قاطعانه مقابل ایجاد انحصار در واردات خودرو ایستاده‌ایم

انحصار در واردات خودرو
انحصار در واردات خودرو

عضو هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان با بیان اینکه تاکید مجلس در بحث واردات خودرو در اولویت قرار گرفتن دهک‌های پایین است، گفت: ما به شدت و قاطعانه مقابل ایجاد انحصار در واردات خودرو و ورود خودروسازان به این حوزه ایستاده‌ایم.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از فارس، موضوع واردات خودرو به کشور از مسائلی بود که در ماه‌های گذشته بحث آن در مجلس، دولت و محافل عمومی داغ شد تا اینکه بالاخره تیرماه سال جاری سخنگوی دولت و وزیر صمت، رسما خبر آزادسازی واردات خودرو را اعلام کردند و قرار شد آیین نامه آن تدوین شود. البته از آن زمان تا امروز خبری از نهایی شدن آئین نامه نشده است.

این در حال است که سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت 10 تیرماه سال جاری در سفر به خراسان شمالی گفته بود که ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو در دستور کار قرار دارد و به زودی ابلاغ خواهد شد. البته وزیر صمت پیش از این وعده داده بود این آئین نامه تا خرداد امسال باید در هیأت دولت تصویب و طی ۲ تا ۳ ماه بعد از تصویب، واردات به کشور انجام شود، اتفاقی که در خرداد ماه محقق نشد.

در همین رابطه و با توجه به شرایط بازار خودرو با سید علی موسوی نماینده مردم ملکان و عضو هیات رئیسه هیات تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی در مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم تا از آخرین وضعیت تدوین آیین‌نامه واردات خودرو با خبر شویم. مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

فارس: آقای موسوی، به عنوان عضو هیات رئیسه تیم تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی در مجلس از آخرین اخبار درباره آیین‌نامه واردات خودرو بگوئید و اینکه این آیین‌نامه به کجا رسید؟

موسوی: بله. مجلس در تدوین آیین نامه واردات خودرو بر این تاکید دارد که باید دهک‌های پایین جامعه در اولویت قرار داشته باشند. چون پیش از این نیز واردات خودرو داشتیم که واردات لاکچری بود. یعنی معمولاً خودروهایی با مدل ها و قیمت‌های بالا وارد کشور می شدند که فقط دهک های بالا و افراد ثروتمند توان خرید آن‌ها را داشتند.

من به عنوان رئیس فراکسیون مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان بر این نکته تاکید دارم که اگر در تنظیم آیین نامه واردات خودرو به دهک های پایین توجه نشود به شدت نسبت به آن اعتراض خواهم کرد.

فارس: پس قرار نیست که در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو به سوی واردات خودروهای گران قیمت برویم؟

موسوی: اکنون بحث واردات خودروهایی با قیمت ۲۰ هزار دلار مطرح است که این طیف قیمتی از خودروهای وارداتی مختص به دهک های بالای جامعه است. ما باید به سوی واردات خودروهای برویم که هم ایمنی خوبی داشته باشند و هم کیفیت مناسبی داشته باشند. به علاوه اینکه دهک‌های پایین جامعه نیز قابلیت خرید آن‌ها را داشته باشد که بازه قیمت آن‌ها در بازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

اگر از این محدوده قیمتی بالاتر برویم دیگر کسی از دهک‌های پایین و یا حتی قشر متوسط جامعه نیز قدرت خرید خودروهای وارداتی را نخواهند داشت. در این صورت، واردات به نفع افرادی خواهد شد که مافیای واردات خودرو هستند.

فارس: آیا رد پای مافیای خودرو در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو به چشم می‌خورد؟ آیا مافیای خودرو در این زمینه نیز به دنبال منافع خود است؟

موسوی: هدف مافیای واردات خودرو این است که خودروهای لاکچری و گران قیمت را به کشور وارد کرده تا مردم را برای سرمایه‌گذاری در آن ها ترغیب کنند. باید به این نکته اشاره کنیم که معمولا افرادی دست به خرید خودرو های وارداتی گران قیمت می زنند که می‌خواهند سرمایه خود را محفوظ نگه داشته و مانع از کاهش ارزش پول های خود شوند.

خودروسازان داخلی امروز محصولات خود را به یک کالای سرمایه ای تبدیل کرده‌اند. مردم برای حفظ ارزش پول خود دست خرید خودروهای داخلی می زنند تا مانع از تنزل ارزش پول خود شوند، این همان مافیاست. همین مافیا بحث واردات خودرو را نیز پیگیری می کند. 

ما به شدت و قاطعانه در مقابل ورود خودروسازان به حوزه واردات خودرو ایستاده‌ایم و آن را افشا خواهیم کرد. ما سرنخ مافیای خودروسازان را در اینجا مشاهده می کنیم.

من از این تریبون به وزیر صمت تذکر جدی می دهیم که حتما این کار را خواهیم کرد و محکم از حقوق مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه دفاع خواهیم کرد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.