رشد 72 درصدی تولید سواری در بخش خصوصی

تولید خودرو در بخش خصوصی
تولید خودرو در بخش خصوصی

تولیدکنندگان غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۳۰۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه انواع خودرو شده اند، اما بیش ترین حجم تولید در این بخش با ۲۵۱,۰۵۷ دستگاه و رشد ۷۲ درصد به تولید سواری اختصاص دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خودروسازان بخش خصوصی در سالی که گذشت به رغم تمام چالش هایی که در مسیر تولید قرار داشت، موفق به تولید ۳۰۶ هزار و ۹۰۹ دستگاه انواع خودرو شده اند. اگر افت تولید در برخی محصولات از جمله پیکاپ و اتوبوس رخ نمی داد، این آمار به راحتی از ۳۰۷ هزار دستگاه عبور می کرد.

تولید ۲۵۱ هزار دستگاه سواری در بخش خصوصی

با این حال، طبق سنت سال های اخیر باز هم بیش ترین آمار تولید این بخش از صنعت خودروسازی کشور به تولید سواری اختصاص دارد. در ۱۲ ماه سال گذشته آن ها ۲۵۱ هزار و ۵۷ دستگاه انواع سواری تولید کرده اند. این تیراژ نشان می دهد که تمرکز ویژه خودروسازان بخش خصوصی بر تولید خودروهای سواری منجر به ثبت رشد ۷۲ درصد نسبت به سال قبل از آن شده است. در سال ۱۴۰۱ در مجموع، ۱۴۶هزار و ۳۲۸ دستگاه انواع سواری توسط خودروسازان بخش خصوصی تولید شده بود. ضمن این که، همچنان در تولید انواع خودروی سواری مدیران خودرو توانسته است با فاصله زیاد خود با رقبا را حفظ کند و نزدیک به ۶۰ درصد تولید این نوع محصول را به خود اختصاص بدهد.

براساس گزارش سال ۱۴۰۲، این شرکت با ۶۰ درصد رشد، ۱۴۸ هزار و ۶۷۸ دستگاه انواع سواری تولید کرده است. آبی پوشان کرمانی نیز با ۵۸,۳۴۱ دستگاه رتبه دوم تولید ۱۲۴ درصد رشد را ثبت و رتبه دوم تولید سواری را به خود اختصاص داده اند. کرمان موتور در سال ۱۴۰۱ توانسته بود ۲۵,۹۹۷ دستگاه سواری تولید کند. بهمن موتور هم که در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۵,۲۳۶ سواری تولید کرده بود، سال گذشته رشد ۵۲ درصدی را تجربه و موفق به تولید ۲۳,۱۴۷ هزار دستگاه شده است. آرین پارس موتور نیز با رشد ۱۴۷ درصدی در سال گذشته ۹,۴۴۴ دستگاه سواری تولید کرده است.

رتبه پنجم تولید سواری در سال گذشته هم به فردا موتورز اختصاص دارد. این شرکت در سال ۱۴۰۱ در مجموع، ۶,۱۰۹ دستگاه انواع سواری تولید کرده بود که در سال گذشته با رشد ۳۵ درصدی این آمار را به ۸۲۶۲ دستگاه رساند. براساس این گزارش غیر از دیار خودرو، که با رشد ۲۰۶ درصدی تولید سال گذشته خود را به ۱,۲۰۹ رسانده است، سایر خودروسازان بخش خصوصی کم تر از هزار دستگاه سواری تولید کرده اند. در سال ۱۴۰۲، ماموت خودرو ۵۷۶، خودروسازان بم ۲۹۰، صنایع خودروسازی ایلیا ۶۸۴، نورا موتور پارس ۲۱۵، خودروسازان راین ۵۶، سروش دیزل مبنا ۵ و نوین ماهان ۱۵۰ دستگاه انواع خودروی سواری تولید کرده اند.

در مجموع، سال گذشته خودروسازان بخش خصوصی ۲۵,۱۰۵۷ دستگاه سواری تولید کرده و رشد ۷۲ درصدی را ثبت کرده اند.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.