تست درایو متفاوت اکستریم TXL در پیست آزادی

تست درایو اکستریم TXL
تست درایو اکستریم TXL

اکستریم را می توان لوکس ترین برند مونتاژی چینی در ایران برشمرد که پس از VX، حالا نوبت به عرضه TXL رسیده است. به همین سبب، چندی پیش مدیران خودرو و زیرشاخه اکستریم این خودروساز بخش خصوصی، امکان تست TXL را در مجموعه آزادی فراهم آوردند.

آریزو 8 آریزو 8

اکستریم یا همان اکسید را می‌بایست زیرمجموعه لوکس برند چری دانست که در سال های اخیر، به صورت تخصصی به توسعه کراس اوورها و شاسی بلندهای لوکس بنزینی و پلاگین با زیرساخت چری و همچنین توسعه دو محصول تمام برقی بسیار پیشرفته در سگمنت کراس اوور و سدان پرداخته است. اکسید از زمان پیدایش، شکستن الگوهای موجود را هدف ایده‌ آل خود تعریف کرده و برای درخشش در بازارهای هدف کمپانی چری آماده شده است. محصولات این برند لوکس توانسته ‌اند جوایز جهانی قابل‌ توجهی دریافت کنند و در بازارهای سراسر جهان به عنوان خودروهایی لوکس شناخته می شوند. هم اکنون، این برند به عنوان زیرشاخه لوکس چری در کشورهایی همچون کویت، قزاقستان، ازبکستان، عربستان، قطر، روسیه، شیلی، برزیل و… حضوری فعال دارد.

ویدیو تست درایو اکستریم TXL

تست در فضایی متفاوت

با ورود به پیست آزادی آن هم در فصل گرما، قطعاً تحمل آفتاب کار بسیار دشواری‌ست؛ از طرفی زیرساخت های قدیمی پیست و عدم رسیدگی به آن در این سال ها سبب شده است که عملاً دعوت‌شدگان به این پیست، هیچ جایگاه مناسبی برای استراحت و در امان بودن از گرما و سرما حین انجام کار را نداشته باشند. به همین سبب تیم اکستریم برای راحتی هرچه بیش‌تر تست کنندگان اعم از خبرنگاران، باشگاه مشتریان و نمایندگی ها، سازه ای متفاوت را با زمان‌بری ساخت دو روز تدارک دیده بود که در آن یک اتاق برای تشریح برنامه های تست، یک بخش برای عکاسی از خودرو در حالت استاتیک، یک بخش برای کافه و بالاخره یک سالن برای تماشای پیست زیر سقف لحاظ شده بود. از سوی دیگر، خود پیست نیز برای انجام تست های گوناگونی آماده شده بود و صرفاً قرار بر دور زدن با خودرو نبود.

بخشی از پیست برای تست عملکرد سیستم چهار چرخ محرک خودرو مهیا شده بود و بخشی برای شتاب گرفتن صفر تا صد و تست ترمزها. بخش دیگری هم برای تست های اسلالوم و موس و بالاخره مکانی هم برای تست سیستم پارک خودکار TXL تعبیه شده بود. به این ترتیب، خبرنگاران می توانستند تمام توانمندی های خودرو را در پیست به چالش بکشند و می توان به جرئت تست TXL را یکی از متفاوت ترین تست درایو های برگزارشده در ایران قلمداد کرد.

اکستریم TXL؛ چابک و متفاوت

برند اکسید در طراحی ظاهری مدل TXL و سایر خودروهایش نظیر  VX و LX سعی کرده است چهره ای مستقل را برای برند و محصولاتش خلق کند و حداقل با اولین نگاه به خودروهای اکسید، درست برعکس بسیاری دیگر از برندهای چینی، متوجه امضای مشترک آن ها خواهید شد.
جلوپنجره بزرگ، چراغ های باریک، دی لایت های عمودی در دو طرف سپر و نوشته XTRIM در پیشانی نمای جلو را می توان از ویژگی های طراحی TXL و به طور کل، برند اکسید دانست که هارمونی خوبی را برای محصولات این شرکت به ارمغان آورده اند.

کابین اکستریم TXL
کابین اکستریم TXL

در طراحی داخلی TXL شاهد یکپارچه شدن کلاستر و سیستم مالتی مدیا هستیم و دو مانیتور عریض و منحنی، رو به ‌روی چشمان راننده قرار گرفته است و این سبک طراحی را در اکثر محصولات روز دنیا نیز شاهد هستیم. دکمه‌ های فیزیکی تا حد امکان حذف شده اند و سه کلید دوار در پنل مرکزی به چشم می آیند. همچنین با حذف اهرم دنده از روی کنسول مرکزی، دست طراحان چری بازتر شده است؛ آن ها موس چرخشی را برداشته‌ و جای آن را با موس لمسی (تاچ پد) پر کرده‌اند. نکته ای که در روز تست این خودرو قابل مشاهده بود، فضای مناسب پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب و نشیمن‌گاه ها بود.

امکانات اکستریم TXL

از امکانات اکستریم TXL می توان به مواردی همچون شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رادار خط خوان، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل پایداری و کشش، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کلاستر دیجیتال، نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا، آینه الکتروکرومیک، گرم‌کن و سردکن صندلی های ردیف جلو، گرم‌کن عقب، دوربین ثبت وقایع، سیستم خودران، اتوپارک، سیستم هدآپ دیسپلی، چرم ناپا، استراحتگاه زیر زانو سرنشین، صندلی های برقی جلو، سقف پانورامیک و… اشاره کرد.

مشخصات فنی و توانایی حرکتی

پیشرانه اکستریم TXL
پیشرانه اکستریم TXL

اکستریم TXL دارای یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری GDI است که این پیشرانه می تواند نهایت قدرت ۲۶۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را تولید و نیروی تولیدشده را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته AT فوژن به تمامی چرخ ها منتقل کند و اکستریم TXL را می بایست یک خودرو AWD به حساب آورد. شاید در جمله قبل واژه فوژن نظر شما را به خود جلب کرده باشد، بله درست متوجه شدید؛ گیربکس TXL برخلاف مدل VX دست پرورده آیسین نیست و توسط چری و با برند فوژن توسعه یافته است.

عکس: بهزاد اویسی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.