اظهارنظر متفاوت پزشکیان و عارف درباره بنزین

اعتراض پزشکیان به یارانه بنزین
اعتراض پزشکیان به یارانه بنزین

رئیس جمهور و معاون اول درباره بنزین به اظهارنظر پرداخته اند؛ یکی نسبت به قیمت بنزین اعتراض کرده و دیگری آزادسازی نرخ سوخت را بی معنا دانسته است. در این میان، اظهارنظر متفاوت پزشکیان و عارف درباره بنزین با واکنش های متفاوتی همراه شده است.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اظهارنظر متفاوت رئیس جمهور و معاون اول او درباره قیمت بنزین با واکنش های متفاوتی همراه شده و باعث داغ شدن گمانه‌زنی درباره تصمیم دولت شده است.

اعتراض پزشکیان به یارانه بنزین

در یک ویدیوی ۵۷ ثانیه ای که روز سه‌شنبه ششم شهریور ۱۴۰۳ منتشر شده است، رئیس جمهور نسبت به نحوه تخصیص و توزیع یارانه بنزین انتقاد کرده است و می گوید: «هر انسان آگاه، هر انسان دانشمند و هر انسان دغدغه‌مندی، من تصور نمی‌کنم این نوع سیاست و این نوع نگاه را بپذیرد. هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسیددار بفروشیم. حالا که بنزین را (به این قیمت) بدهیم، جای بحث است که (آیا واقعاً) ما باید این را بدهیم؟ علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین‌المللی این حرف را از ما قبول می‌کنند؟ اقتصاددانان و کارشناسان ما باید بلند شوند و نسبت به سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم، اعتراض کنندT اما حالا کارشناسان و اقتصاددانان اعتراض نمی‌کنند. من (به عنوان دولت) پول گندم، پول دارو و پول نهاده و حقوق بازنشسته‌ ها را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را می‌فروشم ۱۰ تومان. کدام منطقی این را از ما قبول می‌کند که ما داریم این کار را می‌کنیم؟»

عارف: آزادسازی نرخ سوخت معنایی ندارد

معاون اول دولت نیز دیروز در مراسم تودیع و معارفه عباس علی‌آبادی و محمد اتابک با انتقاد از وضعیت خودروسازی، گفت: «درحالی که خودرو‌های داخلی ما مصرف بالایی دارند، بحث درباره آزادسازی نرخ سوخت معنایی ندارد. متأسفانه کمک‌هایی که در دهه‌های گذشته به صنعت خودروسازی شده، ظلم در حق صنعت بوده است، خودروسازان بار‌ها وعده داده اند که کیفیت خودرو‌ها اصلاح خواهد شد، اما واقعیت این است که بهبودی اتفاق نیافتاده است.»

محمدرضا عارف افزود: «خودروسازان، مردم را با وعده‌ها و پیش‌فروش‌هایشان سرکار می‌گذارند، در حالی که، وظیفه ماست که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار دهیم و نیاز آن‌ها را تأمین کنیم.»

توضیح روزنامه ایران درباره حرف پزشکیان

صحبت های رئیس جمهور با واکنش های متفاوت و البته منفی زیادی همراه شده است. در همین رابطه روزنامه ایران در خصوص نظرات رئیس جمهور توضیح داده است: «آن‌چه به عنوان «اعتراض رئیس‌جمهور به قیمت بنزین» در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، صرفاً یک برش بسیار کوتاه از یک سخنرانی بلند بوده است. نکته دوم هم این است که رئیس‌جمهور از سازکار قیمت گذاری یا منطق اقتصادی قیمت بنزین انتقاد می‌کند. این انتقاد، واقعیتی است که همه کارشناسان و حتی خود مصرف کنندگان بنزین هم به آن اذعان دارند. با این مقدمه باید به نکته سوم اشاره کرد. صحبت انتقادی رئیس‌جمهور درباره یک سیاست غلط اقتصادی، به معنای تصمیم گرفتن در آن زمینه نیست. به عبارت دقیق‌تر، پزشکیان از نحوه قیمت گذاری بنزین انتقاد کرده است و این انتقاد به این معنی نیست که دولت چهاردهم یا شخص رئیس‌جمهور در این باره تصمیمی اتخاذ کرده است.»

هر دو درست می گویند؛ عجیب نیست؟

در این میان هنوز دولت تصمیمی درباره قیمت بنزین نگرفته است، اما نکته جالب این است که هر دو درست می گویند؛ عجیب نیست؟

اگر به میزان مصرف و منابعی که بدون هیچ ارزش افزوده ای از بین می رود توجه شود، باید گفت که رئیس جمهور به‌حق نسبت به نحوه تخصیص یارانه بنزین اعتراض کرده است. در مقابل، معاون اول دولت هم غیرمنطقی حرفی نزده است، اما شرایط کشور به گونه ای است که دولت واقعاً برای تأمین منابع مورد نیاز و رفع ناترازی با معضلات زیادی مواجه است و نه این‌که با توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی و همچنین وضعیت معیشتی و درآمدی مردم، امکان افزایش قیمت سوخت به امکان پذیر است.

دولت راه پس و پیش ندارد

در واقع، دولت در شرایطی قرار گرفته است که راه پس و پیش ندارد. به نظر می رسد مطرح شدن بحث منطق در تصمیات اقتصادی به همین وضعیت اشاره دارد. با این حال از یک سو، نوع تخصیص یارانه بنزین به هیچ عنوان عادلانه نیست و از سوی دیگر، شرایط برای تعدیل و اصلاح اصلاً فراهم نیست. در این میان اما صحبت های رئیس جمهور با توجه به اظهارنظرهای پیشین او بیش‌تر مورد توجه قرار می گیرد. همین توجه باعث بیش‌تر شدن نگرانی ها نسبت به آینده می شود. امری که می تواند در همین ابتدای راه، میزان انتقاد و نارضایتی را افزایش دهد و فشارهای بیش‌تری بر دولت تحمیل کند. این‌که دولت چه تصمیمی و راهکاری برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ خواهد کرد، در حال حاضر به یک علامت سؤال بزرگ تبدیل شده است.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.