تی وی اس راکز ؛ موتورسیکلتی قابل اطمینان در بازار

تی وی اس راکز
تی وی اس راکز

تی وی اس راکز یکی از پرطرف‌دارترین موتورسیکلت های شهری ایران است که حالا بیش از یک دهه شده که در بازار حضور پرقدرتی دارد. در این مقاله به معرفی و بررسی این موتورسیکلت خواهیم پرداخت. 

مدیران 777 مدیران 777

موتورسیکلت های شهری در تمام نقاط دنیا جزو پرطرف‌دارترین کلاس های موتورسیکلت است و بیش تر افراد برای جابه‌جایی درون شهر از این سبک موتورها استفاده می کنند. از جمله کلاس هایی که در این دسته بندی قرار دارند موتورسیکلت های کاب هستند که عده زیادی آن را با اسکوترها اشتباه می گیرند. کاب ها در واقع موتورسیکلت هایی هستند که ما بین اسکوترها (هوندا کلیک) و استریت ها (هوندا CG) قرار می گیرند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

موتورسیکلت های کاب در بخش فنی نیز تفاوت بزرگی با اسکوترها دارند. جعبه دنده این موتورها برخلاف اسکوترها، که مجهز به جعبه دنده اتوماتیک هستند، عموماً یا به صورت دنده ای است و یا کلاچ اتوماتیک دارند. در مدل هایی که کلاچ اتوماتیک دارند می توان بدون گرفتن کلاچ دنده را تعویض کرد. به‌اصطلاح به این سبک موتورسیکلت ها در بازار ایران بی کلاچ نیز گفته می شود. همچنین اندازه رینگ و تایر در این موتورها نسبت به اسکوترها بزرگ تر است و به همین دلیل، سواری بهتر و نرم تری دارند. 

معروف ترین موتورسیکلت سبک کاب یا همان بی کلاچ در ایران هوندا ویو بوده و بیش از دو دهه است که در بازار کشور حضور پررنگی دارد. مانند هوندا کلیک که پس از ورودش به بازار موتورهای طرحش نیز به بازار عرضه شدند تنها چند وقت پس از ورود هوندا ویو شرکت های مختلفی اقدام به تولید طرح های آن کردند، اما برخی شرکت های بزرگ به جای تولید موتور طرح در این سبک موتورسیکلت های مختص خود را تولید و به بازار عرضه کردند. 

شرکت تی وی اس نیز یکی از همین برندهاست که محصولاتش به کیفیت بالا و استهلاک کم شهرت دارند. این برند متعلق به کشور هند است و جزو بزرگ‌ترین شرکت های فعال در زمینه موتورسیکلت در هند است. این شرکت توانسته است در سال بیش از ۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت را تولید کند و به فروش برساند. 

تی وی اس راکز

راکز یکی از محصولات این برند خوش‌نام هندی است که در اوایل دهه ۹۰ شمسی وارد ایران شد. در آن زمان، موتورسیکلت های کاب در ایران تنوع بالایی نداشتند و بیش تر آن ها نیز طرح های بی کیفیت و یا کیفیت متوسطی از هوندا ویو بودند، همچنین موتورسیکلت های باکیفیتی نیز مانند ویو قیمت بالایی داشتند و همه افراد توان خرید آن را نداشتند.

تی وی اس راکز در این شرایط وارد بازار تشنه ایران شد تا مردم بتوانند با پرداخت مبلغی پایین سوار یک موتورسیکلت کاب باکیفیت شوند. ابتدا راکز را شرکت جهانرو وارد ایران می کرد، اما تنها چند سال پس از این رویداد شرکت نیرو موتور به عنوان نماینده رسمی تی وی اس در ایران معرفی شد و از آن پس، راکز را نیرو موتور وارد بازار کرد. 

تی وی اس راکز در کنار دارا بودن امکانات جالبی همچون سیستم صوتی به علت استهلاک فوق العاده پایین، مصرف معقول، طراحی زیبا و در دسترس بودن قطعات بسیار مورد استقبال ایرانیان قرار گرفت و تاکنون جزو موتورهای پرفروش و البته خوش فروش بازار ایران است. همان طور که اشاره کردیم، همچنان این موتور حتا با ورود سیل عظیمی از اسکوترها به بازار همچنان جزو انتخاب های اصلی خریداران است. 

طراحی ظاهری

تی وی اس راکز
تی وی اس راکز

از نظر طراحی ظاهری، تی وی اس راکز با گذشت بیش از ۱۰ سال از طراحی آن همچنان موتورسیکلتی جذاب و اسپرت است. البته در این مدت، این موتور یک فیس لیفت جزئی را نیز تجربه کرد که در آن تنها چراغ عقب از چراغ های راهنما جدا شد. به صورت کلی، به دلیل استفاده از فلاپ های رنگی با خطوط تند و تیز، تی وی اس راکز تبدیل به یک گزینه ایده آل برای جوانان است. 

در نمای جلو، چراغ اصلی از چراغ های راهنما و چراغ های کوچک جدا شده و روی قسمت بالایی که فرمان است تعبیه شده و به همین دلیل در پیچ ها نیز می چرخد. بر روی بدنه موتور نیز چراغ های کوچک و راهنمای موتور با همراه حجم پردازی های مختلف قرار گرفته اند. در بخش عقب نیز چراغ اصلی به همراه چراغ های راهنما که در نسخه جدید جدا از چراغ اصلی طراحی شده قرار دارند و نمای جذابی را به موتور داده اند.  

تی وی اس راکز ۱۹۴ سانتی متر طول دارد و ارتفاع آن نیز نزدیک به ۱۰۷ متر است. عرض این موتورسیکلت نیز تنها ۶۶ سانتی متر است. فرمان این موتور مانند دیگر رقبا به صورت لوله ای است که با فلاپ های مختلف پوشش داده شده و کلیدهای کنترلی مختلفی نیز روی آن قرار گرفته است. در سمت راست، کلیدهای روشن کردن چراغ ها و استارت برقی موتور تعبیه شده است و سمت چپ نیز میزبان کلید نور بالا، راهنما و بوق قرار گرفته اند. 

صفحه کیلومتر این موتورسیکلت یکی از نکات منفی آن محسوب می شود، چراکه هنوز به صورت آنالوگ است و خبری از صفحه کیلومتر دیجیتال در این موتور نیست. در انتهای صفحه کیلومترشمار نیز نشانگر تعویض دنده قرار گرفته است، اما مهم ترین قسمت و یکی از مواردی که سبب موفقیت بالای این موتورسیکلت شد، در بخش کنسول جلوی راننده حضور دارد. 

تی وی اس راکز

در بخش کنسول جلوی راننده سیستم پخش موتورسیکلت به همراه بلندگوهایش قرار گرفته که حتی در موتورهای امروزی نیز این سیستم به راحتی پیدا نمی شود. با این سیستم علاوه بر پخش موسیقی امکان پخش رادیو نیز برای راننده فراهم است و در کنار آن، دو خروجی یو اس بی نیز تعبیه شده است؛ یک خروجی برای اتصال فلش مموری برای پخش موسیقی و دیگری برای شارژ تلفن همراه. 

زین موتور طراحی ساده و نسبتاً راحتی دارد، اما فضای زیر زین، برخلاف برخی رقبا، چندان جادار نیست. همچنین باک ۴ لیتری این موتورسیکلت مانند دیگر موتورسیکلت های کاب زیر زین است و هنگام سوخت گیری باید از موتور پیاده شد و سوخت‌گیری کرد. 

تی وی اس راکز

مشخصات فنی

تی وی اس راکز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱۲۵ سی سی تک سیلندر ۴ زمانه ۲ سوپاپ مجهز شده که هوا خنک است و سیستم پاشش سوخت آن نیز انژکتوری است. قدرت این پیشرانه حدود ۹.۸ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۹.۸ نیوتن متر است که پاسخ‌گوی نیاز رفت و آمدهای شهری به طور کامل است. نسبت تراکم پیشرانه این موتور طبق اعلام شرکت تی وی اس ۹.۳ به ۱ و انژکتور آن نیز ساخت برند کیهین است. 

جعبه دنده تی وی اس راکز از نوع ۴ سرعته دستی است که نیروی پیشرانه را از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل می کند. نکته مهم و مثبتی که راکز نسبت به بیش تر کاب های بازار دارد این است که کلاچ آن اتوماتیک است، یعنی با این که اهرم کلاچ در سمت چپ برای این موتور تعبیه شده است، اما می توان بدون گرفتن کلاچ نیز تعویض دنده ها را انجام داد. 

سیستم تعلیق تی وی اس راکز در چرخ جلو از نوع تلسکوپی و در چرخ عقب از نوع کمک فنر گازی است که در کل، سواری نسبتاً نرم و قابل قبولی را برای این موتور در پی دارد. ترمزهای این موتورسیکلت نیز در چرخ جلو از نوع دیسکی و در چرخ عقب از نوع کاسه ای است و خبری از سیستم های CBS و ABS بر روی آن نیست. عملکرد ترمزها در مجموع چندان خارق العاده نیست، اما راننده را نیز ناامید نخواهد کرد.

بازار و رقبا 

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، بازار تی وی اس راکز از همان ابتدای ورود به کشور بسیار پررونق و داغ بود. اکنون نیز با گذشت نزدیک به یک دهه از حضور این موتورسیکلت همچنان طرف‌داران بسیار زیادی در بازار موتورسیکلت کشور حضور دارند. علاوه بر نمونه ها و نسخه های صفرکیلومتر، بازار نسخه های کارکرده این موتورسیکلت نیز همچنان پررونق و مناسب است. 

از جمله مزایای تی وی اس راکز می توان به استهلاک پایین، شتاب بالا، طراحی زیبا، در دسترس بودن قطعات و بازار خرید و فروش عالی اشاره کرد، اما در مقابل، از معدود نقاط ضعف این موتورسیکلت نیز می توان به کاسه ای بودن ترمز عقب، فضای محدود زیر زین نسبت به رقبا، صفحه کیلومترشمار آنالوگ و قدیمی و قیمت نسبتاً بالا اشاره کرد. 

تی وی اس راکز

از جمله رقبای اصلی تی وی اس راکز ۱۲۵ در کنار هوندا ویو اصلی که قیمتی بسیار بالاتر از این موتورسیکلت دارد موتورسیکلت های دیگری چون لیفان PK135، یاماها MX KING و اس وای ام لاکی VF3 هستند، که هر کدام در بازار نسبت به تی وی اس راکز برتری ها و ضعف هایی دارند. هوندا ویو که بزرگ ترین معضلش قیمت بالای آن در بازار است که سبب شده است هر کسی به سراغ آن نرود. 

در مقابل، لیفان PK135 با این که موتور به نسب جدیدتری نسبت به تی وی اس راکز است، اما کیفیت آن نسبت به رقیب هندی پایین تر است و شتاب راکز را هم ندارد. یاماها MX KING نیز با این که رقیبی در حد و اندازه هوندا ویو با قیمتی پایین تر است، اما به دلیل تک کمک بودن سواری خشک تری نسبت به راکز دارد. اس وای ام لاکی VF3 نیز همچنان کیفیت تی وی اس راکز را ندارد و در مقابل، شتاب کم تر و سواری به مراتب خشک تری را نسبت به راکز دارد. 

راکز متعلق به چه برندی است؟

موتورسیکلت راکز محصولی جذاب از شرکت تی وی اس هند است و در بیش تر کشورها عرضه شده است. 

تی وی اس راکز چه مشخصاتی دارد؟

تی وی اس راکز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱۲۵ سی سی تک سیلندر ۴ زمانه ۲ سوپاپ مجهز شده که هوا خنک است و سیستم پاشش سوخت آن نیز انژکتوری است. قدرت این پیشرانه حدود ۹.۸ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۹.۸ نیوتن متر اعلام شده است. جعبه دنده تی وی اس راکز از نوع ۴ سرعته دستی است که نیروی پیشرانه را از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل می کند و از سیستم کلاچ اتوماتیک نیز پشتیبانی می کند. 

رقبای تی وی اس راکز چه موتورهایی هستند؟ 

در بازار موتورسیکلت ایران رقبای تی وی اس راکز موتورهایی همچون اس وای ام لاکی ۱۸۵، لیفان KP 135 و یاماها MX KING هستند. 

۳.۷ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.