چرا به نمایشگاه آفرود نقد داریم؟/ تنزل مفهوم نمایشگاه به دست فروشی

نقد نمایشگاه آفرود 1403
نقد نمایشگاه آفرود ۱۴۰۳

نمایشگاه آفرود ۱۴۰۳ با تمام جذابیت‌هایی که برای جوانان و علاقه‌مندان به این حوزه داشت بیانگر کاستی‌هایی جدی در این بخش بود.

آریزو 8 آریزو 8

نمایشگاه آفرود امسال در حالی برگزار شد که غرفه‌های آن نشانی از هماهنگی نداشتند. به عبارت دیگر، هر یک از غرفه‌ها ساز خود را می‌زدند و این موضوع نمایشگاه را از آن حالت رسمی که انتظار می‌رود نمایشگاه‌ها داشته باشند، خارج کرده بود.

برای مثال در برخی از غرفه‌ها شاهد آن بودیم که خودروهای تیونینگ شده با تکنولوژی‌های جدید به نمایش گذاشته می‌شدند و در برخی غرفه‌ها نیز لوازمی که شاید بتوان به سادگی در هر جایی پیدا کرد به فروش می‌رسید.

این در حالی است که نمایشگاه‌ها در سطح جهان بستری برای به نمایش گذاشتن نوآوری تکنولوژی‌های جدید تعریف می‌شوند. با این حال، متأسفانه در کشور ما هنوز نمی‌توان تفاوت چندانی بین یک نمایشگاه و یک بازارچه دستفروشی پیدا کرد.

ناگفته نماند که در این نمایشگاه غرفه‌های درخوری نیز وجود داشت که به ارائه دستاوردهای اخیر خود در حوزه آفرود پرداخته بودند. با این وجود، نبود انسجام در غرفه‌ها و ایجاد حالت فروشگاهی جذابیت این غرفه‌ها را هم دچار خدشه کرده بود.

از دیگر نقدهایی که می‌توان به این نمایشگاه داشت این بود که با وجود چالش‌هایی که صنعت آفرود با نهادهای قانونی از جمله پلیس، استاندارد و محیط زیست دارد، شاهد هیچ اقدامی برای فع چالش‌های مذکور در نمایشگاه نبودیم و حتی جالب‌تر آن‌که برخی کالاهایی که از دید نهادهای نظارتی ممنوع به شمار می‌روند نیز در این نمایشگاه به سادگی به فروش می‌رسیدند.

مسئله دیگر آن‌که در چنین نمایشگاهی که بسیاری از مخاطبان آن شناختی از حوزه ندارند و تنها علاقه‌مند به شمار می‌روند، هیچ نشست و یا ایونتی با محوریت تخصصی حوزه آفرود برگزار نشد و این در حالی است که بسیاری از مخاطبان این حوزه می‌توانند از چنین اطلاعاتی برای فعالیت‌های خود بهره‌مند شوند.

نمایشگاهی که با توجه به تعدد مخاطبان حوزه آفرود ‌می‌تواند بستری برای نمایش نوآوری‌ها و آموزش و یادگیری باشد، بیش‌تر به یک بازارچه شباهت پیدا کرده بود و البته این موضوع را می‌توان نتیجه سیاست‌های غیر منسجم در این حوزه دانست که هم منجر به سردرگمی مخاطبان آن می‌شود و هم دستگاه‌های نظارتی را بلاتکلیف می‌گذارد.

ناگفته نماند که این نمایشگاه امسال برای هفتمین سال بود که برگزار می‌شد و با این وجود، هنوز هم چالش‌های ۶ سال اخیر در آن تکرار شد و گویی که قرار نیست از تجربیات موجود در راستای بهبود وضع حاضر درس گرفته شود.

از این رو به نظر می‌رسد اگر بخواهیم به دنبال توسعه این صنعت در کشور باشیم باید بیش‌تر به انسجام هدفمند چنین رویدادهایی بیاندیشیم تا ارتباطی عمیق‌تر بین تولید کنندگان، مخاطبان و دستگاه‌های نظارتی ایجاد شود، چراکه تنها در این صورت شاهد پیشرفت حوزه آفرود در کشور خواهیم بود.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.