اولتیماتوم پنهان وزیر صمت به قطعه سازان

اولتیماتوم وزیر صمت به قطعه سازان
اولتیماتوم وزیر صمت به قطعه سازان

با اولتیماتوم پنهان وزیر صمت به قطعه سازان، به‌نظر می‌رسد به رغم تمام چالش‌ها و فشارهایی که وجود دارد فعالان زنجیره تأمین باید مسیر فعلی تولید را تغییر دهند و به سمتی حرکت کنند که مورد حمایت وزارت سمت باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر سمت در حاشیه مراسم افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو با اشاره به جاماندن قطعه سازان از شتابی که به تولید داده است گفت: «به خودروسازان دستور داده شده است، برای جلوگیری از مختل شدن خط تولید، زنجیره تأمین خود را تنوع ببخشند، حتا اگر خارجی باشد. نظر می‌رسد تولید خودروهای ناقص در شرایطی که برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است چندان به مزاج وزیر صمت سازگار نیامده است. وی معتقد است که بخشی از زنجیره تأمین از این شتاب جا مانده است.»

علی آبادی همچنین تأکید کرده است که قطعه سازان اگر می خواهند مورد حمایت وزارت صمت قرار بگیرند، باید دو ویژگی داشته باشند؛ آن ها باید دانش بنیان صادرات محور باشند. در همین حال، عدم رضایت از کیفیت خودروها نیز معمولاً به قطعه سازان ربط داده می شود. قطعه سازان نیز معتقد هستند که تولیدات آن ها کیفیت لازم را دارد. همچنین آن‌ها براساس سفارش مشتری تولید می کنند. این که کدام یک مقصر بی کیفیتی خودروها هستند هنوز قطعی اعلام نشده است، اما مسئله اصلی این است که واقعاً اگر قطعه ساز محصولات بی کیفیت تولید و تحویل می دهد، چرا باید خودروساز آن ها را قبول کند؟ آیا قبل و بعد از تولید، محصول نهایی که قرار است به دست مصرف کننده برسد، کنترل کیفی نمی شود؟ چه کسی مهر نهایی کیفی را می زند؟ آیا بنا به دلایل خاصی قطعات بی کیفیت و نامطلوب وارد خطوط تولید می شود؟ آن دلایل خاص کدام‌اند؟ چرا و به چه علت از ورود این قطعات به خط تولید جلوگیری نمی شود؟ آیا در تولید خودروهای ناقص فقط بحث جاماندن از شتاب تولید مطرح است یا مطالبات معوق و عدم تأمین مواد اولیه مطرح است؟ ناقصی خودروها به تأمین کنندگان داخلی مربوط می شود یا مشکل ناتوانی در تخصیص ارز و سفارش گذاری خارجی روند پرود قطعات مورد نیاز را مختل کرده است؟ آیا صرفاً با تنوع دادن به تأمین کنندگان مشکل برطرف می شود؟ در این شرایط آیا دلیل اصلی توقف تولید نباید به صورت شفاف مطرح شود؟ یا انداختن توپ در زمین قطعه سازان کفایت می کند؟

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.