حسین علائی نزدیک ترین گزینه به وزارت صمت؟

گزینه های وزارت صمت
گزینه های وزارت صمت

هر چند هنوز نام های زیادی به عنوان وزیر صمت در فضای مجازی دیده می شود، اما براساس شنیده ها، حسین علائی نزدیک ترین گزینه به وزارت صمت اعلام می شود.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی هفته های اخیر و پس از آغاز به کار شورای راهبری دولت چهاردهم بازار گمانی زنی درباره گزینه های پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت داغ تر از گذشته شده است.

برای وزارتخانه استراتژیک صمت در هفته های اخیر نام های مختلفی از مهدی کرباسیان تا خداد غریب پور و حسین سلاح ورزی و جعفر سرقینی و برخی دیگر از چهره های شناخته شده دیگر در حوزه صنعت و معدن مطرح شده است.

اما براساس شنیده ها و پس از بررسی ها و آنالیزها و امتیازدهی ها، شورای راهبردی در نامه ای، حسین علایی، حسین سلاح ورزی، فرشید گلزاده کرمانی، میثم سعیدی و سعید زرندی را به عنوان گزینه های نهایی و پیشنهادی شورای راهبردی به رییس جمهور برای وزارت صمت معرفی کرده است.

البته هنوز این خبر از سوی مقامات ارشد دولت جدید و شورای راهبردی تأیید نشده است، با این حال، طی روزهای اخیر، نام حسین علائی بیش از سایر گزینه ها شنیده می شود.

حسین علائی: سردار بازنشسته و پرسابقه‌ای است که البته طبق شنیده ها رابطه بسیار نزدیکی هم با مسعود پزشکیان دارد و از چهره‌های اصلی، مطرح و محتمل به نظر می‌رسد.

سوابق طولانی حسین علائی در عرصه‌های مختلف انقلاب نظیر صنایع دفاعی، نیروی هوایی سپاه، شرکت هواپیمایی آسمان، تحصیلات در حوزه مدیریت استراتژیک، در کنار شخصیت معتدل و مرتبط با اجزای نظام از نقاط قوت علائی است و در مقابل عدم ارتباط مستقیم با حوزه‌های تجارت، معدن و صنعت و ذی‌نفعان این بخش و سن بالای ایشان، از نقاط ضعفش تلقی می‌شود.

حسین سلاح ورزی: بیش‌تر به‌دلیل فعالیت‌های تشکلی در اتاق بازرگانی ایران و کانون عالی کارفرمایی ایران شناخته شده است، یکی از مدیران تحصیل‌کرده بخش خصوصی است که در زمینه مهندسی صنایع و همچنین مدیریت مالی، تحصیلات عالی دارد.

سلاح ورزی در کنار بنگاه‌داری و اداره شرکت‌های متعدد، در زمینه‌های تولید، معدن و صادرات، سال‌های سال در کسوت نایب‌رئیس و رئیس در اتاق بازرگانی ایران، کانون عالی کارفرمایی و تشکل‌های دیگر فعالیت داشته است. البته در سال گذشته در یک دعوای طولانی با دولت سیزدهم، به‌خاطر مواضعی که در اتفاقات ۱۴۰۱ داشته است و چند توئیت مرتبط با این اعتراضات، از ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران کنار گذاشته شد.

مقبولیت و ارتباط خوب حسین سلاح ورزی با فعالان بخش خصوصی و تشکل‌های تخصصی، تسلط کافی بر موضوعات و مسائل فضای کسب‌وکار، آشنایی با تجارت و اقتصاد بین‌الملل، از نکات قوت و حواشی ناشی از اختلاف با دولت سیزدهم در سال گذشته، از جمله نکات منفی بر سر راه انتخاب سلاح ورزی برای وزارت صمت است.

سعید زرندی: عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی و تحصیل‌کرده حوزه مدیریت و طبق شنیده ها داماد حسن عابدجعفری، وزیر اسبق بازرگانی دولت میرحسین موسوی است، که علاوه بر سابقه مدیرکلی در استان البرز، مدیرعامل منطقه ویژه پیام و معاونت برنامه‌ریزی وزارت صمت را هم در کارنامه کاری خود دارد.

زرندی از جمله گزینه‌های جوانی است که با توجه به ارتباطاتی که دارد، یکی از شانس‌ها و گزینه‌های محتمل برای تصدی کرسی وزارت صمت است. تحصیلات عالی، سابقه مرتبط، معاونت در وزارت صمت که البته طبق شنیده ها براساس حمایت های واعظی، وزیر ارتباطات دولت روحانی، به این مرحله رسیده است، ارتباط خوب با تیم پزشکیان، از نقاط قوت سعید زرندی است و در مقابل، گلایه ذی‌نفعان از عدم تصمیم‌گیری قاطع و کندی در تصمیم گیری از نقاط ضعف وی تلقی می‌شود.

میثم سعیدی: دیگر گزینه معرفی شورای راهبردی است، جوانی اصلاح طلب و تحصیل کرده از افراد سابق گروه تحکیم وحدت، که تحصیلات عالی خود را در کشور سوئد به پایان رسانده است و تجربه مدیریت شرکت‌های حوزه پتروشیمی را با خود به همراه دارد.

سعیدی که با اعضا جبهه اصلاحات رابطه نزدیکی دارد، به دلیل حمایت اصلاح طلبان، در شرایط کنونی یکی از گزینه‌های محتمل تلقی می‌شود. تجربه مدیریت شرکت‌های پتروشیمی، تحصیلات عالی مرتبط و حمایت گروه‌های پرنفوذ، از نکات قوت سعیدی است و در مقابل، سابقه تند سیاسی (دفتر تحکیم وحدت) و البته اقامت خانواده‌اش در کشور سوئد که شائبه دوتابعیتی بودن وی را تقویت می کند، از نکات ضعف وی برای تصدی پست وزارت صمت است.

نفر آخر، فرشید گلزاده کرمانی است؛ جوانی تحصیل‌کرده و از مدیران بخش خصوصی است که در انگلستان تحصیلات تکمیلی خود را دنبال کرده است و به نظر می رسد دوتابعیتی باشد، که البته با برخی چهره‌های اصلاح طلب نزدیک و در ارتباط است.

به جرئت می توان گفت شاخص ترین بخش کارنامه فعالیت اقتصادی وی مدیریت فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه، صندوق بازنشستگی فرهنگیان است و البته در حال حاضر نیز در شرکت صنایع لوازم‌خانگی ماد ایران مسئولیت دارد! قرار گرفتن نام وی در فهرست اسامی وزرای احتمالی صمت با چنین کارنامه ضعیفی در قامت وزیر صنعت معدن و تجارت طبیعی به نظر نمی رسد و باید پرسید چه‌طور چنین شخصی حتا اسمش در قامت وزیر چنین وزارتخانه عظیمی مطرح شود؟! بله؛ گویا پای حمایت سیاسی در میان است!

شنیده شده که گلزاده کرمانی به محمدرضا عارف، معاون اول دولت چهاردهم، بسیار نزدیک و از افراد محبوب و مورد اعتماد معاون اول پزشکیان است.

با این حال، فضای مجازی معتقد است که شانس علایی برای تصدی وزارت صمت بیش‌تر از دیگران است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.