک بسته‌ی کوکی باز نشده در هواپیما توسط مسافری جا گذاشته شود، ایرلاین تحت هیچ شرایطی از آن استفاده نخواهد کرد. استفاده‌ی مجدد از هر نوع ماده‌ی غذایی کاملاً بر خلاف قوانین است. خطر شیوع بیماری‌های مختلف بسیار جدی گرفته شده و برای جلوگیری از آن تمامی اقدامات لازم انجام می‌شود.

هزینه

غذایی که توسط ایرلاین‌ها ارائه می‌گردد در اکثر پروازهای ایرلاین‌های آسیایی و تمامی پروازهای طولانی رایگان است، در حالیکه در ایرلاین‌های ارزان قیمت و ایرلاین‌های اروپایی با پرداخت هزینه‌ی مجزا سرو می‌شود.

 

 

منبع : ویرلن

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.