واردات خودرو در بهار، کم‌تر از 7 هزار

واردات خودرو در بهار
واردات خودرو در بهار

با توجه به گذشت نزدیک به ۲ سال از آغاز دور جدید واردات خودرو روند ورود خودروهای صفر به کشور همچنان تعریفی ندارد؛ واردات خودرو در بهار کم تر از ۷ هزار دستگاه است، این عدد همچنان با وعده متولیان فاصله زیادی دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، چندی پیش وزیر صمت مدعی شد که به قدری خودرو وارد بنادر کشور شده است که دیگر جایی برای نگهداری آن ها وجود ندارد. پیش از آن، یعنی اواخر سال گذشته باز هم مدعی ورود ۱۰۰ هزار خودروی برقی تا پایان سال شده بود. معاون وی نیز در پاییز سال گذشته اعلام کرد که از اواخر آذر یا اوایل دی ماهانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد خواهد شد.

با این حال، گزارش جدید گمرک نشان می دهد که آمار واردات همچنان فاصله معناداری با ادعای متولیان و آن چه انتظار می رفت دارد. به گفته رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: «در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، آمار انواع خودروی سواری واردشده به کشور ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳، بالغ بر ۶۹۲۶ دستگاه و به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار بوده است.»

محمد رضوانی فر، افزود: «عمده خودروهای سواری واردشده به کشور طی این مدت به لحاظ تعداد و ارزش، توسط شرکت معین خودرو ایرانیان با ۱۶۹۴ دستگاه خودرو به ارزش ۳۸ میلیون دلار صورت گرفته که سهمی بالغ بر ۲۴.۴۶ درصد از تعداد و ۲۷.۷۷ درصد از ارزش کل خودروها را شامل می شود.»

وی گفت: «همچنین کرمان موتور، سایپا، مدیران خودرو و بهمن موتور نیز به ترتیب در جایگاه های بعدی بیش‌ترین واردات خودرو در بهار سال جاری قرار دارند.»

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی بیان کرد: «در حالی آمار واردات خودرو سواری در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با یک جهش معنادار به ۶۹۲۶ دستگاه خودرو رسیده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته صرفاً ۲۸۴ دستگاه خودرو بوده است.»

در این شرایط هر چند واردات خودرو جهش معناداری نسبت به سال گذشته پیدا کرده است، اما نکته قابل تأمل اثر تزریق محدود خودروهای وارداتی بر بازار است. به بیان ساده تر این نوع واردات نه تنها اهدافی مانند افزایش رقابت و کیفیت را به همراه نداشته است، بلکه به دلیل عرضه کلکسیونی زمینه های کاهش قیمت ها را نیز فراهم نکرده است.

البته با عرضه خودروهایی که در گمرک مانده و محصولاتی که به تازگی وارد کشور شده اند، به احتمال زیاد شاید در عقب نشینی قیمت ها تأثیر داشته باشد، اما این به شرطی است که روند واردات و عرضه تداوم داشته باشد و قطع نشود. یعنی بتواند پیام درستی به بازار ارسال کند. در غیر این صورت نه تنها خودروهای وارداتی با قیمت هایی بسیاری بالاتر خرید و فروش خواهند شد، بلکه دست دوم ها نیز در بازه قیمتی جدید قرار خواهند گرفت.

در این شرایط  سرانجام وعده های فضایی وارداتی وزارت صمت دولت سیزدهم همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.