تست آفرودی فوتون G7 + ویدیو بررسی

تست آفرودی فوتون G7

فوتون G7 یکی از پرقدرت ترین پیکاپ های موجود در بازار ایران است که قابلیت های آفرودی زیادی دارد و می تواند برای طبیعت گردی مناسب باشد. از این رو به سراغ تست آفرودی این خودرو رفتیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در سال های اخیر ایران خودرو دیزل محصولات مختلفی از برند فوتون را در ایران مونتاژ و به بازار عرضه کرد. در میان آن ها اما پیکاپ G7 جزو بهترین و پرفروش ترین محصولات تولیدی این شرکت قرار گرفته و تا به امروز بازار خوبی را تجربه کرده است.

با توجه به تنوع پایین پیکاپ های مونتاژی اتوماتیک در بازار، فوتون G7 موفق شده تا با پیشرانه پرقدرت و امکانات رفاهی و ایمنی بالای خود طرفداران زیادی پیدا کند و محبوب شود.

از مهمترین ویژگی های این خودرو می توان به قابلیت های بالای آفرودی آن اشاره کرد که موجب شده تا علاقه مندان به طبیعت گردی نیز تمایل زیادی به خرید فوتون G7 نشان دهند. از این رو به سراغ تست و بررسی آفرودی این پیکاپ رفتیم تا بیشتر با قابلیت های G7 در شرایط آفرودی سنگین آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : جنگ وانتی: چالش های آفرودی با ۶ پیکاپ چینی

ویدیو تست آفرودی فوتون G7

تست عبور از مسیر شیب دار

در اولین آیتم تصمیم بر آن شد تا G7 را از مسیری شیب دار و پر از چاله عبور دهیم تا عملکردش مورد بررسی قرار گیرد. در طی چنین تستی خودرو تحت فشار قرار می گیرد و همین قضیه می تواند عیار آن را مشخص کند.

برای انجام بررسی کامل، خودرو را در حالت های کمک سنگین، کمک سبک و کنترل پایداری خاموش و روشن قرار می دهیم تا متوجه شویم که هر کدام از حالت های فوق چه تاثیری در شیب روی G7 دارند. البته بهتر است بدانید که این آیتم را می توان با سرعت بالا نیز انجام داد که حرکت با سرعت بالا عبور از مسیر را بسیار ساده تر می کند اما خودرو به چالش کشیده نمی شود و تحت فشار قرار نمی گیرد.

کنترل پایداری روشن

در اولین حالت فوتون G7 با کنترل پایداری روشن شروع به حرکت کرد که نتیجه تست بسیار راضی کننده بود و خودرو بدون هرزگردی از شیب عبور کرد.

کنترل پایداری خاموش

پس از خاموش شدن کنترل پایداری، خودرو کمی بیشتر تحت فشار قرار گرفت که این مسئله قفل دیفرانسیل را وارد مدار کرد و G7 با کمی هرزگردی چرخ ها شیب روی را انجام داد.

کمک سنگین (۴L)

در صورت قرار گیری خودرو در حالت کمک سنگین یا ۴L، کنترل پایداری خود به خود از مدار خارج می شود و به دنبال آن قفل دیفراسیل فعال، و G7 بدون هرزگردی چرخ ها و به راحتی از مسیر شیب دار عبور می کند.

تست شیب سنج (HAC و DAC)

تست آفرودی فوتون G7

برای بررسی عملکرد شیب سنج، خودرو می بایست هم در سربالایی و هم در سرازیری قرار می گرفت تا نحوه عملکرد این دو آپشن تست شود. در مسیر شیب دار و رو به بالا، HAC موفق شد خودرو را ثابت نگهدارد تا راننده آماده شروع به حرکت شود.

در مسیر سرازیری اما خودرو حداکثر با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت رو به پایین حرکت که این مقدار سرعت می تواند برای شیب های تند بسیار خطر آفرین باشد. بهتر است برای خودروهایی که شیب سنج دارند سرعت حرکت در سرازیری قابل تنظیم باشد تا راننده در شیب های مختلف سرعت های مناسب را برای عملکرد DAC تعیین کند.

تست استحکام بنده و شاسی

تست آفرودی پیکاپ های چینی

در این آیتم خودرو به صورت معلق یا سه لنگ بر روی سطح شیب دار قرار می گیرد تا در این حالت، باز و بسته شدن درب ها بررسی شود. هر چه استحکام شاسی و بدنی خودرو بیشتر باشد، باز و بسته شدن درب ها راحت تر انجام می شود و به بیانی دیگر اتاق و شاسی خودرو صلب تر است.

تست عملکرد قفل دیفرانسیل

تست آفرودی پیکاپ های چینی
تست آفرودی فوتون G7

قفل دیفرانسیل زمانی به کمک خودرو می آید که یکی از چرخ های خودرو هرزگردی داشته باشد و نتواند موجب حرکت شود. در این زمان با فعال شدن قفل دیفرانسیل، هر دو چرخ محور محرک با یک سرعت ثابت شروع به دروان می کنند و چرخی که چسبندگی کافی با زمین را دارد موفق می شود تا خودرو را جابجا کند.

در تست کارآمدی دیفلاک فوتون G7 مشخص شد که این آپشن کمی دیر فعال می شود و به همین دلیل می توان گفت که عملکرد به نسبت ضعیفی دارد.

بررسی انعطاف پذیری سیستم تعلیق

تست آفرودی پیکاپ های چینی

طی این بررسی مشخص می شود که از میان پیکاپ های شاسی مستقلی که در تست حاضر بودند کدام یک انعطاف پذیری بیشتری دارد و می تواند در مسیرهای آفرودی عملکرد بهتری از خود نشان دهد. دقت داشته باشید که هر مقدار میزان کش آمدن چرخ های خودرو بیشتر باشد، آن خودرو قادر است تا از مسیرهای ناهموارتری عبور کند.

مشخصات فنی فوتون G7

تست آفرودی فوتون G7

زیر کاپوت پیکاپ جدید ایران خودرو دیزل، پیشرانه بورگوارد با کد G01-4G20TI5 با استاندارد یورو ۶ را داریم که یک موتور ۲ لیتری توربو با فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDI) است. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۲۳۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک ZF به تمام چرخ ها منتقل می شود. 

سیستم انتقال قدرت این خودرو قابلیت کمک سنگین و سبک را دارد و کنترل پایداری در حالت ۴H هم فعال است. در این پیکاپ اتوماتیک ایران خودرو دیزل، تنظیم سیستم انتقال قدرت به چرخ ها به صورت برقی و اتوماتیک است. در سایر پیکاپ ها تنظیم حالت انتقال قدرت به صورت دستی (برقی یا مکانیکی) بوده و راننده می تواند میان حالت های تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، انتقال قدرت را انتخاب کند. اما در پیکاپ تونلند G7 اتوماتیک این امکان وجود دارد تا انتقال قدرت و تقسیم نیرو میان چرخ های جلو و عقب به صورت اتوماتیک انجام شود.

سیستم تعلیق G7

تعلیق جلوی تونلند G7 اتوماتیک از نوع دو جناغی یا دابل ویشبون بوده و در بخش عقب این پیکاپ از تعلیق فنر تخت با دیفرانسیل یک پارچه استفاده شده است. همین مسئله باعث می شود که این پیکاپ جدید تفاوت خاصی با سایر پیکاپ های چینی بازار نداشته باشد و همچنان بهمن G9 با تعلیق چند اتصالی در بخش عقب و با کیت تعلیق نیتروژنی، در اولویت فناوری های پیکاپ ها در بحث سیستم های تعلیق و دفع ضربه باشد.

۴ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.