فروش باد هوا؛ خودروسازان ایرانی تجارت جهانی را شگفت زده کردند!

خودروسازان ایرانی
خودروسازان ایرانی

فروش هر محصول در تمام جهان نیازمند یک برنامه راهبردی برای افزایش کیفیت آن کالا و از همه مهم تر کسب رضایت مشتری است، اما خودروسازان ایرانی بدون در نظر گرفتن هیچ قاعده‌ای، می‌توانند محصولی را که هنوز وجود ندارد هم به راحتی به فروش برسانند.

آریزو 8 آریزو 8

هر تجارتی برای ارائه محصول و یا خدمات نیازمند رعایت فاکتورهایی است تا بتواند در بازار سهمی برای خود به دست آورد. تحقیق و توسعه، کیفیت، مشتری مداری، خدمات پس از فروش و از این قبیل موارد باید در اولویت یک شرکت باشند تا بتواند در کنار دیگر شرکت‌ها به رقابت بپردازد و مشتری ها را به سمت خود بکشاند، اما در ایران این موضوع کاملاً متفاوت است. دلیل آن هم یک کلمه بیش‌تر نیست؛ انحصار.

این انحصار و نبود رقابت در صنعت خودرو کشور بسیار مشهود است، چراکه تقاضا برای خرید خودرو بسیار بیش‌تر از تعداد خودروهای تولید و یا مونتاژ شده است. از طرف دیگر به دلیل مسائل اقتصادی خودرو به یک کالای سرمایه تبدیل شده و همین امر یک بازار پررونق برای سوداگران به وجود آورده است، اما ماجرا به این‌جا ختم نمی‌شود. خودروسازان، مونتاژکاران و واردکنندگان به راحتی می‌توانند خودرویی را که هنوز تولید یا وارد نشده است به فروش برسانند. به طوری که این شرکت ها اقدام به پیش فروش محصولات خود می‌کنند، اما نمی‌توانند در زمان مقرر تعهدات خود را ایفا کنند.

به عنوان مثال، در پیش فروش خودروهای وارداتی، براساس گفته های خریداران شاهد تأخیر در تحویل بسیاری از این خودروها و بلاتکلیفی مشتریان بوده‌ایم که این شرکت ها دلیل این موضوع را مشکلات ارزی و گمرکی اعلام می‌کنند. خودروسازان و مونتاژکاران بخش دولتی و خصوصی هم از این امر مستثنا نیستند. تعهدات معوق دو ماهه ایران خودرو سبب عذرخواهی مدیر عامل این شرکت را به عذرخواهی از مشتریان وادار کرد.

در برخی موارد هم خودروهای فروخته شده، مشکلاتی مانند مجوزهای استاندارد و شماره گذاری را داردند و همین موضوع تحویل آن ها به مشتریان را به تعویق می‌اندازد و متقاضیان باید تا ماه ها برای دریافت خودرو بلاتکلیف بمانند. ساینا و کوییک GXR از نمونه این خودروها هستند که پس از ماه ها تکمیل وجه هنوز به مشتریان تحویل نشده اند.

البته دولت هم در این امر بدون تقصیر نیست، به این دلیل که فروش های سامانه بدون در نظر گرفتن ظرفیت تولید و واردات خودرو، تعهدات بیش‌تری را به تولیدکنندگان و واردکنندگان تحمیل می‌کند. این فروش های سامانه ای نه تنها راه چاره ای برای ساماندهی بازار خودرو نبودند، بلکه دردسرهای بیش‌تری مانند مشکلات نرم افزاری این سامانه‌ها، انتظار برای اعلام اولویت ها و مواردی از این قبیل را برای متقاضیان به ارمغان آوردند.

موضوع دیگری که وجود دارد بحث قیمتی این خودروهاست. قراردادهای پیش فروش با قیمت غیرقطعی یکی دیگر از عجایب بازار و صنعت خودرو کشور است. در این روش فروش مشتری باید بخشی از قیمت خورو را بپردازد، اما از قیمت نهایی آن بی خبر است و زمانی که دعوت‌نامه تکمیل وجه برای او ارسال شود، از قیمت نهایی خودرو خود مطلع می‌شود. قیمتی که براساس ارزش روز خودرو محاسبه می‌شود که این موضوع نشان از بی ثباتی اقتصادی در کشور دارد.

در برخی موارد هم همین محاسبه قیمت نهایی خودرو براساس قیمت روز، باعث شده است برخی شرکت ها با سوءاستفاده از این موضوع، ارسال دعوت‌نامه ها را به تأخیر بیاندازند تا بتوانند با قیمت بیش‌تری این خودروها را به فروش برسانند، چراکه بارها شاهد سیل ارسال دعوت‌نامه از سمت شرکت ها پس از اخذ مجوز افزایش قیمت از مراجع ذی‌صلاح بوده ایم. در انتها باید گفت که دود تمام این مشکلات در چشم مردم می‌رود، چراکه با این وضعیت اقتصادی و معیشتی از قدرت خرید آن‌ها کاسته شده است و تنها آرزوی سوار شدن بر یک خودروی ایمن و باکیفیت برای آن‌ها باقی مانده است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.