در نخریدن اتوبوس از ایران خودرو دیزل، حق با شهردار است

اتوبوس ایران خودرو دیزل
اتوبوس ایران خودرو دیزل

نامه زاکانی به رئیس جمهور برای واردات اتوبوس در حالی منتشر شد که ظرفیت تولید داخل در نظر گرفته نشده است، اما به نظر می رسد با توجه به نوع رفتار مدیر عامل ایران خودرو دیزل، حداقل در خصوص این خودروساز دولتی، حق با شهردار است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هفته گذشته انتشار نامه علیرضا زاکانی، شهردار تهران، باعث شد تولیدکنندگان داخلی اتوبوس به شدت دلگیر شوند و در مقام پاسخ به تشریح ظرفیت های تولید خود بپردازند؛ به نحوی که، بسیاری از این تولیدکنندگان، که بیش تر آن ها متعلق به بخش خصوصی هستند، با صراحت تمام اعلام کردند که در صورت حمایت و عقد قرارداد حاضر به تأمین اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران هستند. این در حالی است که یک اتوبوس ساز خصوصی مانند عقاب افشان حداقل سالانه ظرفیت تولید ۴۵۰۰ تا ۵ هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس را دارد. سایر تولیدکنندگان مانند اسنا نیز این آمادگی را دارند، چراکه پیش تر عدم حمایت از این تولیدکنندگان باعث شده است حداقل سه تولیدکننده اتوبوس خطوط تولید خود را تعطیل کنند.
در همین رابطه تولیدکنندگان بخش خصوصی معتقد هستند در صورت حمایت، توان تأمین و برآوردن نیاز داخل را دارند.
در همین رابطه به نظر می رسید یکی از تولیدکنندگانی که می تواند در نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس رانی نقش بسزایی ایفا کند، ایران خودرو دیزل باشد، چراکه با توجه پتانسیل و همچنین سبقه بالای ایران خودرو دیزل به نظر می رسید این خودروساز خودش به شدت پیگیر ماجرا باشد. البته برخلاف خودروسازان خصوصی، این موضوع از سوی این خودروساز چندان جدی گرفته نشد، چراکه برخلاف خصوصی ها، به چاه ویل حمایت متصل است. با این حال، پیگیری وضعیت توانمندی تولید ایران خودرو دیزل منجر به تعیین زمان مصاحبه با مدیرعامل ایران خودرو دیزل شد، اما پس از یک ساعت معطلی پشت در اتاق توسلی مهر هیچ خبری از حضور وی نشد. در واقع، این مسئله از یک سو، منش شخصی او را نشان می دهد و از سوی دیگر، نشانه ای از مدیریت دولتی بر صنعت خودروساز ی است. در واقع، به نظر می رسد مدیرعامل این شرکت شبه دولتی از یک سو اهمیتی برای شأن و شخصیت خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی با مردم قائل نیست و از سوی دیگر، تمایلی به رفع نگرانی سها‌مداران این خودروساز ندارد. این در حالی است که این شرایط، یعنی واردات اتوبوس، باعث از بین رفتن ظرفیت های تولید داخل خواهد شد و تبعات دیگری از جمله کاهش اشتغال و خروج ارز در سال حمایت از اشتغال و تولید را نیز در پی دارد.
با این حال، به نظر می رسد این موضوع برای مدیرعامل ایران خودرودیزل اهمیتی ندارد. در واقع، این مسئله یکی از مصائب خودروسازان دولتی است که به جای پاسخ‌گویی به مردم و سهام‌داران، مدیران بالادستی را ترجیح می دهند. در این میان، با توجه به نحوه رفتار وی مشخص است که چرا زاکانی سراغ این تولیدکننده داخلی برای خرید اتوبوس نرفته است.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.