یاماها R1 ؛ نمادی از تلاش یاماها برای رهبری در دنیای موتورسیکلت

یاماها R1

۲۵ سال پیش، یاماها دنیای موتورسیکلت های اسپرت را با یک سوپر بایک تغییر داد؛ هنگامی که YZF-R1 در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، با ترکیب قدرت و طراحی شگفت‌انگیز خود، دنیای موتورسیکلت را به هم ریخت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

R1 از روز اول، یک موتورسیکلت‌ نوآورانه بود که ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و با وزن خشک ۱۷۷ کیلوگرم، نسبت قدرت به وزنی را ایجاد می‌کرد که باعث شد آن را به یک پدیده در بازار موتورسیکلت های سوپر اسپرت تبدیل کند.

طی ۲۵ سال، R1 تغییرات بسیاری را تجربه کرده است و از یک موتورسیکلت اسپرت شهری به یک موتورسیکلت مسابقه‌ای تکامل یافته است. از اولین برنده مسابقه جهانی Superbike در سال ۲۰۰۵، چهار برد متوالی در مسابقات هشت ساعت سوزوکا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تا قهرمانی مسابقات جهانی Superbike در سال ۲۰۲۱، R1 همچنان به عنوان یک مدل نمادین و پرچم‌دار موتورسیکلت‌های یاماها شناخته می‌شود.

یاماها YZF-R1 سال ۱۹۹۸

یاماها YZF-R1

نسخه اول YZF-R1 طراحی شده بود به عنوان نمادی از «هیجان و سرعت»، که جاده‌های پیست های مسابقه ای و به طور کلی دنیای موتور سیکلت‌های اسپرت را تغییر داد. این موتورسیکلت در زمان عرضه خود بسیاری از ویژگی‌های نوآورانه را داشت، که شامل یک موتور ۴ سیلندری DOHC با حجم ۹۹۸ سی سی، آب خنک و ساختار سبک و کوچک بود که توان و گشتاور قوی را ارائه می‌کرد. R1 سال ۱۹۹۸، آغازگر دوره‌ای جدید در رده موتورسیکلت‌های اسپرت بود و از موتورهای با حجم ۷۵۰ سی سی که در آن زمان به عنوان استاندارد برای موتورهای مسابقه استفاده می کردند، استفاده نکرد.

یاماها YZF-R1 سال ۲۰۰۰

یاماها YZF-R1

سال ۲۰۰۰، سالی بود که یاماها نسل دوم موتور سیکلت R1 خود را تولید کرد. این نسخه شامل بازبینی و تغییر در حدود ۱۵۰ قطعه در موتور و شاسی بود، همچنین بدنه آن با طراحی بدنه‌ با راندمان بالاتر در زمینه آیرودینامیک و استفاده از سیستم اگزوز جدید تیتانیومی ارتقا یافت. بدنه کاملاً جدید باعث بهبود عملکرد آیرودینامیکی شد، سیستم اگزوز تیتانیومی، وزن را کاهش داد و قابلیت عملکرد آن با بهبود قابلیت رانندگی و سایر ویژگی‌ها بهینه‌سازی شد.  

سال ۲۰۰۲ یک نسخه از مدل R1 به عنوان نسخه به‌روزرسانی شده معرفی شد، که تحت رهبری یوشیکازو کویکه این پروژه انجام شد. شاسی جدید Deltabox III حدود ۳۰٪ از وزن موتورسیکلت کم کرد و هندلینگ آن را بهبود بخشید. همچنین نمای عقب موتورسیکلت نیز با یک چراغ ترمز LED به‌روزرسانی شد که ظاهر موتورسیکلت را جذاب تر کرد.

یاماها YZF-R1 سال ۲۰۰۴

یاماها YZF-R1

در سال ۲۰۰۴، یاماها یک نسل جدید از یاماها R1 را به بازارهای جهانی معرفی کرد. سیستم اگزوز این نسل زیر صندلی طراحی شده بود و در کل، طراحی بدنه‌ تیزتر و خشن تر شده بود. در این نسل، پیشرانه دارای سیلندر با قطر بزرگ تر بود، که همین موضوع باعث افزایش ۲۰ اسب بخار به قدرت کلی موتور شد.

یاماها YZF-R1 سال ۲۰۰۷

یاماها YZF-R1

در سال ۲۰۰۷، R1 با یک شاسی Deltabox آلومینیومی کاملاً بهبود یافت. همچنین سرپرست پروژه، ماکاتو شیماموتو، موتوری با طراحی چهار سوپاپ، اسلیپر کلاچ و ترمزها های ضد قفل (ABS) را معرفی کرد.

طراحی کلی بدنه نیز جدید بود، همچنین در برخی نقاط برای هندلینگ بهتر زوایای طراحی تیزتر شده بود. این مدل بهبود‌هایی در کلیه زمینه‌ها به همراه داشت، حفظ عملکرد و قابلیت بی‌نقص نسل اول در جاده‌های شهری را حفظ می‌کرد و در عین حال، عملکرد موتورسیکلت را در مسیرهای مسابقه بهبود می‌بخشید.

یاماها YZF-R1 سال ۲۰۰۹

یاماها YZF-R1

مدل سال ۲۰۰۹ یکی از از مهم ترین نسل ها برای یاماها R1 بود. سرپرست توسعه، تویوشی نیشیدا بود که برای قدرت بیش تر در موتورسیکلت دو سیستم سوخت رسانی انژکتور در این نسل را معرفی کرد.

در سال ۲۰۱۲، یاماها یک نسخه به روزرسانی شده از نمونه قبلی R1 را معرفی کرد. با توجه به تفاوت سرعت بین چرخ‌های جلو و عقب، به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) دستور داده شد در مواقعی که چرخ عقب در حال چرخیدن با دور بیش تر است، به موتورسیکلت کمک کند تا سرعت را بین دو چرخ کنترل کند و از عدم فرمان پذیری موتورسیکلت جلوگیری کند. علاوه بر این، تنظیمات جدید برای ECU و سیستم تزریق سوخت باعث بهبود هندلینگ موتورسیکلت و مصرف سوخت شد.

یاماها YZF-R1 سال ۲۰۱۵

یاماها YZF-R1

تا قبل از این، موتورسیکلت یاماها R1 یکی از سریع ترین و بهترین موتورسیکلت های اسپرت شهری بود، اما کمپانی یاماها در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت یک موتورسیکلت با قابلیت های مسابقه ای مخصوص پیست بسازد. این موتورسیکلت یک سوپربایک واقعی بود که رانندگان می‌توانستند با آن در مسابقات MotoGP شرکت کنند. موتور قدرتمند با توان ۲۰۰ اسب بخار، R1 سال ۲۰۱۵ را به یکی از سریع ترین موتورسیکلت های جهان در مسیرهای مسابقه ای تبدیل کرده بود.  همچنین یاماها YZF-R1 دارای سیستم ترمز ABS بود. با وزن خشک ۱۹۹ کیلوگرم و برخی از ویژگی‌های مسابقه‌ای، R1 سال ۲۰۱۵ حسابی جذاب بود.

یاماها YZF-R1 سال ۲۰۲۰

یاماها YZF-R1

در سال ۲۰۲۰، R1 و R1M با یک طراحی جدید اسپرت که از مسابقات MotoGP الهام گرفته شده بود، به همراه موتور بسیار پیشرفته و شاسی بهبودیافته، جایگاه خود را به عنوان یکی از برترین موتورسیکلت‌های یاماها تثبیت کردند. با طراحی جدید و خاص MotoGP و تجهیز شدن به سیستم کنترل پایداری موتورسیکلت، R1 سال ۲۰۲۰ بیش از پیش آماده برای شرکت در مسابقات بود.

سیستم جدید EBM (مدیریت ترمز موتور) به راننده امکان می‌داد یکی از سه نیروی ترمز موتور را برای تطابق با شرایط رانندگی انتخاب کند و سیستم کنترل ترمز (BC)، اعتماد و کنترل بیش تری در هنگام حرکت در پیچ های تند را فراهم می‌کرد، همچنین چراغ های موتورسیکلت در سال ۲۰۲۰ به طور کامل بازطراحی شدند.

یاماها R1 GYTR سال ۲۰۲۳

یاماها YZF-R1

در حالی که R1 همچنان برترین موتورسیکلت سوپراسپرت یاماهاست، برای سال ۲۰۲۳ یاماها R1 GYTR را، که توسط بخش مسابقات یاماها طراحی شده بود، معرفی کرد. این موتورسیکلت به طور خاص برای رانندگان حرفه ای مخصوص رانندگی در مسابقات و پیست های حرفه ای عرضه شده است، یاماها R1 GYTR سال ۲۰۲۳ سریع‌تر و دقیق‌تر از تمام نسل های قبلی خود است.

R1 GYTR با بیش از ۲۵ قابلیت، که مخصوص شرکت در مسابقات طراحی شده، مجهز به سیستم اگزوز مسابقه Akrapovic، ECU مسابقه‌ای، سیم‌کشی جدید، قطعات شاسی GYTR و بسیاری موارد دیگر شده است.

۴ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.