زمان و دلایل تعویض روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل

تعویض روغن گیربکس دستی دیفرانسیل
تعویض روغن گیربکس دستی دیفرانسیل

روغن گیربکس های دستی و دیفرانسیل خودروها نیز پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهند و به همین دلیل باید آن ها را در زمان مناسب تعویض کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

یکی از خرافات خودرویی بسیار رایج میان مردم این است که فکر می کنند روغن گیربکس های دنده دستی و دیفرانسیل نیازی به تعویض و یا حتی بررسی ندارد. در این باره باید گفت که چنین تفکری کاملاً اشتباه است زیرا روغن و روانکار بکار رفته در گیربکس های دنده دستی و دیفرانسیل خودروها نیز مانند دیگر مایعات و سیالات عمر مفیدی دارند و پس از دوره مشخصی کارایی خود را از دست می دهند. در نتیجه از بین رفتن خاصیت این روغن ها نیز احتمال بروز خرابی و آسیب رسیدن به گیربکس و دیفرانسیل وجود دارد. به این ترتیب باید به موقع و در زمان درست نسبت به تعویض روغن گیربکس دستی و دیفرانسیل اقدام کرد.

وظیفه روغن گیربکس های دنده دستی و دیفرانسیل چیست؟

از مهم ترین دلایل استفاده از روغن گیربکس دستی و دیفرانسیل می توان به روانکاری میان چرخ دنده ها، کاهش میزان سر و صدای تولیدی ناشی از تماس چرخ دنده ها با هم و انتقال یا جذب حرارت درون گیربکس و دیفرانسیل اشاره کرد.
از این رو و با توجه به موارد بالا می توان به اهمیت تعویض به موقع این روغن پی برد چرا که در صورت مهم تلقی نشدن این سرویس دوره ای، ممکن است عملکرد گیربکس و دیفرانسیل با مشکل رو به رو شود و چرخ دنده ها به خوبی به یکدیگر نیرو وارد نکنند.

عوامل مهم در از بین رفتن خاصیت روغن گیربکس و دیفرانسیل

تخلیه روغن دیفرانسیل
تخلیه روغن دیفرانسیل

حرکت چرخ دنده ها بر روی یکدیگر موجب می شود تا پلیسه های ریزی تولید شوند که این ذرات ریز آهن به مرور زیاد و در روغن شناور می شوند. در صورت تعویض دیرهنگام روغن گیربکس، این سیال از پلیسه ها سرشار می شود و هنگام عملکردش، چرخ دنده ها نیز به مرور از بین می روند.
هر چند که درزبندی هایی برای پوسته گیربکس و دیفرانسیل در نظر گرفته می شود، اما همچنان گرد و غبار به درون پوسته راه می یابند و موجب سیاه شدن روغن موجود می شوند. آلودگی های موجود در روغن گیربکس، خاصیت آن در کاهش دما و روانکاری را از بین می برند.
همه روغن ها دارای افزونه ها یا ادیتیوهایی هستند که در اثر عملکرد زیاد دیگر نمی توانند مانند سابق وظیفه خود را انجام دهند. برای مثال چسبندگی و همچنین خاصیت جذب گرمای روغن پس از مدتی از بین می روند و به همین دلیل نیاز است تا تعویض روغن صورت گیرد.

زمان تعویض روغن گیربکس و دیفرانسیل

تعویض روغن گیربکس دستی دیفرانسیل
تعویض روغن گیربکس دستی دیفرانسیل

دوره کارکردی دقیق تعویض روغن گیربکس و دیفرانسیل هر خودرو در دفترچه راهنمای آن آمده. به همین دلیل بهتر است برای اطلاع از این موضوع در درجه اول دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید. به طور کلی تعویض این روغن با توجه به نوعی که توسط خودروساز توصیه شده باید در هر ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد انجام شود.

شما برای خرید روغن گیربکس و دیفرانسیل مورد نیاز خود می توانید از محصولات کاسپین استفاده کنید که استانداردهای رعایت شده برای فرآوری آن مورد تایید کمپانی ZF آلمان است. به طور کلی کاسپین این نوع روغن را که مخصوص گیربکس های دستی و دیفرانسیل است در انواع مختلف و با ویسکوزیته های متفاوت تولید می کند و شما می توانید پس از مطالعه دفترچه راهنمای خودروی خود نسبت به خرید روغن مناسب از برند کاسپین اقدام کنید.
در مجموع روغن GL4-75W90 کاسپین بیشتر در خودروها استفاده می شود چرا که قابلیت فشار پذیری بیشتری دارد، میزان سر و صدای ناشی از چرخ دنده ها را تا حد زیادی کاهش می دهد و همچنین تمام سینتتیک است.

۳.۷ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.