تست و بررسی ری را کراس اوور ملی ایران خودرو ؛ نظم هوش ربا

تست و بررسی ری را
نظم هوش ربا ؛ تست و بررسی ری را کراس اوور ملی ایران خودرو

قسمت سوم فصل دهم اسب بخار همراه با تست و بررسی اولین کراس اوور ایرانی، مجهزترین و گران ترین محصول ملی، ری را، از راه رسید.

آریزو 8 آریزو 8

در قسمت سوم فصل دهم اسب بخار با نام نظم هوش ربا به سراغ تست و بررسی ری را آمده ایم. خودرویی که از بدو رونمایی اولیه تا امروز همواره با حاشیه های گوناگونی همراه بوده است و اکنون کم کم به زمان عرضه آن به بازار نزدیک می شویم. در این قسمت تست های متفاوتی روی ری را به عنوان گران ترین و لوکس ترین خودروی تولید داخل انجام شده است.

در بخش دیگری از این قسمت نیز در خصوص ضد یخ و ضد جوش، خاصیت ضد زنگ و ضد خورندگی آن ها، دمای کاربرد آن ها و چهار فصل بودن‌شان برای شما عزیزان توضیحاتی ارائه شده است. فصل دهم اسب بخار با مشارکت سمن شیمی تولید و منتشر شده است.

ویدیو تست و بررسی ری را

ری را؛ نخستین کراس اوور ملی

تست و بررسی ری را
تست و بررسی ری را، کراس اوور ملی ایران خودرو

ری را عنوان نخستین کراس اوور ملی طبق تعاریف جهانی را به دوش می کشد. خودرویی که از نظر ابعاد و اندازه، در سطحی بالاتر از پژو ۲۰۰۸های موجود در بازار ایران می ایستد و آن را می توان دقیقاً منطبق بر ابعاد نسل جدید ۲۰۰۸ دانست. برای درک بهتر ابعاد این خودرو می توانید آن را هم تراز ام وی ام X55 پرو تصور نمایید. لازم به توضیح است که در قسمت سوم اسب بخار به منظور القای دقیق ابعاد ری را و همچنین انجام تست های متنوع و مقایسه بهتر، یک دستگاه پژو ۲۰۰۸ ایران خودرویی (ایکاپ) نیز در کنار ری را قرار داده شده است.

طراحی ظاهری ری را

طراحی ری را در مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو و به سرپرستی حسین سلیمانی انجام پذیرفته است. آن‌چه مشخص است، تیم طراحی برای خلق ری را سعی داشته اند از بنچ مارک هایی به‌روز و در عین حال زوایایی با ماندگاری بالاتر استفاده نمایند، چراکه هر محصولی در خوش‌بینانه ترین حالت حداقل در ایران یک دهه روی خطوط تواید باقی می ماند و به همین سبب، ماندگاری طرح نکته ای بسیار حائز اهمیت محسوب می شود.

در قسمت جلو طرح متداول این روزهای صنعت خودرو را می بینیم که در آن دی لایت ها در قسمت بالا و در واقع لبه کاپوت قرار گرفته است و چراغ های اصلی در دو طرف سپر جانمایی شده اند. این همان طرحی است که در خودروهایی نظیر هیوندای کنا و هیوندای سانتافه هم دیده بودیم و چینی ها نیز مدت زیادی است که این نوع طراحی را به‌کار می برند. برای مثال، این الگوی مشابه را در خودروهایی همچون ام وی ام X33 کراس، کی ام سی K7 و… نیز می بینیم.

رنگ جلوپنجره، آینه های کناری و سقف (در برخی نسخه ها) مشکی در نظر گرفته شده است تا تضاد رنگی مناسبی را در طراحی کلی بدنه داشته باشیم. در نمای کناری که شاید پخته ترین قسمت بدنه باشد خطوط ملایمی را با برجستگی در گلگیرها می بینیم که باعث می شود خودرو پهن تر و عضلانی تر به‌نظر برسد. رینگ های به‌کاررفته هم طرح جدیدی دارند که البته بهتر بود با این سبک طراحی از رینگ هایی از نوع تراش خورده و دورنگ استفاده می شد.

در بخش عقب همه چیز مشابه با سبک محصولات جدید پژو نظیر ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ شکل گرفته است. چراغ ها در پنلی مشکی رنگ قرار گرفته اند و لوگوی ایران خودرو نیز در مرکز این قاب خودنمایی می کند. ارتفاع سپر هم تا حد مناسبی بالا آمده و به‌کارگیری یک دیفیوزر بزرگ با دو خروجی اگزوز فیک روی آن سبب شده است نمای عقب هم تا حدی اسپرت جلوه کند.

ری را دارای طول، عرض (بدون احتساب آینه های کناری) و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۳۳۴، ۱۸۰۸ و ۱۶۳۸ میلی متر بوده و فاصله محوری آن هم ۲۵۹۰ میلی متر اعلام شده است. وزن خالص خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافی هم برابر با ۱۴۲۵ کیلوگرم است.

فضای داخلی و امکانات ایمنی و رفاهی ری را

کابین ری را - reera
کابین ری را – reera

با ورود به کابین هم شاهد طرح مدرنی هستیم که از نظر طراحی و ارگونومی تقریباً نمی توان ایرادی به آن گرفت. فضای ردیف جلو در هر دو بخش پا و سر بسیار خوب است، اما با ورود به ردیف دوم علیرغم افزایش فاصله محوری ۵۳ میلی متری این خودرو نسبت به ۲۰۰۸، آن‌چنان که باید با فضای بزرگی در بخش لگ روم مواجه نیستیم. نکته دیگری که در کابین ری را بسیار توی ذوق می زند، کیفیت بسیار پایین متریال کابین و برخی ایراد های مونتاژی است. امید است که کیفیت بخش های پلاستیکی کابین ری را در هنگام تولید انبوه و تحویل به مشتریان بهبود یابد.

از امکانات ایمنی ری را می توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کنترل هرزگردی چرخ ها (TCS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC & DAC)، چهار عدد کیسه هوا و رادار نقطه کور اشاره کرد.

کلاستر دیجیتالی، نورپردازی داخل کابین با قابلیت تغییر رنگ، چراغ خوش‌آمدگویی، خروجی برق ۱۲ ولت، اهرم تعویض دنده الکترونیکی (Shift By Wire)، مولتی مدیای ۱۲ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، فرمان کمکی برقی، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در چهار جهت، دکمه های کنترلی روی فرمان، کرنرینگ لایت، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سانروف برقی، رینگ های ۱۸ اینچی، سنسور نور، سنسور باران، اتولایت و کیک سنسور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور پارک جلو، TPMS، صندلی های برقی جلو، گرم‌کن صندلی های جلو  نیز از امکانات رفاهی و آپشن های مهم این کراس اوور ملی محسوب می شوند.

مشخصات فنی ری را

موتور ری را - مشخصات فنی ریرا
موتور ری را – مشخصات فنی ریرا

ری را براساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، برای تارا هم استفاده شده است.

محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با بهره‌گیری از موتور EF7PTC با ظرفیت ۱۶۴۵ سی‌سی، توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. ری را مجهز به گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک (AT) است و در مدت ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. حداکثر سرعت ری را بنزینی ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۳۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. گنجایش مخزن سوخت ری را برابر با ۵۰ لیتر و حجم صندوق آن نیز ۴۱۰ لیتر است.

تجربه رانندگی با ری را

ایران خودرو ری را - reera
ایران خودرو ری را – reera

با قرار گرفتن پشت فرمان ری را نخستین موردی که به چشم می آید، ارگونومی مناسب داشبورد است. دسترسی راننده و سرنشین جلو به مانیتور و سایر کلیدهای کنترلی خوب است. صندلی ها به خوبی شما را در بر می گیرند و دریچه های تهویه نیز ردیف اول را خنک می کنند، اما دقیقاً نکته همین‌جاست که دریچه ها صرفاً ردیف اول را خنک می کنند و باد عملاً به ردیف دوم نمی رسد.

در تست و بررسی ری را متوجه تاخیر در شروع حرکت شدیم و این تأخیر مادامی که پشت فرمان هستید زیر پای‌تان احساس می شود، اما دنده ها خوب تعویض می شوند و هماهنگی موتور و گیربکس واقعاً خوب است. شتاب ثانویه راضی کننده است و ری را در پیچ ها حس اطمینان لازم را به راننده و سرنشینان می دهد. انصافاً باید گفت ری را علیرغم کراس اوور بودنش سواری به نسبت نرم و پایداری دارد و ای کاش که تعلیق عقب این خودرو از نوع مولتی لینک طراحی شده بود تا این پایداری و حس خوب دوچندان شود. ترمزها نیز عملکرد مناسبی دارند. به طور کلی باید گفت ری را به اندازه یک خودروی ۱۶۰ اسب بخاری یا حداقل به اندازه پژو ۲۰۰۸ به هیچ وجه سریع و چابک نیست، اما سواری قابل قبول و تعویض های مثبت خوبی دارد، ضمن این که، مدل شیفترها نیز در القای آدرنالین حداقل به صورت نمادین، مؤثر، مفید و جذاب هستند.

ری را و پژو ۲۰۰۸

ری را - ریرا
ری را (reera) – ریرا – کراس اوور ملی ایران خودرو

در قیاس ری را با ۲۰۰۸ به خوبی می توان تفاوت مهندسی گیربکس های آیسین ژاپن و تعویض های معرکه‌اش را در مقابل گیربکس ری را دریافت. با تمام این تفاسیر و نقدها، سواری ری را، ارگونومی آن و امکاناتش را می توان کاملاً یک سر و گردن بالاتر از تمام خودروهای ملی تا امروز دانست و باید گفت ری را می تواند دریچه ای برای گام های بلندتر گروه صنعتی ایران خودرو برای مبدل شدن به یک خودروساز در تراز جهانی باشد.

ضد یخ و ضد جوش در خودرو

ضد یخ پترولکس
ضد یخ پترولکس سمن شیمی

ضد یخ و ضد جوش یکی از بخش های تشکیل دهنده سیستم خنک کاری موتورهای آب خنک است که ظرفیت گرمایی بالایی دارد و از جوش آوردن مخلوط خنک کننده و یا یخ زدن آن جلوگیری می کند. ضد یخ و ضد جوش های سمن شیمی دمای منفی ۳۷ درجه سانتی‌گراد تا مثبت ۱۱۱ درجه سانتی‌گراد را پوشش می‌دهند. این یعنی این محصول، از خودروی شما در برابر تغییرات شدید دمایی محافظت می‌کند.

تولید ضدیخی که بتواند این محدوده دمایی را تأمین نماید و همچنین از همه فلزات موجود در رادیاتور خودرو مانند چدن، آلومینیوم و سایر فلزات مراقبت کند، نیاز به تکنولوژی پیشرفته‌ای دارد که به این ترتیب هر شرکتی قادر به تولید آن نیست. ضد یخ در سه نوع IAT یا آلی، OAT یا ارگانیک و HOAT یا هایبرید ارگانیک موجود است.

آیا ضد یخ موجب خوردگی و زنگ زدگی بخش های خنک کاری می شود؟

تست و بررسی ری را
تست و بررسی ری را، کراس اوور ملی ایران خودرو

تصور این که ضد یخ موجب زنگ زدگی می شود اشتباه است، برعکس استفاده نکردن از آن موجب خوردگی می شود. استفاده نکردن از ضد یخ و تنها جریان داشتن آب در سیستم خنک کاری، موجب زنگ زدگی و پوسیدگی بخش های مختلف سیستم خنک کاری موتور می شود. از این رو، اجزای درونی سیستم خنک کاری در صورتی که یک موتور به مدت زیادی ضد یخ نداشته باشد، زنگ می زنند و پوسیده می شوند. در این حال، اگر ضد یخ به آب موتور اضافه شود تمام پوسیدگی ها و زنگ هایی که در اثر آب به وجود آمده بودند از بین می روند و نشتی هایی که با زنگ پوشیده شده بودند سر باز می کنند. پس بهتر است همیشه در سیستم خنک کاری خودرو ضد یخ وجود داشته باشد تا عمر آن به واسطه خاصیت ضد زنگ ضد یخ بیش تر شود.

شرکت سمن شیمی با ۴۵ سال تجربه و فرمولاسیون و تکنولوژی منحصر به فرد خود، این اطمینان را به شما می‌دهد که از هر لحاظ آسوده خاطر باشید.

گالری تصاویر ری را

تصاویر پشت صحنه

ضد یخ و ضد جوش پترولکس

عکس: بهزاد اویسی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.