مافیای خودرو در حال تطمیع و حتا تهدید افراد است

مافیای خودرو و قطعه‌سازی
مافیای خودرو و قطعه‌سازی

سیدمرتضی محمودی، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «برای نظم دادن به صنعت خودروسازی باید خودروسازان داخلی را ادغام کرد. از طرفی، باید انحصار از آن‌ها گرفته شود و از سوی دیگر، واردات خودرو به شرط کیفیت و به‌صرفه بودن به لحاظ اقتصادی برای مردم باید به طور جدی در دستور کار مسئولان باشد.»

آریزو 8 آریزو 8

وی افزود: «ما باید برای قطع دست مافیای قطعه‌سازی در کشور، کار جدی و برنامه‌ای را انجام دهیم. رانت و مافیای بازرگانی در خودرو که افراد فعال در آن بخش سودهای هنگفتی از این بابت به جیب می‌زنند، بدون این‌که به فکر مشتری باشند، چالش بزرگی برای ما شده است که باید در این بخش، همه دستگاه‌های مسئول و نظارتی پای کار بیایند تا این رویه نادرستی که سال‌ها ریشه دوانده از بین برود.»

نماینده تهران تصریح کرد: «صنعت خودرو، نارضایتی اجتماعی عظیمی را در این سال‌ها به بار آورده است و هر دولتی بر رأس کار قرار می‌گیرد این چالش را دارد و سیاست‌گذاری آن‌ها بقا و عدم‌بقای مدیران صنعتی را حاصل می‌کند.»

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس اظهار داشت: «در مجلس یازدهم، پاشنه آشیل دولت شهید رئیسی، وضعیت صنعت و بازار خودرو بود و همین باعث شد وزیر وقت، آقای فاطمی‌امین، استیضاح و سپس برکنار شود. متأسفانه برخی، عقده‌های سیاسی خود را از شهید رئیسی و وزیر صمت وقت، به واسطه شرایط صنعت و بازار خودرو، از آن‌ها گرفتند. این در حالی بود که وزارت صمت رسالت‌های دیگر و حتا با اولویت بیش‌تر داشت، اما عده‌ای فقط بر وضعیت نامساعد خودرو که آن هم سابقه طولانی داشت و دارد، تأکید کردند.»

محمودی افزود: «همه این توضیحات، حکایت از این دارد که صنعت و بازار خودرو، مباحث بااهمیتی است و توده‌های مردم بر آن حساس هستند. متأسفانه همچنان رویکرد خصوصی‌سازی به معنای واقعی در صنعت خودروسازی شکل نگرفته است و از قرار معلوم مسئولانی که طی این سال‌ها در رأس کار بودند، این موضوع را باور نداشتند و یا اساساً جرئت ندارند چنین کار بزرگی را صورت دهند.»

نماینده تهران خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم اگر خودروسازان ما وارد حساب و کتاب شوند، دست خیلی از افراد که در این بخش، فساد، رانت و تبعیض به خرج دادند، رو می‌شود. از این‌رو، مافیای خودرو با تطمیع و حتا تهدید بنا دارد با ‌عدم‌پس‌دادن حساب و کتاب خودروسازان، روال گذشته خود را ادامه دهد و برای همین است که نظم دادن در این صنعت و بازار، غیر از اراده، نیاز به شجاعت و درایتی خاص دارد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اگر ما خودروسازی داخلی‌مان، به‌روز، مدرن، باکیفیت، با ایمنی بالا و با خدمات قابل قبول پس از فروش بود، هیچ‌گاه نیاز به واردات خودروی خارجی به کشور تا این اندازه به مطالبه عمومی تبدیل نمی‌شد. به هر حال برای جبران این ضعف و کاستی‌ها چاره‌ای جز واردات خودروهای باکیفیت خارجی و قیمت مناسب نداریم.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.