قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر جهان

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

پیشرانه شش سیلندر کودک میانی صنعت خودروست. این نوع موتور نسبت به موتورهای V8 از نظر کارایی بهتر و بزرگ‌تر از موتورهای چهار سیلندر و نصف سیلندرهای یک موتور V12 است. موتورهای شش سیلندر در انواع مختلفی از طرح‌ها در پلتفرم‌های بسیاری کاربرد دارند. این نوع موتورها با طراحی خطی (اینلاین)، V و فلت باکسر در مرکز، جلو و عقب خودروهای اسپرت از ایالات متحده آمریکا تا ژاپن و توسط برندهای معروفی مانند پورشه و نیسان استفاده شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با پیشرفت‌های جدید در زمینه توربوشارژ، خودروهای دارای موتورهای شش سیلندر اکنون قدرت بیش تری نسبت به هر زمان دیگری دارند و اعدادی که قبلاً توسط موتورهای بزرگ مانند V8 و V12 به دست می آمد، اکنون با پیشرانه شش سیلندر محقق می شود. برخی از مدل های جدید خودرو که قبلاً توسط موتورهای V8 قدرت خود را تأمین می کردند، با پیشرانه های شش سیلندر تجهیز شده اند. همچنین در یک زمان نه چندان دور، خودرویی که توسط یک موتور V6 قدرت می‌گرفت، سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان بود. شاید توربوشارژ بتواند جایگزین حجم موتورها شود.

در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با قدرتمندترین موتورهای شش سیلندر جهان بیش تر آشنا شویم.

ب ام و M4 CSL 2023

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

موتور شش سیلندر خطی (اینلاین) ب ام و نیاز به معرفی ندارد؛ این موتور با عملکرد بالا و قدرت بی نظیر پیشرانه هایی که در خودروهایی مانند E46 M3 و GR Supra ارائه می شد، برابری می کند. مزیت اصلی موتور شش سیلندر خطی نسبت به موتورهای V6 رایج، صدای بهتر و عملکرد نرم‌تر است که بسیاری از افراد ادعا می‌کنند.

با وجود این تنوع، عنوان قدرتمندترین موتور به نسخه ویژه کوپه M4 تعلق دارد، یعنی مدل ب ام و M4 CSL. این پیشرانه خطی که در حالت پرفورمنس قرار دارد، یک موتور شش سیلندری خطی (اینلاین) B58 تویین توربوشارژ با حجم ۳.۰ لیتر است که ۵۴۳ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور، با وجود شباهت‌هایی به موتورهای شش سیلندر تویین توربوشارژ موجود در سایر خودروهای M، منحصراً برای مدل CSL به‌کار می‌رود و فقط نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود. این مدل محبوب M4 از ب ام و، در صورتی که، در یک مسیر مستقیم در حال حرکت باشد، می تواند به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

مک لارن آرتورا ۲۰۲۲

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

مک‌لارن آرتورا اولین و تنها خودرویی است که توسط یک موتور V6 در برند مک لارن تولید شده است. همچنین این خودرو دومین ابرخودروی هیبریدی از این برند است و وارثی برای مدل افسانه‌ای P1 است. این خودرو عملکردی چشم‌گیر دارد که از توان ترکیبی ۶۷۱ اسب بخار قدرت و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است. با این حال، برای این فهرست فقط قدرت موتور V6 تویین توربوشارژ اختصاصی مک‌لارن با حجم ۳.۰ لیتر در نظر گرفته شده است. با این حال، این موتور V6 با توان ۵۷۷ اسب بخار و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور، یکی از قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر جهان است.

این موتور V6 قدرتمند به آرتورا کمک می‌کند تا سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت را به‌دست آورد و این خودرو به عنوان یکی از سریع‌ترین ابرخودروهای موجود در جهان شناخته می شود.

نیسان جی تی آر نیسمو ۲۰۲۳

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

نیسان GT-R یک نماد عملکرد ژاپنی است. در نسل پنجم خود، R35 می تواند به حداکثر قدرت و شتاب نسبت به سایر نسل ها دست پیدا کند. بخش قابل توجهی از شهرت این خودرو به موتور V6 با حجم ، ۳.۸ لیتری VR38DETT دست ساز آن ارتباط دارد که در مدل‌های جدیدتر مانند Nissan GT-R NISMO 2023، به میزان ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

اگرچه موتور تویین توربوشارژ VR38DETT بیش تر با GT-R مرتبط است، اما نیسان آن را همچنین در یک تعداد محدودی از مدل Juke R 2.0، که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، استفاده کرده است. این اقدام در واقع یک حرکت شکست خورده از سوی نیسان بود که فقط منجر به ساخت تعداد کمی از خودروها شد. با وجود شباهت‌های آن با موتور V6 VQ که در خودروهای ۳۵۰ و ۳۷۰Z نیسان و همچنین اینفینیتی G استفاده می‌شود، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد تا این موتور را به عنوان پرچم‌دار پیشرانه های شش سیلندر نیسان تلقی کنیم.

مازراتی MC20 2021

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

مازراتی یک برند معروف ایتالیایی است که به دلیل طراحی و زیبایی شناخته می‌شود. MC20 نیز مانند سایر محصولات این برند است. این مدل یک خودروی سوپر اسپرت زیباست، که ظاهری خیره‌کننده‌ و جذاب دارد. موتور تویین توربوشارژر منحصربه‌فرد آن، با حجم ۳.۰ لیتر، توانایی تولید ۶۲۱ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این اعداد قابل توجه، حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت را برای این خودروی زیبای ایتالیایی به ارمغان می‌آورد.

طراحی آیرودینامیکی به همراه کیت های بدنه این خودرو، یک بسته کاملی را ارائه می‌دهند که ظاهری جذاب و منحصر به فرد را برای این خودرو به وجود می آورند. این خودرو با موتور V6 قدرتمندی که قبلاً ذکر شد، بیش تر برای مسیرهای مسابقه ای قابل استفاده است. با توجه به توان زیادی که از موتور Nettuno V6 با حجم کوچک به دست می‌آید، راننده MC20 مجبور است حداکثر توان و  قدرت این ابرخودرو را در پیست های رانندگی امتحان کند.

پورشه ۹۱۱ توربو S 2022

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

پورشه ۹۱۱ نیازی به معرفی ندارد. بنابراین موتور ۶ سیلندری که آن را تغذیه می‌کند نیز نیاز به معرفی ندارد. این موتور تویین توربوشارژ ۳.۷ لیتری در بخش عقب خودرو نصب شده است و با توان ۶۴۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور، عملکرد قابل توجهی دارد. این توان کافی است تا این خودرو به حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و در زمان ۲.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این اعداد شبیه به اعداد خودروهای الکتریکی به نظر می‌رسند، اما ۹۱۱ توربو با عملکرد بی نظیر خود همه را حیرت زده کرده است.

فراری ۲۹۶ GTB 2022

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

فراری یکی از سازندگان خودرو با سابقه برجسته است که تاریخچه‌ طولانی در مسابقات و قهرمانی های متعدد در کارنامه خود دارد. با این که فراری بیش تر با موتورهای V12 و V8 محصولات خود را عرضه می کند، اما با موتور V6 تویین توربوشارژ ۳.۰ لیتری که در فراری ۲۹۶ GTB وجود دارد، در این فهرست نیز نماینده‌ای دارد. به تنهایی، این موتور ایتالیایی قدرتی برابر با ۶۵۴ اسب بخار با ۷۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با این حال، سیستم هیبریدی در مدل ۲۹۶ توان را به ۸۱۹ اسب بخار قدرت با همان مقدار گشتاور می رساند. همچنین حداکثر سرعتی که فراری ۲۹۶ می تواند به آن دست پیدا کند، ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است.

با این توان، این فراری قادر است هم در مسیرهای شهری و هم در پیست های رانندگی بهترین عملکرد را داشته باشد و یکی از قدتمندترین خودروهای جهان با موتور شش سیلندر است.

پورشه ۹۱۱ GT2 RS

قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر
قدرتمندترین خودروهای شش سیلندر

در رتبه اول این فهرست، موتور ۶ سیلندر تویین توربو شارژر با حجم ۳.۸ لیتر در نسل ۹۹۱.۲ پورشه ۹۱۱ GT2 RS قرار دارد. این موتور قدرتی قابل توجه دارد: ۶۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور. این توان کافی است تا با مهندسی دقیق پورشه کامل شود و بتواند به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. GT2 RS همچنین در زمان عرضه، چندین رکورد مختلف را به دست آورد. این پورشه یک ابزار شگفت‌انگیز برای مسیرهای مسابقه ای است.

تا امروز بسیاری از مدل های پورشه از یک موتور شش سیلندر مشابه استفاده کرده‌اند، اما تنها GT2 RS می تواند از این پیشرانه ۶ سیلندر نزدیک به ۷۰۰ اسب بخار قدرت بگیرد. این مدل قدرتمندترین نسخه تولیدی از این کمپانی آلمانی است که در ابتدا در سال ۱۹۶۳ معرفی شد. GT2 RS 991.2 قدرتی منحصر به فرد و بی نظیر دارد، به حدی که تنها و سریع ترین خودرو پورشه مخصوص مسیرهای قانونی است و در برخی بخش ها از پورشه ۹۱۸ اسپایدر هم قدرتمندتر عمل می کند، خودرویی که با فراری لافراری و مک‌لارن P1 مقایسه می شود. با قدرت فوق‌العاده، موتور شش سیلندر باکسر در این پورشه ۹۱۱ که بر مسیرها مسابقه ای تمرکز دارد، مستحق رتبه اول این فهرست است.

۳.۴ امتیاز از ۲۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.