ترمز کمکی یا Brake Assist چیست و چه کاربردی دارد؟

ترمز کمکی

یکی از آپشن های کارآمد و مهمی که ممکن است سالانه از تصادف های زیادی جلوگیری کند و با این حال، بسیاری از افراد از وجود آن در خودروی خود اطلاعی نداشته باشند اما از کمک آن در مواقع ضروری بهره برده باشند ترمز کمکی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
ترمز کمکی

بسیاری از رانندگان هنگام مواجه شدن با اتفاق های ناگهانی که در هنگام رانندگی رخ می دهد دستپاچه می شوند و نمی توانند به درستی در مقابل آن حادثه عکس العمل نشان دهند. یکی از مهم ترین عکس العمل های لازم در شرایط حاد و اضطراری عمل ترمزگیری است. فرض کنید درحال عبور از جاده ای روستایی هستید، ناگهان حیوانی را درحال عبور از عرض خیایان مشاهده می کنید و در نگاه اول برخورد شما با آن حیوان حتمی به نظر می رسد. حال با در نظر گرفتن دو راننده در این شرایط، واکنش آن ها را با دیدن این صحنه بررسی می کنیم. راننده اول بسیار خونسرد رفتار می کند و با فشار دادن کامل پدال ترمز خودرو را قبل از برخورد با حیوان عبوری متوقف می کند و از آن مخمصه رها می شود. راننده دوم دستپاچه می شود و به درستی نسبت به موقعیت پیش آمده واکنش نشان نمی دهد. در این حال او پدال ترمز را به درستی فشار نمی دهد و به همین سبب عمل ترمزگیری به درستی انجام نمی شود، در نتیجه احتمال برخورد با حیوان به حداکثر می رسد. حال اگر خودروی راننده دستپاچه مجهز به سیستم ترمز کمکی بود این احتمال بسیار کم تر می شد.

سیستم ترمز کمکی در گذشته به صورت مکانیکی در خودروها به کار برده می شد، اما امروز از نسخه الکترونیکی آن، که هوشمند عمل می کند، استفاده می شود. نام این سیستم به صورت اختصاری EBA (Emergency Brake Assist) نمایش داده می شود.

ترمز کمکی مکانیکی

عملکرد سیستم مکانیکی این آپشن به این صورت است که برای فعال سازی ترمز کمکی میزان فشار وارده به پدال باید از حد مشخصی، که قبلاً تعیین شده است و مقدار ثابتی دارد، گذر کند تا مکانیزم قفل شونده، که مانند یک کلید عمل می کند، فعال شود. در این زمان مکانیزم قفل شونده منبع تغذیه ترمز را از شیر پیستون ترمز به تقویت کننده ترمز، که ترمز کمکی را تأمین می کند، تغییر می دهد و به این ترتیب ترمز کمکی مکانیکی فعال می شود و قدرت بیش تری بر ترمز اعمال می کند. این مکانیزم در خودروهای قدیمی به کار گرفته می شد. استفاده از این مکانیزم امروز منسوخ شده و جای خود را به مکانیزم الکترونیکی داده است که بسیار هوشمندانه عمل می کند.

ترمز کمکی الکترونیکی

در این مدل از ترمز کمکی، که امروز در خودورها به کار برده می شود، از ECU برای تشخیص موقعیت بحرانی و اضطراری پیش آمده استفاده می شود و ECU فرمانِ فعال شدن ترمز کمکی را می دهد. ECU با بررسی و تجزیه تحلیل نحوه ترمزگیری راننده به صورت ممتد، سبک رانندگی مخصوص شخص را تشخیص می دهد. براساس آن حدی (Threshold) را برای میزان فشار وارده و سرعت اعمال فشار بر پدال ترمز تعیین می کند و براساس آن ترمز کمکی را فعال می کند. ECU روش و سبک رانندگی راننده را بررسی می کند و با در نظر گرفتن رفتار راننده در طول رانندگی به نتایجی می رسد که با توجه به آن ها می تواند موقعیت اضطراری و حاد را تشخیص دهد. از این رو اگر راننده ای که از خودرو استفاده می کند به میزان زیادی از ترمزهای شدید در طول رانندگی اش استفاده کند، ECU آستانه فعال شدن ترمز کمکی را بالا می برد و برای هر ترمز شدید ترمز کمکی را فعال نمی کند. از سویی دیگر اگر راننده ای به ندرت و با آرامش از ترمز استفاده کند، ECU حد کمینه ای را که برایش از قبل تعریف شده است مبنا قرار می دهد و به محض عبور عمل ترمزگیری از حد مشخص شده ترمز کمکی را فعال می کند.

ترمز کمکی

عملکرد این سیستم در تضاد با عملکرد ABS (Anti-Lock Braking System) نیست و در زمان فعال شدن ترمز کمکی ABS نیز فعال می ماند و از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. به این ترتیب، این دو با هم در راستای مؤثرتر واقع شدن ترمزگیری عمل می کنند تا از حوادث رانندگی بکاهند.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۴.۶ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.