جعبه دنده دستی بدون کلاچ IMT هیوندای رونمایی شد!

گیربکس دستی بدون کلاچ

مهندسان «هیوندای» در کشور هند جعبه دنده دستی ۶ سرعته جدیدی را معرفی کرده اند که فاقد پدال کلاچ است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

برای علاقه مندان به خودرو، لذت رانندگی با جعبه دنده دستی و پدال کلاچ چیز دیگری است. همه خودرودوستان لذت تعویض دنده با فشردن پدال کلاچ را به تعویض دنده خودکار ترجیح می دهند، اما اکنون هیوندای هند برای آن دسته افرادی که فشردن پدال کلاچ برای آن ها طاقت فرساست، راه حل جدیدی را درنظر گرفته است.

گیربکس دستی بدون کلاچ

هیوندای هند به تازگی اعلام کرد که مدل های جدید کراس اوور ساب کامپکت «ونیو» با جعبه دنده ۶ سرعته دستی IMT، که فاقد کلاچ است، عرضه می شوند. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد که در یک جعبه دنده دستی بتوان بدون فشردن پدال کلاچ دنده را تعویض کرد، اما در جعبه دنده جدید هیوندای این امکان وجود دارد.

گیربکس دستی بدون کلاچ

جعبه دنده IMT هیوندای از سنسوری به نام سنسور قصد (Intention Sensor) بهره می برد که عزم راننده برای تعویض دنده را تشخیص می دهد. این سنسور پیامی به واحد کنترل جعبه دنده (TCU) ارسال می کند تا با فعال کردن یک بازوی مکانیکی، عمل درگیر و خلاص کردن کلاچ را انجام دهد. جعبه دنده ۶ سرعته دستی جدید هیوندای با پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوشارژ برای کراس اوور ونیو عرضه می شود.

گیربکس دستی بدون کلاچ

همچنین، این جعبه دنده در بازار هند برای کیا سونت نیز به صورت آپشنال قابل سفارش است. این اولین باری نیست که جعبه دنده ای دستی با دو پدال معرفی می شود. شرکت «پورشه» در دهه ۶۰ میلادی جعبه دنده ای با نام Sportomatic رونمایی کرد. در این جعبه دنده همچون IMT از یک شیفتر با ۴ دنده جلو استفاده شده بود.

گیربکس دستی بدون کلاچ

کلاچ این جعبه دنده با یک بازوی وکیومی و به وسیله دکمه ای کوچک روی شیفتر درگیر می شد. در این جعبه دنده، به منظور جلوگیری از خاموش شدن خودرو در هنگام توقف، از یک مبدل گشتاور (Torque Converter) به جای فلای ویل استفاده شده بود.

گیربکس دستی بدون کلاچ

این جعبه دنده تا دهه ۸۰ میلادی تولید شد، اما هیچ گاه آپشن محبوب در میان مالکان به شمار نمی رفت. «فولکس واگن» نیز برای مدل های بیتل و کارمن گیا جعبه دنده ای مشابه با نام Automatic Stickshift معرفی کرد. به گفته هیوندای، جعبه دنده جدید لذت رانندگی را بدون خستگی فشردن پدال کلاچ به راننده القا می کند. این جعبه دنده فعلاً تنها برای بازار هند درنظر گرفته شده است، اما در صورت موفقیت و استقبال از آن به زودی در بازار جهانی نیز عرضه می شود.

گیربکس دستی بدون کلاچ

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار
منبع: Motortrend

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.