راهنمای نگهداری از خودرو با رویتا خودرو

برای داشتن خودرویی سالم و پرقدرت که از رانندگی با آن لذت ببریم، رعایت اصول و نکاتی مهم است و باید به روش های نگهداری از خودرو آگاه باشیم. برخی از این رسیدگی ها به شکلی بسیار ساده بوده، اما با غفلت از آن ها، زمینه آسیب به خودرو یا حداقل ایجاد هزینه های بیشتر را رقم می زنیم. در رویتا خودرو انواع و اقسام محصولات جانبی خودرو چون روغن ها و مایعات آن، فیلترها و … ارائه شده و بهترین پیشنهادات نگهداری از خودرو، توصیه می گردد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در ادامه با ما همراه باشید.

مدیران 777 مدیران 777

راهنمای نگهداری از خودرو

بررسی تایرهای خودرو

برای آن که اتومبیل شما سواری خوبی داشته باشد، باید لاستیک های آن تنظیم باد شده و به لحاظ سلامت، بررسی شوند. بنابراین به صورت دوره ای فشار باد تایرهای خودرو را بررسی کرده و در صورتی که هر یک از آن ها نیاز به تنظیم باد داشت، حتما این کار را انجام دهید. به علاوه روی تایرها به دنبال علامت های برآمدگی بگردید. چنین برآمدگی هایی هشداردهنده ریسک ترکیدن لاستیک بوده و باید به موقع نسبت به تعویض لاستیک در این شرایط اقدام شود.

تست روغن موتور

برای نگهداری از خودرو باید به موقع مایعات آن را بررسی نمایید. نخستین مایع خودرو که لزوم بررسی آن وجود دارد، روغن موتور است. برای چک کردن روغن موتور، بهتر است حداقل یک ساعت از خاموش کردن خودروی شما گذشته باشد. پس از آن گیج روغن را بیرون آورده و سطح روغن روی نشانگر آن را چک نمایید. در صورتی که مقدار روغن از حد نرمال آن کمتر بود، نیاز به تعویض روغن خودروی شما وجود دارد. در میان محصولات زادو روغن موتورهای باکیفیت عرضه شده و با استفاده از آن ها، سطح عملکرد موتور خودروی خود را بالا خواهید برد.

زمان مناسب تعویض روغن خودرو چه وقت است؟

احتمالا می پرسید که زمان مناسب تعویض روغن موتور خودرو چه وقت است؟ هرگز منتظر پایین آمدن سطح روغن نمانده و حتما هر ۶ ماه یک بار، نسبت به تعویض روغن خودرو اقدام کنید. حتی در صورتی که خودروی شما به لحاظ کیلومتری کارکرد چندانی نداشته باشد، طول زمان موجب پایین آمدن سطح کارایی روغن موتور خواهد شد. به لحاظ کیلومتری نیز به ازای چیزی در حدود هر ۵ هزار کیلومتر، نیاز به تعویض روغن خواهد بود. البته این عدد در خصوص روغن های مختلف، کمی متفاوت است.

نکته: به یاد داشته باشید که حین تعویض روغن موتور، حتما فیلترهای خودرو از جمله فیلتر روغن، فیلتر هوا و … را نیز تعویض نمایید.  فیلتر هوای K&N بهترین توصیه برای آن دسته از مالکان خودرو است که به نگهداری از خودرو و سلامت آن اهمیت زیادی می دهند.

نگهداری از خودرو با تست روغن گیربکس

روغن بعدی که باید نسبت به بررسی آن اقدام نمایید، روغن گیربکس است. برخلاف مراحل بررسی روغن موتور، برای تست روغن گیربکس، باید خودرو گرم باشد. برای دسترسی به گیج روغن گیربکس، باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه نمایید. روغن گیبرکس، رنگی در توناژ قرمز دارد و زمان تعویض آن به مراتب طولانی تر از زمانی است که برای تعویض روغن موتور اشاره کردیم. اما در صورتی که پس از بررسی روغن گیربکس، آن را بسیار تیره یا سوخته مشاهده کردید، نیاز به تعویض این روغن خواهد بود. در میان محصولات زادو می توانید از روغن گیربکس های بسیار حرفه ای و مرغوب سفارش داشته باشید.

تست روغن ترمز

شما می توانید در دفترچه راهنمای خودروی خود، محل قرار گرفتن مخزن روغن ترمز را مشاهده کنید. در صورتی که مخزن آن شفاف تعبیه شده باشد، بدون نیاز به باز کردن این مخزن، قادر به رویت سطح روغن ترمز خواهید بود. در صورتی که سطح روغن ترمز در حد نرمال بود، همه چیز در این بخش روبراه است، در غیر این صورت باید برای رفع آن اقدام کنید.

نکته: در نظر داشته باشید که پایین بودن سطح روغن ترمز، موضوع بسیار بااهمیتی است و می تواند برای شما حین رانندگی خطرآفرین باشد. به علاوه غالبا پایین بودن سطح روغن ترمز، نشان دهنده نشتی در جایی از مسیر و اتصالات ترمز است و باید این نشتی پیدا شده و برطرف گردد.

نگهداری از خودرو با تست مایع خنک کننده

برای تست مایع خنک کننده، باید موتور خودروی شما کاملا سرد باشد. با باز کردن درب رادیاتور در حالت گرم بودن موتور، ریسک پاشیده شدن آب داغ به بیرون و سوختگی را ایجاد کرده اید. پس از سرد شدن خودرو و باز کردن درب رادیاتور می توانید وجود مایع خنک کننده یا همان ضدیخ را بررسی نمایید. در صورتی که سطح مایع خنک کننده پایین است، باید نسبت به پر کردن آن و در حالتی ایده آل تعویض مایع خنک کننده، اقدام کنید. ضدیخ زادو دارای کیفیت بسیار بالایی بوده و در هر دو فصل گرم و سرد سال، عملکردی قوی دارد.

تست شیشه شور

مخزن شیشه شور را پیدا کرده و سطح مایع شیشه شور داخل آن را بررسی نمایید. در صورتی که سطح مایع شیشه شور داخل مخزن کم بود، به آن اضافه کنید. در این مورد نیازی به تخلیه میزان مایع مانده در مخزن و پر کردن مجدد آن نیست و تنها کافی است که میزان کسری را با افزودن مقدار بیشتری از مایع شیشه شور، برطرف کنید.

سخن پایانی

رویتا خودرو ارائه دهنده محصولات خودرویی از جمله فیلتر هوای k&N و سایر محصولات چون مکمل های سوخت، روغن گیربکس، روغن موتور، شوینده های داخل موتور، احیاگرهای نانوسرامیک و غیره است. به این وسیله شما می توانید نگهداری از خودرو خود را به شکلی موثرتر انجام داده و از هزینه های ناشی از خرابی قطعات مختلف آن پیشگیری موثری به عمل آورید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.