چرا همه خودروها باید ترمز عقب اضطراری اتوماتیک داشته باشند؟

ترمز عقب اضطراری اتوماتیک
ترمز عقب اضطراری اتوماتیک

 تحقیقات نشان می‌دهد ترمز عقب اضطراری اتوماتیک در خودروها می‌تواند به کاهش جدی خسارت های ناشی از تصادف ها کمک کند و این موضوع می‌تواند نشان از آن داشته باشد که خودروسازان باید این آپشن را به عنوان یک تجهیز پیش فرض در نظر بگیرند.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هر چه فناوری خودروها پیشرفته‌تر باشد، آن ها ایمن‌تر و البته هوشمندتر می‌شوند. وسایل نقلیه امروزی می‌توانند سایر وسایل نقلیه، اشیا و افراد خارج از دید راننده را تشخیص دهند و در صورت پیش بینی برخورد قریب الوقوع عکس‌العمل نشان دهند.

برخی از این ویژگی‌ها در بسیاری از خودروها به صورت استاندارد و پیش‌فرض ارائه می‌شوند، در حالی که برخی دیگر (مانند ترمز عقب اضطراری اتوماتیک) معمولاً براساس انتخاب آپشن به کار گرفته می‌شوند.
به گفته دیوید هارکی، رئیس مؤسسه بیمه ایمنی جاده، این «خیلی بد» است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهند این فناوری مداخله‌کننده برای رانندگان «در پیشگیری از تصادفات مؤثرتر از انواع دیگر راه‌کارهاست.

این مؤسسه اخیراً هشت خودروی شاسی‌بلند کوچک را مورد ارزیابی پیشگیری از برخورد و تصادف بخش عقب خودرو قرار داده است. هفت مورد از آن ها عملکرد خیلی خوب داشتند. فورد اسکیپ، هوندا سی‌آر-وی، میتسوبیشی اوتلندر و سوبارو فورستر بالاترین امتیاز ممکن را کسب کردند. مزدا سی‌ایکس-۵، تویوتا راوفور (آر ای وی ۴) و فولکس واگن تائو عملکرد پیشرفته‌ای داشتند. هیوندای توسان با عملکرد پایه‌ای پایین‌ترین رتبه ممکن را کسب کرد.

این سیستم‌ها برای جلوگیری از یک نوع تصادف رایج طراحی شده‌اند که می‌تواند برای صاحبان خودرو بسیار هزینه‌بر تمام شود. با این حال از هشت خودروی آزمایش شده، این سیستم تنها در اوتلندر از ابتدای خرید وجود دارد و در خودروهای دیگر براساس انتخاب آپشن است. تقریباً در هر خودروی دیگری نیز آپشنال است. تنها ۲۳ درصد از مدل‌های جدید ۲۰۲۳ ترمز عقب اضطراری اتوماتیک را به صورت استاندارد پیش‌فرض ارائه می‌کردند، در حالی که، در ۳۲ درصد دیگر اختیاری بود.

طبق گزارش مؤسسه داده‌های تلفات بزرگراهی وابسته به مؤسسه بیمه ایمنی جاده، خودروهای مجهز به ترمز عقب اضطراری اتوماتیک شاهد کاهش ۲۹ درصدی دعوی‌های خسارت به خودروهای دیگر و ۹ درصد کاهش خسارت به خودروهای صاحب بیمه بودند. همچنین تقریباً ۳۰ درصد از دعوی‌های تصادف در سال ۲۰۲۲ مربوط به عقب خودروها بوده است که تعمیر آن ها بیش از ۴۰۰۰ دلار هزینه داشته است. این بسیار گران‌تر از هزینه آپشن اختیاری ترمز عقب اضطراری اتوماتیک است که بسته به نوع و مدل آن می‌تواند ۶۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

این در حالی است که این سیستم تعداد تصادفات را کاهش می‌دهد و هزینه‌های بیمه را برای صاحبان مستعد تصادف کاهش می‌دهد، اما همیشه نوش‌دارویی برای خروج از محوطه پارکینگ نیست، زیرا بسیاری از سنسورهای اولتراسونیک که در بیش‌تر سیستم‌های ترمز عقب اضطراری اتوماتیک امروزی استفاده می‌شوند برای تشخیص عابران پیاده طراحی نشده‌اند.

ترمز عقب اضطراری اتوماتیک تنها یک فناوری است که می‌تواند به کاهش تصادف کمک کند. یک مطالعه توسط مؤسسه بیمه ایمنی جاده نشان داد که ترکیبی از این فناوری‌ها مانند دوربین‌های عقب، سنسورهای پارک و ترمز عقب اضطراری اتوماتیک، تصادف های گزارش‌شده هنگام دنده عقب رفتن را تا ۷۸ درصد کاهش می‌دهد. آیا خودروسازان نباید این فناوری‌ها را به یک ویژگی پیش‌فرض در خودروها تبدیل کنند؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.