پرتیراژترین خودروهای سال 1402 + جدول

پرتیراژترین خودروهای 1402
پرتیراژترین خودروهای ۱۴۰۲

با توجه به آمار سالانه تولید خودرو در سال گذشته، خانواده کوییک و پژوپارس عنوان پرتیراژترین خودروهای سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در سالی که گذشت، خودروسازان ۱میلیون و ۳۳۸ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع خودرو تولید کرده اند. خودروهای سواری با تیراژ یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۹۰۶ دستگاه، ۸۴.۵ درصد از تولید خودروی کشور را در اختیار دارند.

ایران خودرو و سایپا نیز با توجه به زیرساخت ها، تنوع محصولات و سایت های متعدد تولید، بیش ترین و پرتیراژترین محصولات سواری را به خود اختصاص داده اند. البته در میان محصولات پرتعداد غول های جاده مخصوص، حضور دو خودروساز بخش خصوصی، می تواند قابل توجه باشد. ضمن این که، خودروهای اقتصادی هنوز هم سهم قابل توجهی در سبد محصولات این دو خودروساز ایفا می کنند.

پرتیراژترین محصولات ایران خودرو و سایپا

ایران خودرو سال گذشته با تولید ۵۱۶,۷۱۰ و سایپا ۳۶۴,۱۳۹ دستگاه انواع سواری طبق سال های اخیر همچنان بیش ترین سهم تولید و بازار را در اختیار دارند. در این میان برخی محصولات نیز هستند که بیش از خودروهای دیگر از خط تولید عبور کرده اند.

آبی پوشان جاده مخصوص با ۷ خودرو در صدر

آبی پوشان جاده مخصوص با ۷ خودرو در صدر جدول تولید محصولات پرتعداد قراردارند. نام ۴ محصول سایپا نیز در این جدول دیده می شود. در میان محصولات خودروسازان بخش خصوصی نیز تیگو ۷ و ام وی ام ایکس ۲۲ مدیران خودرو و جک جی ۴ کرمان موتور نیز با تولید بیش از ۲۰ هزار دستگاه در این گروه قرار می گیرند.

کوییک سایپا رتبه اول پرتیراژترین ها

هر چند ایران خودرو با ۷ محصول حضور پررنگ و لعابی دارد، اما این کوییک سایپاست که توانسته است رتبه اول پرتیراژترین ها را به خود اختصاص بدهد. در سال گذشته در مجموع ۱۹۵,۲۶۲ دستگاه از خانواده کوییک در گروه خودروسازی سایپا تولید شده است. خانواده پژوپارس ایران خودرو نیز با ۱۵۸,۰۷۸ دستگاه دومین محصولی است که بیش ترین میزان تولید را داشته است. این دو خودرو تنها خانواده محصولی هستند که در مقیاسی بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه تولید شده اند.

۲۰۷ و ساینا در باشگاه ۱۰۰ هزارتایی ها

پژو ۲۰۷ و ساینا هم به ترتیب با ۱۳۱,۴۸۲ و ۱۱۶,۳۹۱ دستگاه در باشگاه ۱۰۰ هزارتایی سال ۱۴۰۲ جاده مخصوص قرار می گیرند.

خودروهایی با تیراژ بیش از ۵۰ هزار

 دنا، سورن، تیبا و شاهین هم از جمله خودروهایی هستند که میزان تولید آن ها بالاتر از ۵۰ هزار دستگاه قراردارد. تارا، ایران خودرو نیز سال گذشته در تیراژ ۴۹,۸۴۰ دستگاه به تولید رسیده است.

ام وی ام ایکس ۳۳ مدیران خودرو هم با ۳۱,۷۱۹ دستگاه توانسته است رتبه دهم این جدول را به خود اختصاص بدهد. ضمن این که محصول در میان پرتیراژترین های بخش خصوصی در صدر جدول قرار می گیرد.

رانا ایران خودرو با ۲۴,۱۴۹، جک جی ۴ کرمان موتور ۲۳,۴۸۸ و تیگو ۷ مدیران خودرو با ۲۳,۳۹۲ دستگاه رتبه های ۱۱ تا ۱۳ این جدول را به خود اختصاص داده اند.

جدول ۱ – پرتیراژترین خودروهای سال ۱۴۰۲ (محصول – خانواده محصول)

ردیفنام شرکتنام محصولتیراژ تولید
۱سایپاکوییک۱۹۵,۲۶۲
۲ایران خودروپژوپارس۱۵۸,۰۷۸
۳ایران خودروپژو ۲۰۷۱۳۱,۴۸۲
۴سایپاساینا۱۱۶,۳۹۱
۵ایران خودرودنا۸۶,۸۹۲
۶ایران خودروسورن۶۲,۵۳۹
۷سایپاتیبا۵۰,۷۳۲
۸سایپاشاهین۵۰,۷۱۳
۹ایران خودروتارا۴۹,۸۴۰
۱۰مدیران خودروام وی ام ایکس ۳۳۳۱,۷۱۹
۱۱ایران خودرورانا۲۴,۱۴۹
۱۲کرمان موتورجک جی ۴۲۳,۴۸۸
۱۳مدیران خودروتیگو ۷۲۳,۳۹۲

خودروهایی با تیراژی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه

جدول ۱ به محصول یا خانواده محصولاتی تعلق دارد که تیراژ آن ها در سال گذشته از مرز ۲۰ هزار دستگاه گذشته است. در این میان برخی خودروهای دیگر نیز هستند که میزان تولید قابل توجهی داشته اند، اما در جدول ۲، که به خودروهایی با تیراژ بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه تعلق دارد، قرا می گیرند.

در این جدول غیر از هایما اس ۷ توربو ایران خودرو، هیچ یک از محصولات دو خودروساز بزرگ حضور ندارد و ۱۰ خودروی پرتیراژ دیگر همگی از تولیدات بخش خصوصی به شمار می آیند.

در این گروه، مدیران خودرو با ۶ محصول بیش ترین نماینده را دارد. رتبه های اول تا سوم این جدول به ام وی ام ایکس ۵۵ با تیراژ ۱۷,۷۵۵، تیگو ۸ با ۱۷,۵۲۶ و اف ایکس با ۱۶,۹۳۷ دستگاه تعلق دارد. فیدیلیتی با ۱۴,۹۷۲ دستگاه تنها نماینده بهمن موتور در بین پرتیراژترین هاست.

آریزو ۵ با ۱۴,۷۳۰ دستگاه در جایگاه پنجم، آریزو ۶ با ۱۳,۳۵۹ و ایکس ۳۳ کراس با ۱۱,۹۷۶ دستگاه در رتبه های ششم و هفتم قرار دارند. جایگاه هشتم این گروه به هایما اس ۷ توربو تعلق دارد. درسال گذشته ۱۱,۶۳۰دستگاه از این خودرو تولید شده است. جایگاه نهم و دهم نیز به دو خودروی جک اس ۵ و جک جی۷ کرمان موتور تعلق دارد. آبی پوشان کرمانی در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۱,۱۰۷ و ۱۰,۹۱۶ دستگاه از این دو مدل تولید کرده اند.

لاماری ایما آرین پارس موتور نیز به رغم این که کم تر از ۱۰ هزار دستگاه تولید شده، در این جدول قرار داده شده است. البته جک اس ۳ کرمان موتور با ۹,۴۴۶ دستگاه قاعدتاً باید دراین جدول حاضر و بالاتر از این محصول قرار می گرفت، اما رشد ۱۴۷ درصدی تولید این محصول باعث شد که لاماری نیز در میان پرتیراژترین های سال ۱۴۰۲ قرار بگیرد.

جدول ۲ – خودروهایی با تیراژ بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه

ردیفنام شرکتمحصولتیراژتولید
۱مدیران خودروام وی ام ایکس ۵۵۱۷,۷۵۵
۲مدیران خودروتیگو ۸۱۷,۵۲۶
۳مدیران خودرواف ایکس۱۶,۹۳۷
۴بهمن موتورفیدیلیتی۱۴,۹۷۲
۵مدیران خودروآریزو ۵۱۴,۷۳۰
۶مدیران خودروآریزو ۶۱۳,۳۵۹
۷مدیران خودروایکس ۳۳ کراس۱۱,۹۷۶
۸ایران خودروهایما اس ۷ توربو۱۱,۶۳۰
۹کرمان موتورجک اس ۵۱۱,۱۰۷
۱۰کرمان موتورجک جی ۷۱۰,۹۱۶
۱۱آرین پارس موتورلاماری ایما۹,۴۴۴
۴.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.