صادرات جک به ۱۳۲ کشور جهان؛ ما کجای کاریم؟

صادرات جک
صادرات جک

به تازگی خبری مبنی بر صادرات ۳۰۰ هزار دستگاه پیکاپ به ۱۳۲ کشور جهان توسط کمپانی جک (JAC) منتشر شده است. با نگاهی به این خبر پرسشی پیش می آید که صنعت ما با ۵۰ سال سابقه، کجای این داستان ایستاده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

چند روز پیش کمپانی جک ۳۰۰ هزارمین پیکاپ خود را نیز از خط تولید روانه کشور مقصد کرد تا به این ترتیب ۳۰۰ هزار پیکاپ را به ۱۳۲ کشور جهان صادر کرده باشد. درحالی‌که از زمان تولید اولین پیکاپ این کمپانی تا تولید ۲۰۰ هزارمین پیکاپ آن، ۱۳ سال زمان برد، جک برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه بعدی، تنها دو سال را صرف کرد و این یعنی یک پیشرفت عجیب و باور نکردنی. صنعت ما با ۵۰ سال سابقه، کجای این داستان ایستاده است؟

تاریخچه کمپانی جک

شرکت جک (JAC) در سال ۱۹۶۴ تأسیس و در سال ۲۰۰۱ وارد بورس شانگهای شد. محل اصلی شرکت در شهر هفی (Hefei) قرار دارد. شرکت جک (JAC) در ابتدای تأسیس تنها به تولید کامیون های تجاری یک تُنی مشغول بود، اما میل به پیشرفت سبب سنگین تر شدن محصولات تجاری جک به ۲.۵ تن و بالاتر شد و سرانجام پس از مدتی، تولید محصولات اتوبوس (تحت نام Ankai)، ون، پیکاپ، کراس اوور و سدان در سبد محصولات شرکت قرار گرفت. این شرکت در طول فعالیت خود سابقه همکاری با شرکت های مطرح خودروسازی جهان را دارد، که مهم ترین آن ها هیوندای و فولکس واگن است. همکاری جک و هیوندای به تولید محصولاتی نظیر Ruiying (برمبنای هیوندای سانتافه) و Ruifeng انجامید، که عملاً یک ریبج از محصولات هیوندای محسوب می‌ شدند. شرکت JAC دارای مرکز تحقیق و توسعه مستقلی در شهر هفی است. اولین مرکز تحقیق و توسعه برون مرزی شرکت در سال ۲۰۰۵ در تورین ایتالیا تأسیس شد و پس از آن، در سال ۲۰۰۶ مرکز دیگری در شهر توکیو ژاپن احداث گردید. همچنین کمپانی جک در زمینه تولید پیشرانه با AVL اتریش نیز همکاری های گسترده ای داشته است. کمپانی جک در زمینه خودروهای برقی نیز پیشرفت های خوبی را در چند سال اخیر داشته است و از جمله محصولات برقی این برند می توان به iEV7،EJS1 ،EJS2 و EJS4 اشاره کرد.

پیکاپ های جک

صادرات جک
صادرات جک

در حال حاضر، کمپانی جک سه مدل پیکاپ T6 ،T8 Pro و T9 را روی خط تولید خود دارد و سیصد هزارمین دستگاه تولیدی نیز از مدل T9 بوده است، که به تازگی و پس از موفقیت چشم‌گیر T8، پایش به ایران باز شده است. در سال گذشته، کمپانی جک ۵۵ هزار دستگاه پیکاپ فروخته است که ۴۲ هزار دستگاه از آن صادراتی بوده و به کشورهای مختلفی در آمریکای لاتین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ایران، اروپا و استرالیا ارسال شده است. همچنین کمپانی جک در نمایشگاه پکن امسال نیز از نسخه برقی T9 به طور رسمی رونمایی نمود. این پیکاپ دارای باتری های ۸۸ کیلووات ساعتی است و طبق چرخه CLTC با هر بار شارژ کامل قادر به پیمایش ۵۰۰ کیلومتر است. پیکاپ T9 برقی دارای دو موتور برقی ( هر محور یک موتور) به قدرت های ۷۰ و ۱۶۰ کیلووات و ۱۷۶ و ۳۴۲ نیوتن متر است.

مشخصات فنی و امکانات T9 بنزینی

جک T9 یا همان KMC T9 با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر با حداکثر قدرت ۲۲۱ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر به ایران آمده است. جعبه دنده این نسخه T9 از نوع ۸ سرعته اتوماتیک ZF است که در نسخه های دیزلی این پیکاپ هم استفاده می شود. در KMC T9 یا همان جک تی ۹ با دیفرانسیل یکپارچه عقب و تعلیق فنر شمش شبیه T8 مواجه هستیم.

کابین جک
کابین جک

جک T9 در بحث امکانات ایمنی و رفاهی به مواردی همچون دوربین ۳۶۰ درجه، قفل دیفرانسیل اتوماتیک عقب، گرم‌کن صندلی های جلو، صندلی های برقی جلو، ترمز کمکی اضطراری، جلو آمپر دیجیتال، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها، تنظیم حالت رانندگی، سانروف، شش کیسه هوا، کول باکس، ترمز پارک برقی و… مجهز است.

ما کجاییم؟

در صنعت خودروی ما و به ویژه دو خودروساز بزرگ دولتی با بیش از نیم قرن تجربه، این روزها شاهد هستیم که یکی درگیر تولید انبوه ری‌را و دیگری درگیر تولید اولیه آریا هستند. از بازار صادراتی نیز چیزی نگوییم بهتر است. سایپایی که تا روسیه رفت و دست خالی بازگشت و ایران خودرویی که با هزار سختی به چند کشور نه چندان مهم، چند صد دستگاه خودرو صادر می کند و گاهی اوقات هم خبر بازگشت خوردن خودروها به گوش می رسند. به راستی باید غبطه خورد به پشتکار چینی ها و جایگاهی که امروز برای خودشان دست و پا کرده اند. خودروسازانی که بعضاً سابقه فعالیت‌شان به ۵ سال نیز نمی رسد (مانند برند نتا) اما امروز می بینیم که خودروهای بسیار عجیب و جذابی را تولید و صادر می کنند.

کمپانی جک در سال گذشته چه تعداد پیکاپ تولید کرده است؟

در سال گذشته، کمپانی جک ۵۵ هزار دستگاه پیکاپ فروخته است که ۴۲ هزار دستگاه از آن صادراتی بوده و به کشورهای مختلفی در آمریکای لاتین، کشور های حاشیه خلیج فارس، ایران، اروپا و استرالیا ارسال شده است.

کمپانی جک در طی دو سال گذشته چند دستگاه پیکاپ تولید کرده است؟

از زمان تولید اولین پیکاپ این کمپانی تا تولید ۲۰۰ هزارمین پیکاپ آن، ۱۳ سال زمان برد، اما جک برای تولید ۱۰۰ هزار دستگاه بعدی، تنها دو سال را صرف کرد و این یعنی یک پیشرفت عجیب و باور نکردنی.

کمپانی چک چه زمانی تاسیس شد؟

شرکت جک (JAC) در سال ۱۹۶۴ تأسیس و در سال ۲۰۰۱ وارد بورس شانگهای شد. محل اصلی شرکت در شهر هفی (Hefei) قرار دارد. شرکت جک (JAC) در ابتدای تأسیس تنها به تولید کامیون های تجاری یک تُنی مشغول بود، اما میل به پیشرفت سبب سنگین تر شدن محصولات تجاری جک به ۲.۵ تن و بالاتر شد.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.