مراحل تعویض روغن ترمز + ویدیو آموزشی

مراحل تعویض روغن ترمز
مراحل تعویض روغن ترمز

برخلاف باور خیلی از افراد، روغن ترمز عمر ابدی ندارد و جزو مصرفی ها محسوب می شود، به همین دلیل باید در زمان مناسب تعویض آن صورت گیرد.

آریزو 8 آریزو 8

یکی از بخش های مهم ایمنی هر خودرو سیستم ترمز گیری آن است که عملکردش در اکثر خودروهای شخصی با استفاده از فشار روغن انجام می شود. به این سیستم های کاهنده سرعت خودرو، ترمزهای هیدرولیکی (Hydraulic Brake) می گویند چرا که در آن ها حرکت یک سیال مایع موجب انتقال نیرو و ترمزگیری می شود. البته باید گفته شود که تقریباً در اکثر خودروهای باری و تجاری (Commercial Trucks) از ترمز های بادی یا پنوماتیکی استفاده می شود که عملکرد آن ها متفاوت است و در آن ها خبری از جریان روغن نیست.

در گذشته بسیاری از مردم معتقد بودند که روغن ترمز عمری ابدی دارد و به همین دلیل اعتقادی به تعویض آن نداشتند. حال اما این دست خرافات کمتر شده و صاحبان خودرو متوجه شدند که روغن ترمز مانند هر سیال و قطعه مصرفی دیگر باید در زمان مشخص و با روش های اصولی تعویض شود تا سیستم ترمز گیری خودرو به بهترین شکل خود کار کند. از این رو می توان گفت تعویض روغن ترمز میان مردم جا افتاده و این روزها بسیاری برای انجام این فرآیند به مراکز سرویس خودرو مراجعه می کنند.

در ادامه به سراغ معرفی روغن ترمز مناسب، زمان درست تعویض و همچنین توضیح مراحل تعویض به صورت اصولی خواهیم رفت تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

ویدیو آموزشی مراحل تعویض روغن ترمز

دلایل تعویض روغن ترمز

جریان پیدا کردن روغن ترمز در لوله ها و لوازم سیلندر و همچنین عملکرد سیستم ترمز گیری، به مرور موجب می شود تا روغن آلودگی ها و رطوبت محیط را به خود جذب کند و در نهایت از حالت شفاف خارج شود و به رنگ تیره دربیاید. به این ترتیب به مرور زمان، روغن ترمز خاصیت خود را از دست می دهند و زمان تعویض آن فرا می رسد.

البته اتو سرویس ها برای فهمیدن میزان رطوبت موجود در روغن ترمز و در نهایت مشخص شدن سلامت آن، از دستگاه هایی استفاده می کنند که دقت خوبی دارد و می تواند شما را نسبت به وضعیت روغن ترمز خودرویتان آگاه کند.

دستگاه رطوبت سنج روغن ترمز
دستگاه رطوبت سنج روغن ترمز

چگونه روغن ترمز مناسب برای هر خودرو را تشخیص دهیم؟

راحت ترین راه برای تشخیص این که چه روغن ترمزی مناسب سیستم ترمز گیری خودروی شماست بررسی درب مخزن روغن ترمز است. شما با خواندن نوشته های درج شده بر روی درب مخزن مورد نظر می توانید متوجه شوید که چه نوعی به شما توصیه شده است.

روغن ترمز سمن شیمی
روغن ترمز سمن شیمی

برای نام گذاری انواع روغن ترمز در ابتدا از کلمه DOT که خلاصه شده Department Of Transportation یا دپارتمان حمل و نقل است، و در ادامه از یک عدد استفاده می شود. هر چه مقدار عدد بیشتر باشد نشان دهنده این است که روغن مورد نظر، دمای جوش بیشتری دارد. برای مثال روغن DOT 4 از روغن DOT 3 دمای جوش بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید : انواع روغن ترمز ها و نکات مهم در مورد آن ها + ویدیو

معمولاً برای خودروهای ژاپنی فقط روغن با دات ۳ و برای خودروهای کره ای هم دات ۳ و هم دات ۴ از سوی شرکت سازنده پیشنهاد می شود.

البته لازم به ذکر است که برای برخی خودروها دو نوع روغن ترمز از سوی سازنده پیشنهاد شده که در این صورت توصیه می شود از به روزترین نوع پیشنهاد شده برای خودروی خود استفاده کنید. برای مثال اگر برای خودرویی دات ۳ و ۴ توصیه شده بود، بهتر است از روغن با دات ۴ برای سیستم ترمز گیری استفاده کنید.

زمان تعویض روغن ترمز

میزان عملکرد روغن ترمز در خودرو های مختلف متفاوت است، به همین دلیل بهتر است برای دانستن زمان دقیق تعویض روغن ترمز به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و اطلاعات لازم را بدست آورید. به طور کلی اما بهتر است هر دو سال یکبار و یا با هر ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد، روغن ترمز را به کلی تعویض کنید. البته باید گفته شود که شرایط دیگری نیز می توانند در زمان تعویض روغن ترمز تاثیر گذار باشد. برای مثال در صورت دیدن کثیفی زیاد در مخزن روغن و همچنین تغییر رنگ بیش از اندازه روغن، بهتر است آن را به طور کلی تعویض کنید تا به سیستم ترمز شما آسیب وارد نکند. در صورت مشاهده این علائم که پیش تر به آن ها اشاره شد نیز بهتر است با مکانیک مشورت کنید و در صورت نیاز، روغن ترمز خودرو را تعویض کنید. رانندگی درون شهرهای پرترافیک می تواند عمر روغن ترمز را کم کند زیرا مسافت ها کم است و میزان ترمزگیری نسبت به حالت نرمال بیشتر می شود.، به همین دلیل بهتر است تا در فواصل زمانی کمتری نسبت به تعویض روغن سیستم ترمز اقدام کنید.

زمان تعویض روغن ترمز
هر ۲ سال یکبار و یا هر ۵۰ هزار کیلومتر

مراحل تعویض روغن ترمز

  • ۱- تخلیه مخزن روغن به کمک سرنگ و یا دستگاه ساکشن
  • ۲- تخلیه روغن ترمز از دورترین چرخ نسبت به مخزن به کمک یک بطری و شلنگ
  • ۳- اضافه کردن روغن جدید به مخزن تا مسیر به خوبی از آلودگی ها پاک شود
  • ۴- هواگیری کل سیستم

توجه داشته باشید که فرآیند هواگیری به درستی انجام شود زیرا در غیر این صورت سیستم ترمز گیری به خوبی عمل نخواهد کرد و احتمال به خطر افتادن جان سرنشینان بالا می رود.

هنگام استفاده از روغن ترمز نیز دقت کنید که بر روی پوست بدن و بدنه خودرو نریزد زیرا خاصیت خورندگی بالایی دارد.

روغن ترمز سمن شیمی

مراحل تعویض روغن ترمز

روغن ترمز سمن شیمی با فرمولاسیون پیشرفته ای که دارد می تواند حداقل تا ۵۰۰۰۰ کیلومتر یا ۲ سال، کیفیت مورد نیاز را برای سیستم ترمز گیری خودروها تامین کند. البته عمر واقعی روغن ترمزهای سمن شیمی بیشتر از مقدار اعلامی است اما با توجه به احتمال وجود نقص فنی در سیستم ترمز گیری و قرار گرفتن روغن در معرض جریان هوا، کمی محتاطانه و حداقل عمر قابل اطمینان از سوی شرکت سمن شیمی اعلام می شود.

همان طور که می دانید سیستم کلاچ گیری برخی از خودروها مانند ماکسیما با فشار روغن انجام می شود که شما می توانید از روغن ترمزهای سمن شیمی برای آن استفاده کنید. در نتیجه این روغن ترمزها می توان هم برای سیستم ترمز گیری و هم برای سیستم کلاچ گیری برخی خودروها استفاده کرد.

اگر مایع ترمزی بخواهد مطابق استانداردهای اروپایی تولید شود باید قادر باشد تا در دمای منفی ۴۰ درجه سلسیوس عمل کند و ویسکوزیته ای پایین تر از ۱۵۰۰ سانتی استوک داشته باشد، به همین دلیل به دانش فنی بسیار بالایی برای تولید آن نیاز است.

شرکت سمن شیمی با بهره وری از جدیدترین فرمولاسیون تولید مایع ترمز، موفق شده به عنوان اولین شرکت ایرانی تا تاییدیه های لازم از شرکت های شل (Shell) انگلستان، کالدیک (Caldic) آلمان و استاندارد اتحادیه اروپا را اخذ کند و در این مسیر پیشرو باشد.

تاییدیه شل انگلستان برای سمن شیمی
تاییدیه شل انگلستان برای سمن شیمی

از دیگر نکات مربوط به روغن ترمزهای سمن شیمی باید به بسته بندی آن ها اشاره کرد تا امکان فروش مشابه های تقلبی آن ها در بازار تقریباً از بین برود. در نتیجه می توانید به راحتی و با خیال راحت آن ها را خریداری کنید.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.