بهترین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی را بشناسید

بهترین خودروهای دهه 90

جذاب ترین بخش صنعت خودروسازی تولید خودروهای اسپرت بوده و دهه ۹۰ میلادی به عنوان دهه طلایی تولید این خودروها شناخته می شود. در این مقاله به معرفی بهترین و بدترین اسپرت های این دهه می پردازیم.

مدیران 777 مدیران 777

بی شک آن چه از خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی به یاد داریم نوآوری در طراحی و عملکرد آن هاست. در این دوره، خودروها هنوز به پیچیدگی خودروهای امروز نبودند و محدودیت های قانونی امروزی برای تولید و طراحی خودروها وجود نداشت. بدون تردید دهه ۹۰ میلادی برای ژاپنی ها دهه شکوفایی بود و بسیاری از خودروهای اسطوره ای ژاپنی در این دهه به بازار آمدند و پس از این دهه بود که ژاپنی ها به قدرت های بالادست در این صنعت اضافه شدند. البته در نظر داشته باشید که این مقاله تنها به خودروهای اسپرت می پردازد و بی شک اگر بحث ابرخودروها در این دهه مطرح بود باید نام «فراری» را در تمام رده ها می نوشتیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

۱۰- فورد اسکورت RC کازورث

فورد اسکورت RC کراسوورث

این نسل از «فورد اسکرت» در رده بهترین هاچ بک های تاریخ کمپانی قرار می گیرد. دلیل آن هم عملکرد فوق العاده این خودرو در مقایسه با رقبایش است. قدرت ۲۲۷ اسب بخار در کنار ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور و جعبه دنده ۵ دنده دستی باعث شده هنوز بسیاری از کلکسیونرها این خودرو را در گاراژ خود داشته باشند.

۹- تویوتا سوپرا MK4

تویوتا سوپرا MK4

نام «سوپرا» یکی از پرآوازه ترین نام ها در صنعت خودرو محسوب می شود و «تویوتا» تا حد زیادی محبوبیت امروز خود را مدیون این مدل اسپرت و جذاب است. البته امروز نسل تازه ای از سوپرا از سوی تویوتا معرفی شده، اما کارشناسان معتقدند هیچ خودرویی محبوبیت سوپرای دهه ۹۰ میلادی را به دست نمی آورد. سوپرا در نسل های پیش از دهه ۹۰ هم محبوبیت بالایی داشت اما بسیاری معتقد هستند بهترین سوپرای تولید شده “MK4” دهه ۹۰ میلادی است.

۸- نیسان اسکای لاین جی تی آر R33

نیسان اسکای لاین جی تی آر R33

با این که این مدل از سری «جی تی آر نیسان»، برترین محسوب نمی شود، اما به دلیل عملکرد فوق العاده و هندلینگ بی نظیر باید در فهرست بهترین ها قرار گیرد. یکی از مزیت های این خودرو قابلیت مدیفای شدن بالای آن است. یعنی این خودرو طوری طراحی شده که حتا با تیون شدن و قوی تر شدن موتور، سیستم هندلینگ کاملاً قابل اطمینانی دارد. تلفیق قدرت ۲۷۶ اسب بخاری و گشتاور ۳۷۵ نیوتن متری با جعبه دنده دستی ۵ سرعته باعث می شود این خودرو عملکرد بی نظیری در بین خودروهای اسپرت دهه ۹۰ میلادی داشته باشد.

۷- سوبارو ایمپرزا WRX STI

سوبارو ایمپرزا WRX STI

بزرگ ترین رقیب میتسوبیشی لنسر ایوو در دهه ۹۰ همین «سوبارو ایمپرزا» بود. خودرویی که هنوز نسخه هایی از آن را در نقاط مختلف جهان می بینیم. طراحی قوی و عملکرد بالا از خصوصیاتی است که باعث می شود این خودرو در میان بهترین های دهه ۹۰ میلادی باشد. پیشرانه ۲ لیتری توربو ۴ سیلندر با قدرت ۲۵۶ اسب بخار باعث می شود این مدل سوبارو تنها در ۶٫۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. گیربکس ۵ سرعته دستی به خوبی با این پیشرانه هماهنگ می شود و سیستم تعلیق چنداتصاله عالی باعث می شود هندلینگ خوبی را در سرعت از این خودرو ببینیم.

۶- میتسوبیشی لنسر ایوولوشن V

میتسوبیشی لنسر ایوولوشن V

زمانی «ایوولوشن» نام برترین مدل در صنعت خودروسازی در جهان بود و «میتسوبیشی» خیلی قوی تر از حالا یکی از تولیدکنندگان مطرح ژاپنی محسوب می شد. بدون تردید یکی از برترین اسپرت های دهه ۹۰، حتا برترین در تاریخ، «لنسر ایوولوشن» نام دارد. خودرویی که با موتور ۲ لیتری توربو خروجی ۲۷۶ اسب بخار و ۳۷۳ نیوتن متر را دارد و با جعبه دنده ۵ سرعته دستی تنها در ۵٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۲۴۴ کیلومتر بر ساعت را داراست.

۵- مرسدس بنز ۱۹۰E

مرسدس بنز 190E

بزرگ ترین رقیب ب ام و M3 در دهه ۹۰ میلادی این مدل از «مرسدس بنز» است که البته نسبت به “M3” محبوبیت چندانی نداشت، اما نمی توان از عملکرد بی نظیر این خودرو به سادگی گذشت. از میان نسخه های مختلف، برترین نسخه از این خودرو “Evo II” نام داشت. پیشرانه ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی در این خودرو قدرت ۲۳۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر را تولید می کرد و این قدرت توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ های عقب می رسید. این خودرو تنها در ۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. برای کسانی که به مرسدس بنز علاقه دارند این خودرو یکی از بهترین اسپرت های دهه ۹۰ میلادی به حساب می آید.

۴- ب ام و E36 M3

گرچه نسل «E36 ب ام و» نسبت به دیگر نسل های “M3” محبوبیت پایینی دارد، اما نمی توان آن را خودروی بدی دانست. بسیاری معتقد هستند این خودرو طراحی به روزی را نسبت به سال تولیدش ارائه می دهد و از نظر امکانات و آپشن ها در سطح بالاتری نسبت به رقبایش قرار می گیرد و نقشی کلیدی را در تاریخ M3 ایفا می کند. به همین دلیل است که رتبه چهارم فهرست ما به این خودرو اختصاص یافته است. پیشرانه ۳٫۲ لیتری تنفس طبیعی در این خودرو ۳۱۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند و جعبه دنده ۶ سرعته دستی نیرو را از موتور به چرخ های جلو می رساند. این خودرو تنها در ۵٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

۳- مزدا RX7 FD

مزدا RX7 FD

هنوز بسیاری از خودرودوستان معتقدند این خودرو در بحث طراحی از بهترین خودروهایی تولیدی «مزدا» است. موتور وانکل ۱٫۳ لیتری در این خودرو توان تولید ۲۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده ۵ سرعته دستی قدرت را به چرخ ها می رساند. «مزدا RX7 FD»در ۵٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت این خودرو ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

۲- ب ام و E30 M3

گرچه این خودرو مربوط به دهه ۸۰ میلادی است اما تولید آن تا دهه ۹۰ ادامه پیدا کرد و می توان گفت برترین و محبوب ترین “M3” تاریخ همین خودروست. طراحی ساده و زیبا در کنار عملکرد خوب فنی باعث شده این خودرو یکی از اسطوره های تاریخ «ب ام و» باشد. پیشرانه تنفس طبیعی ۲٫۳ لیتری قدرت ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر را به این خودرو می دهد و با جعبه دنده دستی ۵ سرعته تنها در ۶٫۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. تولید این خودرو در دهه ۸۰ آغاز شد و در نسخه های متفاوت در دهه ۹۰ هم به بازار آمد. همان طور که گفته شد، به دلیل محبوبیت بالای این خودرو در آن سال ها، این مدل خاص ب ام و را در فهرست برترین های دهه ۹۰ آورده ایم.

۱- هوندا NSX

هوندا NSX

«هوندا» در دهه ۹۰ میلادی متوجه شد که این تنها پیشرانه نیست که یک خودرو را سریع و جذاب می کند. کمپانی به خوبی در مدل “NSX” ویژگی های وزن و آیرودینامیک را به کار برده است و باعث شده این مدل افسانه ای از هوندا رتبه اول را در بین دهه نودی های اسپرت داشته باشد. پیشرانه ۳ لیتری تنفس طبیعی ۶ سیلندر در این خودرو، قدرت ۲۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر را به NSX می دهد. به لطف وزن پایین و آیرودینامیک خوب، این خودرو در ۵٫۹ ثانیه شتاب گیری صفر تا صد می کند و نهایت سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. این خودرو، اسطوره تکرار نشدنی در محصولات هوندا نام گرفته است و در رده اول فهرست بهترین های دهه ۹۰ قرار می گیرد.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.