آیا علی آبادی موفق به افزایش تولید خودرو خواهد شد؟

افزایش تولید خودروها
افزایش تولید خودروها

وزیر صمت در حالی وعده افزایش ۲۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری را داده است که آمار تولید در اولین ماه سال با افت همراه شده است. آیا علی آبادی موفق به افزایش تولید خودرو خواهد شد؟ در صورت ادامه دار شدن کاهش تولید واکنش بازار چه خواهد بود؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بررسی جدیدترین آمار نشان می دهد که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع نسبت به مدت مشابه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ با ۲۴ درصد کاهش تولید همراه شده اند. البته فروش این خودروسازان برخلاف تولید، رشد ۱۸ درصد را به ثبت رسانده است.

صورت‌های مالی ارائه شده از سوی خودروسازان بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در سامانه کدال نشان می‌دهد در ماه نخست امسال ۴۲ هزار و ۴۵۱ دستگاه خودروی سواری تولید و در مقابل ۳۸ هزار و ۱۵ دستگاه فروخته شده است. این در حالی‌ست که فروردین ماه پارسال در مجموع ۵۵ هزار و ۴۶۳ دستگاه تولید و ۳۱ هزار و ۳۶۱ دستگاه خودرو فروخته شده بود. این آمار، کاهش ۲۴ درصدی تولید و افزایش ۱۸ درصدی فروش خودرو را نشان می دهد.

 این در حالی است که وزیر صمت سوم اردیبهشت ماه درجلسه ای که با کمیسیون اصل ۹۰ مجلس داشت از برنامه ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۳ خبر داده است.

همچنین علی آبادی ۵ روز بعد از آن در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به افزایش تولید خودرو در کشور به ۵ هزار دستگاه در روز گفت: «تلاش داریم که این رقم را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.»

علی آبادی همچنین درخصوص واردات نیز توضیح داد: «در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده ایم و مردم می‌توانند ثبت نام کرده و بخرند.»

در این میان هر چند طبق گفته وزیر صمت فروش خودروهای برقی در سامانه ای جدا آغاز شده است، اما آمار تولید اولین ماه سال نشان می دهد که وزیر صمت برای تحقق وعده تولید یک میلیون و هفتصد هزار دستگاهی خودرو، سال سختی پیش رو خواهد داشت.

باید در نظر داشت که طی سال های اخیر هیچ کدام از برنامه های تولید وزارت صمت محقق نشده است. سال گذشته هم کم تر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد و وزارت صمت عملاً کمی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه از برنامه های تولید خود عقب ماند. همچنین سال گذشته اهداف وارداتی هم محقق نشد. در این زمینه وزارت صمت نه به وعده سنگین ۲۰۰ هزار دستگاهی فاطمی امین توانست نزدیک شود و نه هدف گذاری ۶۰ هزار دستگاهی به ثمر نشست.

با این حال همچنان بازار رکودی خودرو از یک سو در انتظار روشن شدن وضعیت و تکلیف خود نشسته و از سوی دیگر هنوز لبریز از تقاضای انباشته است. در این شرایط کاهش آمار تولید خبر خوبی برای بازار تلقی نمی شود و می تواند به منزله شکاف بیش تر عرضه و تقاضا تعبیر شود. تعبیری که می تواند منجر به افزایش دادوستدهای سوداگرانه و قیمت ها شود.

البته با توجه به عدم انتشار آمار کلی تولید (مجموع تولید توسط تمام شرکت ها) و همچنین میزان تولید در دومین ماه سال می توان گفت که فعلاً برای تحت تأثیر قرار گرفتن بازار زود است، اما در صورت دامنه دار بودن افت تولید، بازار خودرو قطعاً واکنش نشان خواهد داد. هر چند شاید مانند سال گذشته میزان تولید بخش خصوصی با رشد قابل توجهی همراه شود، اما در عین حال این تیراژ به اندازه افت تولید غول های جاده مخصوص نخواهد بود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.