ارزش خرید دایون Y7

دایون Y7

دایون Y7 یکی از جدیدترین خودروهای شاسی بلند آفرودی بازار بوده که با صنایع خودروسازی ایلیا وارد ایران شده است. این خودرو در واقع نسخه بروز تری از دایون Y5 بوده و جزو معدود خودروهای شاسی بلند آفرودی صفر کیلومتر بازار محسوب می شود. در این محتوا قصد داریم به ارزش خرید این خودرو شاسی بلند در مقابل پیکاپ ها بپردازیم. 

آریزو 8 آریزو 8

خودروهای شاسی بلند یا همان SUV ها جزو یکی از پرطرفدار ترین کلاس های خودرویی در سراسر دنیاست. محبوبیت این خودروها مانند پیکاپ ها بخاطر قابلیت های بیراهه نوردی فراوان یا همان آفرود های نیمه سنگین و سنگین است که سبب شده تا علاقه مندان به طبیعت با این خودروها به هر مسیری ورود کرده و چالش های متفاوتی را تجربه کنند. تمایز این خودروها و محبوبیت بیشترشان نسبت به خودروهای پیکاپ فضای بسته کابین بوده و در برخی نسخه ها نیز ردیف سوم صندلی هم وجود دارد. 

شرکت دایون یکی از خودروسازان فعال چینی است که در دسته های مختلف خودروهای متعددی را تولید کرده است. این شرکت چینی در سال های اخیر چند محصول را در بازار ایران داشته که از جمله آنها می توان به مکث کلوت اشاره کرد که همان دایون V5 بوده تا دایون Y5 و Y7 که صنایع خودروسازی ایلیا آن ها را به بازار عرضه کرده است. صنایع خودروسازی ایلیا یا همان ایلیا موتور که اکنون مونتاژ شاسی بلند های دایون را عهده دار است یکی از برندهای خانواده منصوری بوده که تا قبل از آن با برند کیان موتور وارنا اقدام به واردات محصولات بورگوارد می کردند. 

همانطور که اشاره کردیم در این سال ها خودروهای آفرودی توانسته اند در بازار بیش از پیش مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گیرند. این اتفاق شرکت های خودروسازی دولتی و خصوصی را وادار کرد تا سبد محصولاتشان را گسترده تر کرده و اقدام به تولید خودروهای آفرودی مختلف کنند. به موازات این مورد، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و همچنین علت های دیگر فرصت بسیار خوبی به خودروسازان چینی رسید تا تولیداتشان را در ایران چه به صورت مستقیم و چه به صورت ریبرند شده به فروش برسانند. 

در میان این خودروها سگمنت پیکاپ اما به دلایل مختلفی طرفداران بیشتری داشته و به همین خاطر در این سال های اخیر می بینیم که در میان خودروهای آفرودی پیکاپ ها درصد بسیار بالاتری از بازار را تشکیل داده اند. اما به غیر از خودروهای پیکاپ، SUV ها نیز وجود دارند که نسبت به پیکاپ ها اتفاقا نکات و‌ موارد مثبت بیشتری دارند. اما بسیاری از افراد از این نکات مثبت بی اطلاع بوده و خودروهای پیکاپ را بیشتر ترجیح می دهند و این مورد باعث شده تا تنوع خودروهای شاسی بلند صفر کیلومتر بسیار کمتر از پیکاپ ها باشد. 

دایون Y7 یکی از خودروهای شاسی بلند واقعی صفر کیلومتر در بازار است که جایگزین برادر دیگرش یعنی دایون Y5 شده و در بسیاری از موارد نسبت به مدل Y5 بروزتر و بهتر شده است. این خودروی شاسی بلند آفرودی اکنون در بازار رقبای صفر کیلومتر چندانی نداشته و تبدیل به یکی از معدود گزینه های صفر کیلومتر شده و به همین خاطر توانایی این را دارد تا در بازار خودروی کشور به یک شاسی بلند موفق تبدیل شود. این خودرو نسبت به پیکاپ های موجود در بازار که عموما هم در یک محدوده قیمتی حضور دارند مزایا مختلفی داشته که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 

مشخصات فنی دایون Y7

پیشرانه دایون Y7
پیشرانه دایون Y7

دایون Y7 در بخش فنی تغییرات بزرگ و مثبتی نسبت به نسخه پیشین یعنی دایون Y5 داشته و قوی تر شده است. دایون Y7 زیر کاپوتش به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی مجهز شده که با کد ۴K22 شناخته می شود. این پیشرانه توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. 

قدرت تولید شده از پیشرانه به واسطه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ خودرو منتقل شده و امکان انتقال قدرت به هر محور به صورت برقی نیز در این خودروی شاسی بلند تعبیه شده است. شتاب این خودرو حدود ۱۱.۵ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن نیز تا ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود. 

مصرف سوخت ترکیبی این خودروی شاسی بلند نزدیک به ۱۰.۱ لیتر بوده و حجم باک آن نیز ۷۲ لیتر است. همچنین سیستم تعلیق این خودرو همچنان مشابه قبل بوده که در چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک فنر لول بوده و سواری قابل قبولی را برای این خودرو به همراه دارد. 

طراحی ظاهری و کابین دایون Y7

دایون Y7 از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با بردار قبلی اش یعنی دایون Y5 نداشته و طراحی بسیار ساده ای را به خود می بیند که مشابه آن را در مکث کلوت قبل تر مشاهده کرده بودیم. در نمای جلوی این خودروی شاسی بلند چراغ‌ های اصلی طراحی نسبتا باریک و کشیده را داشته که تا قسمتی از جلو پنجره بزرگ و عریض خودرو ادامه یافته اند. بر روی سپر جلو نیز چراغ‌ های مه شکن داخل یک قاب مشکی رنگ تعبیه شده‌ و یک دیفیوزر نسبتا ساده نیز انتهای سپر واقع شده است. 

در نمای عقب دایون Y7 همچنان همان طراحی قبلی را شاهدیم که البته نسبت به جلوی خودرو نمای زیباتری دارد. چراغ‌ های اصلی در این قسمت کمی بزرگتر و با خطوط تند و تیز تری از چراغ‌ های جلو طراحی شده که تا نیمه های درب صندوق کشیده شده اند. بر روی درب صندوق نیز تنها محل نصب پلاک قرار گرفته و همچنین بر روی سپر عقب هم داخل بخش مشکی رنگ تنها دو چراغ مه شکن تعبیه شده است. 

کابین دایون Y7

با ورود به کابین دایون Y7 همچنان شاهد یک داشبورد نسبتا ساده و مشابه نسخه قبلی هستیم تنها با یک تفاوت. در داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش بزرگ برای سیستم مالتی مدیا قرار داده شده و پس از آن نیز دریچه‌ های تهویه مطبوع قرار گرفته اند. تفاوت بزرگ دایون Y7 نسبت به Y5 در پنل کنترل تهویه مطبوع خلاصه می شود که مانند مکث کلوت اتوماتیک به صورت تمام لمسی جایگزین قبلی شده است. 

صفحه کیلومتر شمار مقابل راننده به صورت آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری میان عقربه‌ های آن قرار گرفته است. فرمان ظاهر ساده ای داشته و غربیلک آن نیز به صورت سه شاخه طراحی شده که بر روی آن کلیدهای کنترل سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل قرار گرفته است. همچنین تریم داخلی نیز به صورت تمام مشکی با خطوط و قطعات دکوراتیو کرومی است. 

یکی از نکات مثبت دایون Y7 مانند دایون Y5 فضای کابین آن بوده که بسیار جادار و بزرگ است و تنها به صورت ۷ نفره عرضه می شود و همچنین سرنشینان ردیف دوم نیز امکان تنظیم سیستم تهویه مطبوع را به صورت مجزا دارند. البته در صورت باز بودن ردیف سوم صندلی ها فضای صندوق عملا از بین می رود. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق نیز کیفیت مطلوبی دارند. 

مزیت ها و نکات مثبت دایون Y7 نسبت به پیکاپ ها

دایون Y7 ایلیا موتور همانطور که اشاره کردیم یک خودروی شاسی بلند آفرودی است و این یعنی با یک خودروی همه کاره روبرو هستیم. اما به غیر از خودروهای شاسی بلند واقعی، پیکاپ ها هم قابلیت های بیراهه نوردی بالایی داشته که در بازار تبدیل به رقیبی اصلی برای شاسی بلند های آفرودی شده اند. اما شاسی بلند هایی نظیر دایون Y7 نسبت به رقبای پیکاپ هم رده شان مزایای مختلفی داشته و بسیاری افراد از این مزایا اطلاعی ندارند. 

فضای بزرگ کابین

اولین مزیت دایون Y7 نسبت به هموطنان پیکاپش در بازار خودروی کشور کابین بزرگ و جادار آن بوده که سبب می شود در این خودروی شاسی بلند آفرودی شاهد سه ردیف صندلی باشیم. همچنین فضای صندوق نیز با اینکه کمی از خودروهای پیکاپ کوچک است اما به دلیل بسته بودن فضای صندوق امنیت بالایی داشته و بر خلاف پیکاپ ها نیازی نیست تا با پرداخت هزینه اضافی فضای بار را بسته کرد. 

امکانات بیشتر

دیگر مزیت دایون Y7 نسبت به رقبای هم رده پیکاپش در بازار دارا بودن امکانات بیشتر مخصوصا برای سرنشینان ردیف های دوم و همچنین ردیف سوم است. عموما در بسیاری پیکاپ های صفر کیلومتر و جدید بازار امکانات چندانی برای سرنشینان ردیف عقب فراهم نیست اما این موضوع در شاسی بلند ایلیا موتور کاملا فرق دارد. در ردیف دوم دایون Y7 سرنشینان این امکان را دارند تا به صورت مجزا سیستم تهویه را برای ردیف های عقب تنظیم شده و دریچه های تهویه مطبوع نیز تا ردیف سوم ادامه پیدا کرده اند. همچنین در دایون Y7 شاهد سانروف نیز هستیم که در بسیاری از پیکاپ های آفرودی بازار خبری از این آپشن بازارپسند نیست. 

سواری نرم

ماهیت سیستم تعلیق پیکاپ ها با خودروهای SUV عموما متفاوت است. پیکاپ ها به دلیل داشتن فضای بار جدا از کابین در بیشتر موارد از سیستم تعلیق فنر شمش در چرخ های عقب بهره می برند که سبب می شود تا در حالت های عادی و زمانی که بار چندانی بر روی آنها قرار نگرفته سواری بسیار خشکی داشته باشند و ضربات بیش از حد به کابین منتقل شود. اتفاقی که در خودروهای شاسی بلند آفرودی مانند دایون Y7 رخ نمی دهد چرا که در محور عقب این خودرو شاهد تعلیق مولتی لینک به همراه فنر لول هستیم که سبب می شود تا سواری این خودرو بسیار بهتر و نرم تر از پیکاپ ها باشد. 

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.