برخی خودروسازان برجسته دنیا، نصف صنعت خودروسازی ایران عمر دارند

دولت در خودروسازی ایران
دولت در خودروسازی ایران

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده سابق مجلس، در خصوص شرایط غیرطبیعی و نامساعد صنعت و بازار خودرو به خبرنگار اسب بخار گفت: «حوزه خودروسازی مثل بسیاری از حوزه‌های اقتصادی کشور است و متأسفانه دچار دخالت مستقیم دولت است و همین رویکرد، باعث شده است صنعت و بازار خودرو ما با مشکلات زیادی همراه شود.»

آریزو 8 آریزو 8

وی افزود: «معنی ندارد که دولت، خودروساز باشد، زیرا به واسطه این شرایط، خبری از رقابت و رشد و بالندگی در این صنعت نیست. از طرفی، وقتی در بخش خاصی از اقتصاد فقط دولت حضور داشته باشد و خبری از بخش خصوصی نباشد، تعهدی هم به وجود نمی‌آید.»

نقوی‌حسینی تصریح کرد: «دولت در حوزه صنعت و بازار خودرو، فقط باید سیاست‌گذار باشد و می‌باید ده‌ها شرکت خودروساز وارد میدان عمل شوند و در یک فضای سالم با یکدیگر رقابت کنند. معنی ندارد که دولت از سرمایه ملی برای صنعتی استفاده کند که روز به روز از دنیای تولید خودرو عقب می‌ماند. این اوضاع به دلیل نبود رقابت و مجبور بودن مشتری به خرید محصولات بی‌کیفیت است.»

نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: «رویکرد صنعت خودروسازی و ردپای دولت در این بین، کاهش روزافزون محصولات شرکت‌های خودروسازی را به بار آورده است. جالب است برخی شرکت‌های تولیدکننده خودرو در نقاط مختلف دنیا، عمری کم‌تر از نصف عمر صنعت خودروسازی ما دارند، اما کیفیت محصولات آن‌ها چندین برابر ماست.»

وی یادآور شد: «میزان سرمایه‌گذاری برخی شرکت‌های تولیدکننده خودرو که محصولات آن‌ها به مراتب بهتر از ایران است، نصف ما برآورد می‌شود و گاهی نیروی انسانی به کار گرفته شده توسط آن‌ها، یک سوم ماست. واقعاً جای تأمل دارد که آن‌ها با این شیوه‌های به صرفه مادی، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، محصولات بهتر و مشتری‌پسندتری را ارائه می‌کنند.»

نقوی‌حسینی گفت: «امیدوارم دولت هرچه زودتر پای خود را از صنعت خودرو و کلاً تصدی‌گری در صنعت بیرون بکشد تا با حاکم شدن بخش خصوصی و رقابتی شدن فضا، اوضاع به نفع مردم و حتا اقتصاد کشور، تغییر جدی پیدا کند.»

نماینده سابق مجلس افزود: «اگر امروز در صنعت خودروسازی، شاهد حضور مافیا و فساد هستیم، دلیل اصلی آن، دولت و رویکردهایش است، یعنی سیستم دولتی ما، این فضای غیرقابل توجیه را پرورش دادند و برای همین، نارضایتی اجتماعی اوج گرفته است. ما در بخش خصوصی که شاهد مافیا نیستیم، چون براساس سرمایه‌گذاری و نوآوری، درآمد کسب می‌شود، اما رانت دولتی همیشه پررنگ بوده است و نقش آن در صنعت خودرو کاملاً به چشم می‌آید.»

وی در پاسخ به این‌که اگر دولت از تصدی‌گری در صنعت خودرو دست بردارد، درآمدش کاهش پیدا می‌کند؟ گفت: «خیر، اتفاقاً شرایط آن‌ها بهتر خواهد شد، زیرا هم عرضه خودرو بهتر خواهد شد و هم کمیت و کیفیت در این بخش بهبود پیدا می‌کند و مهم‌تر از همه رانت و فساد که لطمه بزرگ به پایگاه اجتماعی دولت می‌زند، به حداقل می‌رسد، اما به نظر می‌رسد دولت یک ترسی به واسطه بی‌کار شدن مهندسان و کارگران این بخش دارد، یعنی فکر می‌کند رفتار بخش خصوصی به گونه‌ای دیگر خواهد بود و این افراد که تعدادشان هم زیاد است، آسیب خواهند دید؛ موضوعی که به عقیده من، تصورش هم نادرست است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.