جاده مخصوص در انتظار وزیر جدید صمت باشد یا نباشد؟

تغییر وزیر صمت جدید
تغییر وزیر صمت جدید

این روزها پرسش این است که با توجه به تغییر دولت، آیا باید جاده مخصوص در انتظار وزیر جدید باشد یا نباشد؟ آن ها منتظرند ببینند چه کسی سکان را در دست خواهد گرفت، و آیا توان بهبود امور را دارد؟

آریزو 8 آریزو 8

 به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با توجه به برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف به زودی باید تکلیف کابینه چهاردهم مشخص و وزار برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی شوند.

در حال حاضر، در فضای مجازی فهرست های زیادی به عنوان گزینه های معرفی شده اند. در این میان، فعلاً سه نام میثم سعیدی، حسین سلاح ورزی و فرشیده گلزاده بیش از دیگران شنیده می شود. همچنین هنوز از برخی افراد مانند غریب پور، کرباسیان و سرقینی هم نام برده می شود.

به صورت طبیعی هیچ یک از فهرست ها و گزینه ها به صورت رسمی تأیید نشده است. البته داغ شدن بازار گمانه زنی ها و مطرح شدن نام های غریب و آشنا نیز یک امر طبیعی است. در هر دوره ای با توجه به شرایط و دولت حاکم نام های زیادی پیرامون وزارت صمت شنیده می شود. در مواردی با توجه به سابقه نام مطرح شده، بسیاری شانس یک گزینه را بیش‌تر می دانند، شانس او را برای وزارت بیش‌تر از دیگران می دانند، اما در نهایت، نام دیگر با تفکر و روش دیگری به مجلس معرفی می شود.

با توجه به حجم و انبوه مشکلات و چالش ها و دست اندازهایی که در مسیر این صنعت اعم از واردات، تولید و بازار وجود دارد، شاید هر یک افراد در مسند قرار بگیرند چندان فرقی با هم نداشته باشد، چون شرایط یکسان و برای عبور از آن باید مسیرهای جدیدی پیش روی این صنعت گشوده شود.

در واقع با توجه به محدودیت ها باید این گونه پرسید که آیا اصلاً وزارت صمت به وزیر نیاز دارد؟ آیا وزیر جدید می تواند نقدینگی و ارز مورد نیاز را تأمین کند؟ آیا قدرت رایزنی و چانه زنی خواهد داشت؟ آیا می تواند میان معاونت تحت نظر وزارت صمت هماهنگی ایجاد کند؟ آیا می تواند آن ها را مدیریت کند تا مشکلات سال های اخیر پیش نیاید؟ یعنی می تواند کاری کند که دو شرکت همزمان سراغ یک برند نروند و یکی برای تولید و دیگری برای واردات اقدام به مذاکره نکنند؟ آیا می تواند سر و سامانی به واردات بدهد تا مانع عرضه یک برند توسط پنج، شش و حتا هفت شرکت در ایران نشود؟ آیا می تواند نسبت اصولی و درستی برای تخصیص ارز پیدا کند؟ آیا می تواند از تفکر جزیره ای خارج شود و پیش از ابلاغ آیین نامه یا اتخاذ تصمیمی، مشکلات و چالش ها را برطرف کند؟ آیا وزیر جدید توان خصوصی سازی، عبور از قیمت گذاری دستوری و سامانه فروش را خواهد داشت؟

این در حالی است که فعالان خودروی کشور طی سال های اخیر با چالش ها و حجم انبوهی از مشکلات رودررو بوده اند اما به جای رفع مشکل فقط با  گفتاردرمانی مواجه بوده اند. به بیان ساده تر، اگر قرار باشد بازار خودرو همچنان با مشکلات عرضه، مقاومت قیمت ها و واکنش های روانی به جای یک روند معقول و ثابت روبه‌رو باشد، آیا واقعاً فرقی می کند که کدام یک از گزینه ها و با چه تفکری سکان هدایت وزارت صمت را در دست بگیرد؟ آیا تغییر راننده برای ماشینی معیوب و خراب تفاوتی ایجاد می کند؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.