سرس M7 و ونوسیا VX6 در حاشیه افتتاح ایستگاه شارژ ماموت رؤیت شدند

افتتاح ایستگاه شارژ ماموت
افتتاح ایستگاه شارژ ماموت

امروز آیین افتتاح ایستگاه شارژ خودروهای برقی واقع در محوطه ماموت برگزار شد، و در حاشیه این افتتاحیه، دو خودروی سرس (آیتو) M7 و ونوسیا VX6 نیز برای نخستین بار رؤیت شدند.

آریزو 8 آریزو 8

حضور خودروهای برقی و هیبریدی در ایران روز به روز در حال گسترش است و بانی این امر را نیز می توان علاقه وزارت صمت و وزیر فعلی این وزارت به این سبک خودروها دانست. بر همین اساس، امروز شاهد آن بودیم که در حاشیه افتتاحیه ایستگاه شارژ ماموت در محوطه این شرکت، دو خودروی برقی (هیبریدی) جدید نیز برای وزیر به نمایش درآمدند. این دو خودرو یکی سرس M7 و دیگری ونوسیا VX6 نام دارند.

سرس M7

سرس (آیتو) M7 دومین محصولی است که با نشان آیتو به بازار آمد و به نوعی، دومین تلاش هواوی برای تولید خودرو با این نشان محسوب می شود. آیتو خودروساز چینی است که با سرمایه گذاری هواوی و سرس (Seres) شروع به کار کرد و به همین دلیل است که محصولات این برند تحت برند سرس نیز در برخی بازارها عرضه می شوند.

آیتو M7 یک خودروی EREV است یا به عبارتی، یک شاسی بلند با پیمایش افزایش یافته (range extender). در واقع، این خودروها هیبریدهایی هستند که عملکردی متفاوت دارند؛ در خودروهای EREV یک پیشرانه برقی قوای محرکه را تأمین می کند، اما در کنار آن یک پیشرانه بنزینی هم داریم که تنها شارژ را انجام می دهد، این باعث می شود مصرف بنزین بسیار پایین تر باشد و برد پیمایشی افزایش پیدا کند. آیتو M7 یک شاسی بلند فول‌سایز با ۶ صندلی است که کمپانی در معرفی آن، این خودرو را با محصولاتی مثل ب ام و X7 و مرسدس بنز GLS مقایسه کرده است!

آیتو (سرس) M7 در دو نسخه به بازار می آید که در هر دو نسخه پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتر توربوشارژ با نهایت قدرت ۱۲۵ اسب بخار را داریم که باتری برقی را شارژ می کند و وارد مدار حرکتی خودرو نمی شود. نسخه پایه یک پیشرانه ۲۷۲ اسب بخاری برقی را دارد که نهایت گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را تولید می کند و نسخه قوی تر دو پیشرانه برقی دارد که به صورت ترکیبی نهایت قدرت ۴۴۹ اسب بخار و نهایت گشتاور ۶۶۰ نیوتن متر را تولید می کنند. لازم به ذکر است که پیشرانه های برقی به کاررفته در این خودرو به صورت اختصاصی توسط هواوی طراحی و مهندسی شده اند.

ونوسیا VX6

ونوسیا برندی مشترک حاصل جوینت ونچر میان نیسان ژاپن و دانگ فنگ چین است که در ساخت محصولاتش از انواع پلت فرم ها و قوای فنی نیسان بهره می گیرد و به این ترتیب، محصولاتی چینی-ژاپنی را روانه مارکت چین و سایر بازارهای هدف خود می کند. البته برخی محصولات این برند نیز دارای قوای فنی ساخت خود دانگ فنگ و ونوسیا هستند.

ونوسیا VX6 را از نظر سبک طراحی و شکل کلی بدنه می توان چیزی مابین یک کراس اوور یا ام پی وی دانست و تقریباً شکل و شمایلی نزدیک به نیسان آریا دارد.

ونوسیا VX6 به یک پیشرانه برقی ۱۶۰ کیلوواتی مجهز است و باتری های این خودرو هم دست پرورده کمپانی CATL چین هستند. حداکثر سرعت این کراس اوور الکتریکی هم ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

سخن پایانی

با توجه به برگزاری مراسم افتتاحیه در محوطه ماموت و همچنین عرضه سه مدل ونوسیا توسط این خودروساز و نیز نمایش عمومی سرس M5 با نام ارس M5 در نمایشگاه تحول توسط ماموت، می توان نتیجه گرفت که دو مدل M7 و ونوسیا VX6 نیز به زودی توسط این شرکت رونمایی و به بازار عرضه خواهند شد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.