وزارت صمت نیازمند هوای تازه

وزیر صمت پزشکیان
وزیر صمت پزشکیان

وزیر صمت پیشنهادی پزشکیان با رأی قاطع مجلس به کرسی ریاست رسید. او حالا نفر اول صمت کشور است و در همین ابتدای راه با توجه به ناکامی تیم قبلی در تنظیم بازار باید درک کند که وزارت صمت نیازمند هوای تازه است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سخنان دیروز، چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳، رئیس جمهور در آخرین دفاع از وزرای پیشنهادی گمانه زنی های پیش از ارائه فهرست نهایی به مجلس را تأیید کرد.

مسعود پزشکیان دربخشی از گفته هایش درباره فهرست وزرای پیشنهادی با اشاره به این‌که قصد نداشته تغییری در فهرست انجام بدهد گفت: «برادرمان آقای اتابک یک لیستی درست کرده بودند و آورده بودند، ما لیست را نگاه کردیم، صحبت کردیم، خداوکیلی نمی‌خواستم عوض کنم، بعد دیدیم برادرمان هم در بنیاد مستضعفان بوده و هم در اقتصاد و هم در بازار و صنعت بوده و کارهای بزرگی کرده است. آدم ها را باید در میدان عمل شناخت. کارهایی که در صنعت کرده بر کسی پوشیده نیست. ۴۰ سال ما می خواهیم عدالت و انصاف را برقرار کنیم، اما با هم دعوا می کنیم؛ این نفس است که نمی گذارد، این من است که نمی گذارد با شما باشم. دست به دست هم دهیم برای ایران و برای مردم.»

راهی که پزشکیان به اتابک نشان داد

راهی که پزشکیان به اتابک نشان داد به نظر می رسد وزیر جدید صمت هم می تواند از این مسیر برای انتخاب تیم جدید خودرویی استفاده کند. هر چند پیش از ارائه فهرست نهایی، افراد دیگری برای تصدی وزارت صمت معرفی شده بودند، اما پزشکیان با بازخوانی سوابق و تجربه، اتابک را فردی لایق وزارت صمت دانسته است.

بنابراین اتابک نیز باید با همین رویه معاونان و تیم خودرویی خود را انتخاب کند، چراکه در دوره دو وزیر صمت دولت سیزدهم، تفکرات و نظرات حاکم بر این وزارتخانه مانع از بازگشت آرامش به بازار خودرو شده است. تفکرات آکادمیک غیر قابل اجرا، عدم هماهنگی میان معاونت های مرتبط با حوزه خودرو، نگاه حاکمیتی به بخش خصوصی و مدیریتی به خودروسازان شبه دولتی، تصمیمات خلق الساعه، عدم ثبات قوانین و درک ناصحیح از وضعیت بازار تنها بخشی از اثرات منفی حضور معاونت ها و افراد خودرویی در دولت قبل به شمار می آیند.

البته اتابک هم مانند رئیس جمهور و همچنین تأکید که در جلسه روز گذشته پزشکیان در اولین جلسه هیئت دولت، به نظر باید توانایی افراد را ملاک اصلی انتخاب قرار بدهد.

انتخاب مدیران براساس رفاقت و انتساب افراد نخواهد بود

رئیس جمهور در اولین جلسه هیئت دولت چهاردهم، که پس از رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی برگزار شد، گفت: «مدیران صرفاً براساس توانمندی و تعهد به اجرای اسناد کلان انتخاب می‌شوند و انتخاب مدیران به هیچ وجه براساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها یا جناح‌ها انجام نخواهد شد.»

پزشکیان پس از تشکر، در ادامه سخنانش با بیان این‌که برای انتخاب و انتصاب مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی نیز شاخص‌هایی تدوین خواهد شد و کمیته‌هایی مسئول تطبیق توانمندی افراد معرفی شده برای مسئولیت‌های مختلف با این شاخص‌ها و ارزیابی تعهد آن‌ها به اجرای سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی و قانون برنامه خواهند بود، افزود: «افراد معرفی شده برای معاونت‌ها و مدیریت بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی فارغ از قومیت، جنسیت و مذهب، صرفاً براساس توانمندی، شایستگی و تعهد به اجرای اسناد کلان انتخاب و منصوب می‌شوند و انتخاب مدیران به هیچ وجه براساس رفاقت و انتساب افراد به گروه‌ها یا جناح‌ها انجام نخواهد شد.»

وزرا برای تغییر عجله نکنند

رئیس جمهور با تأکید بر این‌که وزرا نسبت به تغییر افراد تا زمان شناسایی افراد شایسته، باتجربه و توانمند عجله نکنند، اظهار کرد: «ما نیاز به بهره‌گیری از نخبگان و کارشناسان در بستر وحدت و انسجام داریم؛ ما نیاز به اعتماد جامعه داریم و مردم براساس رفتار کلیت دولت در این انتخاب‌ها و گزینش افراد به ما اعتماد می‌کنند یا بی‌اعتماد می‌شوند.»

بهره‌گیری از ظرفیت شایستگان

پزشکیان با تأکید بر این‌که مردم به ما امید بسته‌اند و از خدا می‌خواهم به ما کمک کند تا شرمنده مردم نشویم، از وزرا خواست با نمایندگان مجلس نیز در چارچوب قانون، تعامل جدی و سازنده داشته باشند و اگر نمایندگان افرادی را برای مسئولیت‌های مختلف معرفی می‌کنند، آن ها را در قالب شاخص‌های تعیین شده ارزیابی و به‌کار گیرند.

وی گفت: «ما می‌خواهیم با بهره‌گیری از ظرفیت شایستگان، تا حد امکان در مسیر اجرای اهداف اسناد کلان کشور تلاش کنیم و در این مسیر کار را با برادری، وفاق و صمیمت به پیش خواهیم برد.»

فرصت تازه برای جاده مخصوص

به نظر می رسد صحبت های رئیس جمهور را می توان فرصت تازه برای جاده مخصوص تلقی کرد. اتابک نیز می تواند از این روش برای شناسایی و انتخاب و انتساب افراد استفاده کند، یعنی همان طور که کابینه نمایی از وفاق ملی به شمار می رود، وزارت صمت هم می تواند نمونه دیگری از این وفاق باشد.

بازار خودرو انتظار دارد که افراد براساس توانمندی، تخصص، تجربه و درک صحیح از وضعیت امروز انتخاب شوند. در این میان، هر چند رئیس جمهور تأکید کرده است که وزرا در انتخاب ها عجله نکنند، اما با توجه به وضعیتی که امروز بازار خودرو در آن گرفتار شده است به نظر می رسد وزارت صمت به شدت نیازمند هوا و تفکر تازه است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.