بازدید از خط تولید تیگارد X35 در شهر گلپایگان

خط تولید تیگارد X35
خط تولید تیگارد X35

روز گذشته فرصتی دست داد تا از کارخانه دیارخودرو و خط تولید تیگارد موتور در شهر گلپایگان بازدید داشته باشیم و از نزدیک با کم و کیف فرآیند تولید خودروی تیگارد X35 آشنا شویم.

آریزو 8 آریزو 8

کارخانه دیارخودرو در شهرستان گلپایگان از استان اصفهان و در فاصله ۳۸۰ کیلومتری جنوب غربی تهران واقع است. این کارخانه بزرگ‌ترین واحد صنعتی و تولید خودرو در شهرستان بوده و اولین خودروسازی در مقیاس انبوه در استان اصفهان است. کارخانه در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار همراه با آخرین تکنولوژی خط تولید مکانیزه احداث شده است. علاوه بر سالن ها و ساختمان های احداث شده، کارخانه مذکور از ۳۳۰۰ متر مربع سالن در زمینی بالغ بر ۲۰۰۰۰ متر مربع در مناطق مختلف صنعتی شهرستان گلپایگان با عناوین صنایع تولید خودرو و انبارهای قطعات خودرو در تملک خود دارد. تیگارد موتور نیز در همین کارخانه مشغول به تولید خودروی تیگارد X35 به عنوان یک کراس اوور اقتصادی با امکانات و چهره مدرن و به‌روز است.

از جمله پروانه های اخذشده این کارخانه می توان به پروانه بهره برداری تولید قطعات پرسی بدنه خودرو در سال ۱۳۸۲ از سازمان صنایع و معادن استان اصفهان، جواز تأسیس تولید خودرو وانت و سواری کار به شماره ۵۰۲۵۰۲۰ به تاریخ ۱۳۸۳/۳/۱۸ از وزارت صنعت و معدن و تجارت و پروانه بهره برداری تولید وانت بار به صورتCKD در تاریخ ۱۳۸۶/۲/۱۷ از وزارت صنعت معدن تجارت اشاره کرد.

خط رنگ؛ جذابیت تولید تیگارد X35

در خلال بازدید از خط تولید تیگارد X35 نکته جالب توجه کیفیت رنگ مطلوب این خودرو بود که پس از بازدید از خط رنگ کارخانه، متوجه دلیل این امر شدیم.

به این ترتیب، بدنه های خام تیگارد در سوله کارخانه دپو شده و به ترتیب به‌طور مکانیزه به خط رنگ ارسال می شوند. فرآیند رنگ آمیزی این خودرو نیز در این خط انجام شده و به سالن بعدی جهت نصب تجهیزات فنی و تریم فرستاده می شوند. داشتن خط رنگ در کاخانه دیار و خط تولید تیگارد را می توان یکی از نقاط قورت این شرکت قلمداد کرد.

میزان تولید

تیگارد X35 از سال ۱۴۰۱ تا اول سال ۱۴۰۳، تعداد ۱۲۰۰ دستگاه تولید داشته و در شش ماهه نخست ۱۴۰۳، با رشدی چشم‌گیر، تعداد ۱۵۰۰ دستگاه تولید داشته است و دارد. این خودرو با توجه به شرایط فروش منعطف و اقساطی، همواره از تقاضای خوبی در بازار برخوردار است.

مشخصات فنی تیگارد X35

این کراس اوور کوچک مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتر توربوشارژ است. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلوی آن منتقل می شود. جعبه دنده مذکور از نسل جدید CVTهای صنعت خودروست و ۶ دنده مصنوعی را دارد تا راندن تیگارد X35 حس بهتری داشته باشد.

امکانات رفاهی و ایمنی تیگارد X35

تیگارد ایکس ۳۵ در جایگاه یک کراس اوور اقتصادی و چینی به امکاناتی مانند سقف پانورامای برقی باز شوند، دو کیسه هوا، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری، تهویه الکتریکی دستی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، سنسور باد تایرها، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روز، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و… مجهز است.

گالری تصاویر

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.